فرمانده مرزبانی کشور از استقرار و تجهیز مرزهای کرمانشاه با عراق در شمال منطقه عمومی نوسود، پاوه، ثلاث باباجانی و قسمتی از قصرشیرین به اقدام‌های بازدارنده و سامانه‌های الکترونیکی، اپتیکی، پهپادی، هلی‌شاتی و تجهیزات نوین خبر داد و گفت: هم اکنون این تجهیزات در اختیار مرزبانی‌ها قرار دارند.
کد خبر: ۱۱۰۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸ 17 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا سردار «احمدعلی گودرزی» در حاشیه بازدید از زیرساخت‌های مرزهای قصرشیرین اشاره به انسداد مرزها افزود: اعتبار خوبی در شورای امنیت کشور مصوب شد و در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفته که بخشی از نیروهای مسلح کشورمان انسداد مرزها را در جاهای مختلف انجام می‌دهند و قسمتی هم توسط مرزبانی انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه انسداد مرزها ادامه دارد، اظهار کرد: استانداران استان‌های مرزی در این راه کمک می کنند و در جلسات متعدد پشتیبانی خود را انجام می‌دهند که به فضل الهی انسداد مرزها سرعت گرفته و اقدام های انسداد مرز در استان های مرزی بیشتر در جنوب شرق و شرق، غرب و جنوب غرب و شمال غرب کشور انجام می گیرد که امیدواریم ظرف ۲، سه سال آینده یک نتیجه مطلوبی از انسداد مرزهای کشورمان را در ابعاد مختلف داشته باشیم.

امنیت پایداری در مرزهای کشور وجود دارد

فرمانده مرزبانی کشور با بیان اینکه امروز امنیت پایداری در مرزهای کشورمان وجود دارد، گفت: در مرزهای غربی کشور با عراق در راستای هماهنگی هایی که امروز از طریق دیپلماسی با مرزبانی کشور عراق در ابعاد مختلف داریم از امنیت کامل برخوردارند.

سردار گودرزی اضافه کرد: در راستای هرچه بهتر و باشکوه برگزار شدن کنگره عظیم اربعین امام حسین (ع) که در تابستان امسال برگزار می شود، زیرساخت هایی نیاز است تا زائران اباعبدالله الحسین (ع) به راحتی در داخل کشور خودمان و کشور عراق رفت و آمد داشته باشند و در این کنگره عظیم شرکت کنند و توفیق الهی برای خود می دانیم این هماهنگی را از هم اکنون با عراق انجام می دهیم.

خسروی از مرزهای فعال است

وی ادامه داد: این هماهنگی ها را از هم اکنون با عراق انجام می دهیم و در این سفر بازدید از زیرساخت‌های منطقه عمومی خسروی انجام گرفت که خسروی از مرزهای فعال است که هم اکنون روزانه بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر ایرانی و عراقی از این مرز برای عزیمت به عتبات عالیات و برعکس مراجعه می کنند.

سردار گودرزی افزود: خسروی یک مرز منظم و با امنیت کامل است که مرزبانان غیور کشورمان برای خود توفیق می‌دانند که از زائران استقبال کنند و این هماهنگی لازم را به فضل الهی با مرزبانی کشور عراق داشته باشند که امروز در اوج هماهنگی با مرزبانی عراق هستیم.

فرمانده مرزبانی کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز توفیق حاصل شد تا در کنار دانشجویان عزیز دوره دکترا و کارشناسی ارشد دافوس انتظامی و مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی به مدت سه روز انتقال تجربیات دوران دفاع مقدس، به عنوان دوران پر فراز و فرودی که در این مناطق اتفاق افتاد، انجام شود.

او ادامه داد: منطقه عمومی قصرشیرین از مناطقی بود که بعد از گذشت یکی، ۲ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور عراق به صورت روزانه تجاوزات مرزی به پاسگاه ها و مقرهای مرزی را انجام داد که با پایمردی و دلاورمردی تک تک رزمندگان ما که آن روزها ایستادند و تعدادی در این راه به شهادت رسیدند و تعدادی از رزمندگان نیز به اسارت نیروهای بعثی در آمدند اما یک قدم عقب نشینی نکردند.

سردار گودرزی افزود: حوادث و اتفاقاتی که در دوران دفاع مقدس در منطقه عمومی قصرشیرین در عملیات‌های مرصاد، عملیات موفق بازی دراز و عملیات های محدودی که در سال های اول جنگ و بعد از عملیات بیت المقدس صورت گرفت، رزمندگان پرتوان جمهوری اسلامی، ارتش بعث عراق را به مناطق مرزی خود و حتی در داخل خاک عراق عقب‌نشینی دادند که این انتقال تجربیات برای دانشجویان در مدت سه روز انجام شد.

وی ادامه داد: از این طریق افزایش توان و دانش عملیاتی ما را برای فرماندهان آینده انتظامی کشور ترسیم می کنیم و آن ها را با روحیه ایثار، فداکاری و شهادت طلبی وصف ناپذیر رزمندگان دوران دفاع مقدس برای دانشجویان مرزبانی نظام جمهوری اسلامی که ادامه دهنده راه رزمندگان دوران دفاع مقدس هستند، آشنا می سازیم.

فرمانده مرزبانی کشور اضافه کرد: امروز روحیه فداکاری و ایثار نیروهای مرزبانی کشورمان را در دفاع از تمامیت ارضی و مرزهای کشورمان به وضوح می‌بینید، عزیزان دانشجو را در پاسگاه های مرزی، در یگان های تکاوری، یگانهای رزمی مرزبانی به وظایف مرزبانان که حدود و ثغور مرزها را حفظ می کنند و سینه سپر کرد ه اند، آشنا می کنیم.

وی گفت: مرزبانان چشمان بیدار نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و امروز امنیت مرزی پایداری در مرزهای کشورمان وجود دارد.

استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار