رئیس مرکز بهداشت شهدای والفجر با بیان اینکه سالک یک بیماری بومی در شهرستان شیراز محسوب می‌شود، گفت: این بیماری در چندین منطقه از جهان از جمله آمریکای جنوبی، شمال آفریقا و خاورمیانه شیوع دارد و خاورمیانه، ایران؛ عراق؛ افغانستان و سوریه یکی از شایع‌ترین مناطق سالک خیز هستند و بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد سالک جهان در ۱۰ کشور وجود دارد که کشور ما نیز یکی از آن‌ها است.
کد خبر: ۱۱۱۰۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸ 14 June 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: رئیس مرکز بهداشت شهدای والفجر با بیان اینکه سالک یک بیماری بومی در شهرستان شیراز محسوب می‌شود، گفت: این بیماری در چندین منطقه از جهان از جمله آمریکای جنوبی، شمال آفریقا و خاورمیانه شیوع دارد و خاورمیانه، ایران؛ عراق؛ افغانستان و سوریه یکی از شایع‌ترین مناطق سالک خیز هستند و بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد سالک جهان در ۱۰ کشور وجود دارد که کشور ما نیز یکی از آن‌ها است.

دکتر علیرضا شریعتی افزود: با توجه به این که از سال گذشته تاکنون با روند افزایشی سالک مواجه بوده ایم، امسال با همکاری شهرداری داریون اطلاع رسانی و نصب بنر‌های هشدار دهنده در سطح شهر انجام شده و عملیات لانه کوبی، جونده کشی و طعمه گذاری در محل زیست موش‌های صحرایی تا فاصله یک کیلومتری حاشیه شهر داریون در چندین نوبت اجرا می‌شود تا احتمال انتقال بیماری به انسان از پشه آلوده که از خون موش‌های صحرایی تغذیه می‌کند، کاهش پیدا کند.

کارشناس مسوول مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر نیز با بیان اینکه هدف از لانه کوبی، شناسایی محل اجتماع موش‌ها و لانه‌های فعال است، گفت: عملیات طعمه گذاری و جونده کشی با همکاری کارکنان شهرداری و زیر نظارت کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها در سه مرحله در ماه‌های خرداد، تیر و شهریور انجام می‌شود.

علی مختاری با تاکید بر اهمیت رعایت مسایل بهداشت فردی و عمومی، خودمراقبتی و آموزش در پیشگیری از بیماری سالک افزود: در سالک نوع روستایی یا مرطوب موش‌های صحرایی مخزن این بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از نیش زدن موش صحرایی مبتلا، آلوده شده و نیش مجدد در انسان سالم باعث انتقال بیماری به او می‌شود و اثر سالک بر روی پوست، ضایعه زخم مانند ایجاد می‌کند.
وی از شهروندان خواست در راستای مقابله به شیوع سالک با مسوولان بهداشتی همراهی کنند و توصیه ارایه شده از سوی آن‌ها را جدی بگیرند.

رعایت بهداشت محیط در داخل و خارج از منزل و اطراف آن اهمیت بالایی دارد؛ هنگام خوابیدن در فضای آزاد از پشه بند استفاده شود؛ روی در‌ها و پنجره‌های ورودی تور‌های بسیار ریز نصب و از نگهداری دام و طیور در منازل خودداری شود.

او اضافه کرد: از انباشتن و ریختن خاکروبه و نخاله ساختمانی، زباله و کود‌های حیوانی در مناطق مسکونی پرهیز و بهسازی محیط و ترمیم محل استراحت و رشد و تکثیر پشه و شکاف دیوار‌ها به طور دقیق انجام شود؛ همچنین باید از رها شدن فاضلاب‌ها در گذرگاه‌ها جلوگیری کنیم.

در شیراز تمامی خدمات تشخیصی و درمانی بیماران مبتلا به سالک رایگان بوده و در مرکز خدمات جامع سلامت علی ابن ابیطالب (ع)، مرکز بهداشت شهدای والفجر و مرکز بهداشت شهدای انقلاب خدمات ویزیت پزشک، تشخیص و درمان قابل دسترسی است؛ همچنین خدمات درمانی کرایوتراپی به صورت کاملا رایگان در مرکز بهداشت شهدای والفجر انجام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار