مدیرکل دفترصنایع خلاق و ورزشی:
با توجه به گسترش صنایع فرهنگی و صنایع خلاق در سطح دنیا در طی سالهای اخیر، در اقدامی مناسب وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1400 با تغییر تشکیلات اداری دفتر صنایع خلاق و ورزشی را در حوزه فعالیت معاونت صنایع عمومی ایجاد و این دفتر نوپا در نیمه دوم سال 1400 شروع به فعالیت کرد. در همین باره به بهانه روز صنعت گفت و گویی با مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی، داشتیم که تقدیم می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴ 13 June 2023

به گزارش تابناک رضوی، محمدرضا زارع برزشی در ابتدای صحبت خود اظهار کرد: امروزه در جوامع صنعتی و توسعه یافته با گسترش و پیشرفت تکنولوژی در زمینه های مختلف علمی و فناوری و شدت گرفتن رقابت در حوزههای مختلف صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور ایجاد توان رقابتی، ماندگار بودن و جلوگیری از عقب ماندگی علمی و صنعتی از سایر جوامع و رقبا نیاز جدی به مقوله خلاقیت و نوآوری و استفاده حداکثری از علم و دانش روز برای پیشبرد صنایع، افزایش تولید، ایجاد اشتغال و در نهایت خلق ثروت احساس می گردد.

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی بیان کرد؛ عنصر خلاقیت در راستای تقویت صنایع و ایجاد کسب کارها و تولید محصولات نوین جز در سایه تعامل جدی و موثر دستگاه مربوطه اعم از دانشگاه ها، مراکز علمی، واحد های صنعتی و دانش بنیان و دستگاه متولی سیاست گذاری و حمایت کننده و قانون گذار میسر نخواهد بود.

وی گفت: با شروع به فعالیت دفتر صنایع خلاق و ورزشی در معاونت صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اصلی ترین نهاد حکمرانی صنعتی و اقتصادی کشور، صنایع مذکور تلاش داریم. در راستای پیشبرد و راهبری هرچه موثر و مفید تر در این زمینه و امر مدیریت و نظارت را در این خصوص ارتقا دهیم.

زارع برزشی با اشاره به فعالیت دفتر صنایع خلاق و ورزشی در سال۱۴۰۱ گفت؛ در روزهای آغاز به فعالیت دفتر با بررسی و احصا کد تعرفه ها و کدهای آیسیک مربوطه بنا به وظیفه قانونی و ذاتی خود و بر اساس ماموریتهای محوله نسبت به جمع آوری، تدوین و ایجاد کدها و شناسه کالاهای جدید و افزایش تعداد آنها اقدام کردیم. بر این اساس تعداد کدهای تعرفه از 126 عدد به 327 عدد رسیده که رشد 160 درصدی داشته و همچنین تعداد کد آیسیک از 189 عدد به 226 عدد افزایش داشته که با رشد20 درصدی روبرو شده و کد شناسه کالا در حوزه تولیدی 301 عدد و وارداتی به 2700 عدد رسیده است.

بنا به اعلام مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی در حال حاضر این دفتر۳۵۰ کد تعرفه را در لیست رشته فعالیتهای اصلی خود دارد.

وی در خصوص آمار واحدهای تولیدی در سال گذشته بر اساس رشته فعالیتهای اصلی دفتر صنایع خلاق و ورزشی افزود: در رشته فعالیت فلزات،جواهرات، سنگ های قیمتی و بدلیجات در دو بخش مصنوعات فلزات گران بها با 36 درصد افزایش و مصنوعات تزیینی با 13 درصد کاهش، در رشته فعالیت اسباب بازی و سرگرمی با 21 درصد افزایش، در رشته فعالیت تجهیزات و البسه تخصصی ورزشی در سه بخش تجهیزات ورزشی با 12 درصد کاهش، توپ های ورزشی با 65.5 درصد افزایش و چمن مصنوعی با 40 درصد افزایش روبرو بودیم.

زارع برزشی با بیان برخی از برنامه ها و اقدامات دفتر صنایع خلاق و ورزشی در سال ۱۴۰۲ از تدوین سند راهبردی در حوزه تخصصی اسباب بازی، بازی و سرگرمی، تدوین سند راهبردی در حوزه تخصصی طلا و جواهر و سنگهای گرانبها و تدوین سند راهبردی در حوزه تخصصی البسه و تجهیزات ورزشی خبر داد و خاطرنشان کرد: در تنظیم هر یک از این سندهای راهبردی نظرات گروهی در بخشهای دولتی، خصوصی و انجمن ها که با این رشته فعالیتها مرتبط هستند؛ در طی جلسات کارشناسی اخذ شده است.

وی در ادامه همچنین از برنامه ها و اقدامات استراتژیک این دفتر در سال 1402 برای شناسنامه دار شدن گوهرسنگها و جواهرات گفت و در حوزه مبارزه با کالای تقلبی و قاچاق در زمینه اسباب‌بازی، مبارزه با کالای تقلبی و قاچاق در حوزه فلزات گرانبها و جواهرات و مبارزه با کالای تقلبي و قاچاق البسه تخصصی و تجهیزات ورزشی را برشمرد.

وی همچنین از ساماندهی کد تعرفه و آیسیک دفتر صنایع خلاق و ورزشی در رشته فعالیتهای تعریف شده، پیگیری جدی طرح درج کد شناسه و رهگیری بر روی محصولات، کنترل صادرات و واردات به وسیله وضع قوانین تشویقی، پیگیری تشکیل اتحادیه اسباب بازی، بازی، سرگرمی و شهربازی به منظور ساختارمند کردن این حوزه و پیگیری راه اندازی پایانه صادراتی سنگ ها و فلزات گران بها در کشور خبر داد.

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی در خاتمه تصریح کرد: کشورهایی که به اهمیت استراتژیک صنایع خلاق پی برده و اقدامات متناسبی را در این خصوص به انجام رساندند امروزه از نظر اقتصادي و همچنین نفوذ فرهنگی در سطح بین المللی، موقعیت ممتازي دارند وکشورهایی که به دلایل مختلف اعم از ایدئولوژیک، سیاسی، اهداف اقتصادي کوتاه مدت یا حتی ماهیت فرهنگی، از صنایع خلاق خود حمایت نکرده اند؛ امروز گرفتار هجوم محصولات و محتواهاي فرهنگی بیگانه شده اند و در معرض همه گونه پیامدهاي جدي آن همچون به خطر افتادن هویت فرهنگی و پرداخت هزینه هاي سنگین بابت حق تکثیر (کپی رایت) یا فشار براي ایجاد مانع در برابر واردات فرهنگی قرار گرفته اند و بدین سبب چه از لحاظ اقتصادي و چه از لحاظ فرهنگی در معرض خطر انزوا قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار