رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان یزد:
رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان یزد از کاهش ورودی پرونده‌های سازمان قضائی نیروهای مسلح استان یزد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۹۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵ 12 June 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، مهدی تشکری بافقی در نشست خبری که به مناسبت در پیش رو بودن هفته قوه قضائیه برگزار شد با اشاره به اینکه تنها مرجع رسیدگی به جرایم خاص افراد نیروهای مسلح، سازمان قضائی نیروهای مسلح است اظهار داشت: افراد پایور، افراد وظیفه، کارکنان، دانش‌آموزان و دیگر افرادی که با نیروهای مسلح مرتبط هستند در صورت جرم با این سازمان روبه‌رو هستند.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان یزد خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح در کشور ما با تمام توان خود در راستای ایجاد امنیت و نظم در جامعه تلاش می‌کنند و در این راه به صورت جان بر کف هستند.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از وقوع جرم در نیروهای مسلح می‌شود به معنای فراوانی آن نیست بلکه همین آمار کم هم برای ما زیاد است و باید برای هرچه کمتر شدن آن برنامه داشته باشیم.

تشکری گفت: این سازمان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه قوه قضائیه است که کاملا از نیروهای مسلح مستقل است و آنچه که در سازمان ما به عنوان ارزش پذیرفته شده، عدالت‌خواهی، قانون مداری، تکریم ارباب رجوع و حفظ حقوق افراد و نیروهای مسلح است.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان یزد بیان کرد: نوع جرایمی که در نیروهای مسلح آن هم به صورت معدود رخ می‌دهد به دلیل عناد با قانون نیست بلکه از روی جهل نسبت به قانون است و در این حوزه هم باید دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری از قوه قضائیه آن است که تا جایی که ممکن است از مجازات‌های جایگزین زندان استفاده شود و به حمدالله ساز و کارهای این موضوع در سازمان قضائی نیروهای مسلح کاملا وجود دارد.

تشکری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی نقش مهمی در کاهش وقوع جرم دارد گفت: سال گذشته 48 دوره آموزشی با حدود 100 ساعت و بالغ بر 9 هزار نفر ساعت برگزار شده اما به این آمار قانع نیستیم و باید به سمت کلاس‌های تخصصی بیشتر حرکت کنیم.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان یزد عنوان کرد: کل آرای صادره از دادگاه نظامی در سال‌های 1400 و 1401 در مقام فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور تاییید شده که نشان دهنده بررسی دقیق در زمان صدور رای بوده است.

وی افزود: یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که برای ما از اهمیت بسیار بالایی دارد آن است که صدور رای در سریع‌ترین زمان ممکن و با بیشترین دقت انجام شود و تاکنون هم به همین صورت عمل شده است.

تشکری افزود: اگر پس از آن ما کلاس‌های آموزشی لازم را برگزار کردیم و همچنان شخصی جرمی انجام داد که حکم وی منجر به زندان شد، هر هفته یکی از قضات، هر ماه دادستان، هر سه ماه یک مرتبه رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح و هر شش ماه یک مرتبه رئیس کل دادگستری استان در جمع زندانیان مسلح حضور پیدا کرده و با آنها صحبت می‌کنند.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان یزد خاطرنشان کرد: روش کار ما در این سازمان همانند دادگستری است و مردم می‌توانند به دادگستری یا بازرسی نیروی مسلح مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کنند و یا در مسیر ساده‌تر می‌توانند با مراجعه به سازمان قضائی نیروهای مسلح شکایت خود را ثبت کنند و علاوه بر این شماره تلفن‌های 37227771 الی 4 هم در اختیار مردم قرار دارند و می‌توانند با این سازمان ارتباط بگیرند.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین چالشی که ما داریم آن است که سرباز اعلام کند که از جرم بودن اقدامی که انجام داده اطلاع نداشته و انگشت اشاره در ارتباط با کوتاهی نسبت به این موضوع ابتدا به سمت سازمان قضائی نیروهای مسلح است و به همین دلیل است که تلاش داریم هرچه بیشتر کلاس‌های آموزشی را برگزار کنیم.

تشکری از کاهش نرخ ورودی پرونده‌ها به این سازمان در سال 1401 نسبت به سال 1400 خبر داد و عنوان کرد:  یکی از دلایل اصلی این کاهش مربوط به دوره‌های آموزشی است که در حوزه پیشگیری انجام شده است.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح افزود: در مقام ضابط اگر کسی شکایتی از فرد ضابط انجام داد مقام قضائی پی‌نوشت می‌کند و رسیدگی به این موضوع هم مرتبط با دادگستری است و به سازمان قضائی نیروهای مسلح مرتبط نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای افراد پایور در هر یک از نیروهای مسلح نوع جرم متفاوت است گفت: فرار از خدمت برای افراد وظیفه بالاترین جرم را شامل می‌شده که البته به دلیل افزایش حقوق سربازان میزان تمایل آنها برای مراجعه و خدمت بیشتر شده و این جرم رو به کاهش گذاشته است.

تشکری ادامه داد: رسیدگی به جرایم مواد مخدر افراد مسلح در حال ماموریت و خدمت به عهده سازمان قضائی نیروهای مسلح است گفت: در صورتی که این افراد در زمان مرخصی باشند رسیدگی به جرایم مرتبط با این سازمان نیست.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح افزود: رسیدگی به جرایم افراد نظامی جنگل بان، ماموران بانک‌ها، اسرای ایرانی در خارج از کشور و اسرای خارجی در داخل کشور و جرایم کارکنان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و جرایم امنیتی کارکنان نیروهای مسلح مشخصا پایوران در پنج سال پس از بازنشستگی هم به عهده این سازمان است.

وی گفت: در صورتی که سربازان فراری خودشان مراجعه نکنند و دستگیر شوند به این معنی است که نمی‌خواستند خدمت وظیفه را انجام دهند و طبیعتا حکم و جرم آنها سنگین‌تر است اما در صورتی که سرباز اقدام به معرفی خودش کند با وی به ساده‌ترین راه ممکن برخورد صورت می‌گیرد.

تشکری در ارتباط با درجه‌ نیروهای مسلح و محل رسیدگی به آنها گفت: رسیدگی تا درجه سرتیپ دومی برعهده سازمان قضائی نیروهای مسلح استان است و رسیدگی به بالاتر از آن و یا سرتیپ دومی که در جایگاه سرلشگری خدمت می کنند بر عهده تهران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار