کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: در موارد بسیار شدید آلودگی شپش که به بیماری "تیفوس" معروف است، احتمال مرگ افراد نیز وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰ 13 October 2015
کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: در موارد بسیار شدید آلودگی شپش که به بیماری "تیفوس" معروف است، احتمال مرگ افراد نیز وجود دارد.

ارسلان شیرزادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه شپش یک انگل و پارازیت خارجی است، گفت: نام علمی این نوع انگل "پدیکلوز" است و آلودگی به شپش نیز "پدیکلوزیس" نامیده می‌شود.

شیرزادی با اشاره به وجود سه نوع شپش سر، شپش بدن و شپش آنه (ناحیه تناسلی و زیر بغل)، گفت: پایه شروع فعالیت شپش در بدن افرادی است که بهداشت فردی و محیطی ندارند.

وی افزود: چنانچه هر فردی آلوده شود، شپش بر روی بدن او خونگیری و رشد کرده و سپس تخم گذاری می‌کند و این تخم‌ها امکان دارد در درز لباس و یا ریشه موی فرد قرار داده شود.

شیرزادی افزود: با باز شدن تخم‌ها انگلل شپش در بدن فرد پراکنده می‌شود و احتمال انتقال این انگل از طریق تماس‌های فرد به فرد امکان دارد.

وی افزود: همچنین در صورت استفاده مشترک از وسایل شخصی مانند شانه و حوله و لباس و نیز حتی از طریق تماس با فرش و موکت و رختخواب فرد آلوده نیز احتمال انتقال این نوع انگل از فردی به فرد دیگر وجود دارد.

شیرزادی خارش‌های پوستی و به دنبال آن عفونت‌های پوستی را از جمله عوارض وجود انگل شپش بر روی بدن عنوان کرد و افزود: همچنین در موارد شدید آلودگی از آنجا که شپش خون می‌خورد، احتمال کم خونی هم وجود دارد.

 کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه موارد بسیار شدید آلودگی به انگل شپش ایجاد بیماری تیفوس می‌کند، گفت: در این موارد انگل شپش در زیر پوست افراد تخم گذاری می‌کند و در برخی موارد احتمال مرگ افراد نیز وجود دارد.

شیرزادی راهکار درمانی و خلاصی از انگل شپش را در وهله اول جوشاندن تمام لباس‌های فرد آلوده در آب جوش جهت از بین رفتن تخم انگل عنوان کرد.

وی افزود: در گام بعدی باید تمامی وسایل از جمله رختخواب، پتو، لحاف و فرش و موکت تا آنجا که امکان دارد با مواد شوینده شستشو داده شود، زیرا انگل شپش و تخم‌های آن به مواد شوینده حساس هستند و به سرعت از بین می‌روند.

شیرزادی اظهار کرد: چنانچه امکان شستشوی رختخواب و پتو و لحاف برای افراد وجود نداشت، باید این وسایل را به مدت دو تا سه روز متوالی در برابر نور آفتاب قرار دهند تا شپش‌های درون آن‌ها از بین بروند.

شیرزادی اتو کشیدن لباس را هم یکی از راهکارهای نابودی تخم انگل در لباس عنوان کرد و افزود: برای نابودی انگل روی بدن باید موی سر کوتاه شده و باید از سم و شامپوی مخصوص استفاده شود و بعد از استفاده باید استحمام کامل انجام شده و سر شانه شود تا انگل شپش از بین برود.

این کارشناس بهداشت محیط با بیان اینکه در بیشتر مناطق شهری و روستایی استان بحث بهداشت فردی و محیطی تا حد زیادی رعایت می‌شود، گفت: خوشبختانه معضل شپش در سطح استان وضعیت حادی ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار