رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: الگوی کشت ابلاغ شده به استان تا بخش قابل توجهی (بیش از ۹۰ درصد) بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.
کد خبر: ۱۱۰۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ 10 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، علی چاله‌چاله رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خوشبختانه امسال نسبت به سنوات گذشته که خشکسالی بود، بارش‌ها و سال آبی خوبی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: اثرات تبعات سا‌ل‌های مکرر خشکسالی سنوات گذشته همچنان در سطح منابع آبی و زمین‌های کشاورزی مشهود است، لذا برای حداکثر بهره‌وری و استفاده مناسب از این منابع آبی، نیازمند مدیریت مناسب و صحیح منابع آبی هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در توضیح برنامه‌های اجرایی با هدف کمک به کشاورزان و تأمین نیاز مردم در سطح کشور و استان و همچنین افزایش راندمان آبی و بهبود وضعیت منابع آبی، افزود: در راستای حمایت از کشت در محیط‌های ویژه و گلخانه‌ای، فرایند صدور مجوز و اختصاص تسهیلات با شرایط ویژه برای متقاضیان احداث گلخانه را در دستور کار داریم.

وی تصریح کرد: سازمان در راستای افزایش راندمان آبی از کشاورزانی که با استفاده از یارانه بلاعوض دولتی، آب مجوزدار خود را در  قالب سیستم‌های نوین آبیاری در سطح مزارع به اجرا در می‌آورند، حمایت می‌کند.

چاله‌چاله جابه‌جایی زمان کشت محصولات را در قالب دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: توسعه کشت چغندر پاییزه و سیب‌زمینی و خیلی از محصولات پرآب‌بر به منظور استفاده از آب سبز و نزولات جوی و همچنین استفاده درست از منابع آب زیرزمینی؛ از دیگر برنامه‌ها است.

تغییر الگوی کشت از دیگر برنامه‌های در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه است که چاله‌چاله در خصوص آن، گفت: اخیرا الگوی کشت در سطح کشور تهیه و به استان‌ها ابلاغ شده و با اصلاحاتی متناسب به نیاز استان خوشبختانه در حال اجرای این الگوی کشت هستیم هر چند نیازمند یک‌سری حمایت‌ها و الزامات به منظور پشتوانه اجرای دقیق این موضوع هستیم.

می اضافه کرد: الگوی کشت ابلاغ شده به استان کرمانشاه تا بخش قابل توجهی (بیش از ۹۰ درصد) بدون هیچ مشکلی در حال انجام است. برنامه‌های تشویقی برای کشاورزانی که تغییر کشت در راستای الگوی کشت ابلاغی را دارند، داریم  چون اولین منفعت الگوی کشت به خود کشاورز برمی‌گردد.

چاله چاله خاطرنشان کرد: جایگزین محصولات پرآب‌بر با محصولات جایگزین علاوه بر اینکه بهره اقتصادی نصیب کشاورز می‌کند، نیاز کشور را تأمین و همچنین با توجه به شرایط کشور در تولید محصولات استراتژیکی که باید به صورت ویژه در چارچوب پدافند غیرعامل تولید محصول داشته باشیم؛ نسبت به تولید محصولات مورد نظر اقدام می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار