مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اینکه یزد در حال حاضر ۳۹ رشته صنایع دستی دارد گفت: ۱۰ رشته صنایع دستی یزد به صورت کامل فراموش شده‌ و ۱۰ رشته در معرض فراموشی است.
کد خبر: ۱۱۰۹۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰ 12 June 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، احمد آخوندی در مراسم بزرگداشت روز جهانی و هفته ملی صنایع دستی یزد با گرامیداشت این روز، اظهار داشت: در استان یزد بالغ بر سه هزار و 550 نفر هنرمند داریم که در 115 رشته صنایع دستی مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم برای فعالان صنایع دستی بحث بیمه است گفت: 950 نفر از این افراد بیمه صنایع دستی هستند و امسال هم 720 نفر دیگر برای استفاده از این ظرفیت معرفی شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خاطرنشان کرد: 39 رشته صنایع دستی استان ثبت ملی شده که دو رشته آن در سال گذشته انجام شده و زیلو هم به عنوان تنها رشته صنایع دستی یزد به ثبت جهانی رسیده است.

آخوندی خاطرنشان کرد: پرونده رشته زیورآلات سنتی هم آماده شده و به عنوان دومین اثر یزد ثبت جهان می‌شود.

وی گفت: 10 رشته در معرض خطر داریم که برای احیای این رشته‌ها برنامه‌ریزی صورت گرفته و 10 رشته هم به صورت کامل در استان به فراموشی سپرده شده است.

آخوندی با بیان اینکه تاکنون 175 نشان ملی و بین‌المللی توسط هنرمندان عزیز استان یزد دریافت شده که تنها 78 مورد آن در سال 1400 بوده است گفت: این رویداد هر دو سال یک مرتبه برگزار می‌شود و امسال هم دوره جدید آن را درپیش رو داریم و با توجه به اقدامات صورت گرفته امیدواریم امسال هم نشان‌های متعدد و زیادی دریافت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: امسال در برنامه یزد نوین، برنامه تحولی صنایع دستی هم خواهیم داشت و برای این منظور اقدامات بسیار خوبی در حوزه صنایع دستی یزد انجام خواهد گرفت.

آخوندی با اشاره به اینکه تشکل خاصی در حوزه صنایع دستی یزد نداریم و این یک مشکل بسیار مهم و اساسی است گفت: برای 9 رشته صنایع دستی یزد امسال انجمن تشکیل می‌شود تا بتوانند مطالبات حوزه صنایع دستی استان را پیگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه در بحث تامین مواد اولیه پایدار و با کیفیت هم فعالان صنایع دستی با مشکل جدی روبرو هستند تصریح کرد: با یک کارخانه صحبت لازم صورت پذیرفته که مواد اولیه مورد نیاز هنرمندان صنعت «کاربافی» را تامین کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه در حوزه بسته بندی هم ضعف بسیاری هم در استان و هم کشور داریم گفت: دوره آموزشی خوبی در این حوزه برای فعالان صنایع دستی گذاشته شده و نمایشگاه صنایع دستی امسال در استان یزد با موضوع بسته بندی برگزار خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که محصولات صنایع دستی استان یزد در آینده ای نزدیک به هیچ عنوان بدون بسته بندی شکیل و مناسب به بازار عرضه نشوند.

آخوندی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه پنجم تا نهم تیرماه در یزد برگزار می‌شود و فعالان و هنرمندان صنایع دستی استان می‌توانند محصولات خود را در این نمایشگاه معرفی و عرضه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خاطرنشان کرد: تمامی هدایایی که استاندار یزد در طول این دو سال و به مناسبت‌های مختلف داده‌اند از صنایع دستی بوده و درخواست داریم که دیگر ارگان‌ها و مسئولان هم مکلف به استفاده از صنایع دستی به عنوان هدایای خود شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار