یک کارشناس حیات وحش در استان یزد گفت:‌ یکی از مهم ترین اهداف روز جهانی زنبور عسل اعلام هشداری در رابطه با کاهش جمعیت و خطر انقراض این حشرات مفید است.
کد خبر: ۱۱۰۶۱۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰ 20 May 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، از دسامبر ۲۰۱۷ روز ۲۰ مه مصادف با ۳۰ اردیبهشت به عنوان روزجهانی زنبور عسل در میان کشورهای عضو سازمان ملل متحد تصویب شد چرا که این حشرات با وجود جثه‌های کوچک‌شان تاثیرات بسیار زیادی در حفاظت از تنوع زیستی دارند.

در واقع هدف از روز جهانی زنبورعسل تاکید بر نقش زنبورها و سایر گرده افشان‌ها در اکوسیستم است. زنبورها و سایر گرده‌افشان‌ها مانند پروانه‌ها، خفاش‌ها و مرغ مگس‌خوار به‌طور فزاینده‌ای در معرض تهدید فعالیت‌های انسانی قرار دارند.

گرده افشانی با این حال یک فرایند اساسی برای بقای اکوسیستم‌ها به‌حساب می‌آید و تقریبا ۹۰ درصد از گونه‌های گیاهان گلدار وحشی جهان و بیش از ۷۵ درصد از محصولات غذایی جهان و ۳۵ درصد از زمین‌های کشاورزی جهان به گرده افشانی حیوانات بستگی دارند.

عسل و معجزه‌ای که نباید از آن غافل شد

دکتر محمد عسکر فراشاه، متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد،‌ با اشاره به این‌که در ابتدا باید این نکته را گوشزد کنیم که هر عسلی نمی‌تواند دارای خواص و فواید باشد اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند که صرفاً طبیعی بودن عسل و نبود ناخالصی در آن ضامن کیفیت این ماده است؛ اما  موضوع مهم دیگر، تغذیه زنبورها از مواد طبیعی است که باید توسط کندوداران رعایت شده باشد.

 وی افزود:‌ خون سازی و تصفیه کننده خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش دردهای استخوانی و مفاصلی، غضروف ساز و ترمیم کننده مفاصل، کاهش دهنده نفخ، مفید برای گرفتگی عروق، بهبود ناراحتی‌های روده، ضد سرفه، مقوی مغز و اعصاب، تقویت کننده حافظه، نرم کننده سینه، کنترل و بهبود اسپاسم، تب بر، بهبود سر درد و میگرن، بهبود آرتروز، مفید برای معالج رعشه، ضد تشنج، بهبود کننده تنگی نفس، مسکن و تسکین دردهای مختلف بدن، کاهش دهنده فشار خون و… بخشی از خواص درمانی عسل طبیعی است و نباید از معجزه این ماده شیرین و خوش‌طعم غافل شد.

متخصص طب سنتی، یکی از مهم‌ترین دلایل خستگی ناگهانی در بدن را کمبود مواد معدنی، ویتامین‌ها و دیگر مواد موردنیاز آن دانست و تصریح کرد: عسل به دلیل وجود کربوهیدارات‌ها، گلوکز و فروکتوز می‌تواند به‌عنوان یک انرژی‌بخش مناسب در بدن عمل کند که بهتر است برای این منظور، در روز یک قاشق غذاخوری عسل را در وعده غذایی صبحانه و یا آخر شب میل شود.

عکسرفراشاه با بیان این‌که مصرف گردو، ماهی، میوه و سبزیجات می تواند به  افزایش حافظه کمک می‌کند گفت:‌ اما عسل ماده‌ای است که برای این منظور بسیار مفید بوده و متأسفانه کمتر کسی به آن توجه می‌کند و به‌خوبی می‌توان  با مصرف روزانه عسل از پیری زودرس و زوال حافظه خود جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: وجود مقادیر بالای آنتی‌بیوتیک در عسل،‌ استفاده از آن را برای نه تنها برای زخم دیابت، بلکه برای درمان زخم عادی، جای سوختگی، تب‌خال و… نیز از دیرباز مورداستفاده بوده است.

انقراض زنبورها زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

مهدی زارع خورمیزی کارشناس حیات وحش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد اظهار کرد: حشرات ۹۸درصد گونه‌های جانوری را شامل می‌شوند و نقش بسیار مهمی در زندگی و حیات وحش تاثیر دارند.

وی زنبور عسل را با جسه بسیار کوچکش یکی از مهمترین حشرات روی کره زمین دانست و افزود:‌ این حشره نقش بسیار مهمی در زندگی ما انسان‌ها و حیات وحش ایفا می‌کند و موجب سلامت گیاهان از نظر ژنتیکی بوده و باعث جلوگیری از بسیاری نقص‌ها شده بطوریکه اگر زنبور عسل وجود نداشت شاید بسیاری از گیاهان از بین رفته و در نتیجه کره زمین برای زندگی و ادامه بقای گیاهی و جانوری و انسانی، سخت و غیر ممکن می‌شد.

این کارشناس حیات وحش تصریح کرد:‌ زنبور عسل با گردافشانی با به افزایش تولید کشاورزی کمک می‌کند و طبق گفته متخصصین و دانشمندان نبودش زنجیره غذایی انسان ، دچار مشکل خواهد شد.

زارع گفت:‌ به غیر از گردافشانی،‌ تولید عسل و فرآورده‌های آن،  زهر زنبورعسل نیز برای درمان و تسکین درد بسیاری از بیماری‌ها و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و این نشان می‌دهد که این موجود کوچک هنوز به طور کامل شناخته نشده و مدام شاهد کشف فواید جدید از آن هستیم.

وی بی‌نظمی‌های ایجاد شده در محیط زیست، سمپاشی‌های بی‌رویه تخریب زیستگاه و  را تهدیدی مداوم برای زنبورهای عسل و سایر حشرات گرده افشان دانست و خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیرشاهد کاهش جمعیت زنبورهای عسل هستیم که نه تنها برای محیط زیست نگران کننده است بلکه انقراض زنبورها می‌تواند زندگی انسان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد، موضوعی که مطمئنا برای همه افراد ساکن زمین حائز اهمیت است. 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار