مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: تاکنون برای ذخیره‌سازی ۲۵۰ هزار تن سیب‌زمینی پروانه بهره‌برداری از سردخانه صادر شده است و ۶۴ سردخانه بالای ۹۰ درصد در حال ساخت داریم که ظرفیت ذخیره‌سازی بالای ۵۰۰ تن می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱ 14 June 2023

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: تاکنون برای ذخیره‌سازی ۲۵۰ هزار تن سیب‌زمینی پروانه بهره‌برداری از سردخانه صادر شده است و ۶۴ سردخانه بالای ۹۰ درصد در حال ساخت داریم که ظرفیت ذخیره‌سازی بالای ۵۰۰ تن می‌شود.

به گزارش تابناک همدان،حسن محمدی با تأکید بر اینکه بزرگترین کاری که جهادکشاورزی در سال ۱۴۰۱ انجام داد، تدوین نقشه راه پنج ساله در حوزه‌های مختلف صنایع تبدیلی است که از اساتید دانشگاه بوعلی، دانشگاه علوم پزشکی، مرکز تحقیقات و بخش خصوصی دعوت شد، افزود: تلاش شده نیاز به ذخیره سازی در شهرستان‌های همدان، بهار و رزن را به صفر برسانیم و شهر‌های دیگر مثل ملایر، اسدآباد و نهاوند که در مسأله ذخیره میوه پیش‌بینی شده است، در این مناطق سرمایه‌گذاری شود.

او تأکید کرد: دو طرح بزرگ در فرآوری سیب‌زمینی با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی فعال است که با توجه به افزایش تورم، خریداری ماشین‌آلات مورد نیاز بین ۳.۵ تا ۶ میلیون دلار هزینه لازم دارد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: در سال ۱۴۰۱ یک سرمایه‌گذار عربستانی در تویسرکان برای خط سورت و بسته‌بندی محصولات کشاورزی صادراتی با ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و یک سردخانه ۲۰ هزار تنی در کنارش احداث کرد و اگر زمین مناسب اختصاص یابد، قول مساعد داده شده که ۲۰ میلیون دلار سرمایه جدید در بحث فرآوری سیب‌زمینی از صفر تا ۱۰۰ سرمایه‌گذاری کند.

محمدی با بیان اینکه عملیات اجرایی مدرن‌ترین کشتارگاه مرغ استان در شهرستان رزن سال ۱۴۰۱ آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا دو ماه آینده فعالیت کشتار شروع شود، تصریح کرد: بزرگترین خط تولید خوراک دام و آبزیان با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید که جزو پنج کارخانه بزرگ کشور است.

او یکی از مشکلات عمده بخش صنایع تبدیلی را کمبود زمین در شهرک‌های صنعتی دانست و گفت: در شهرک صنایع غذایی بهار زمینی برای واگذاری وجود ندارد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه هم اینک در شهرستان‌های همدان، بهار و ملایر به شدت کمبود زمین داریم، گفت: اگر یک سرمایه‌گذار برای سرمایه گذاری مراجعه کند، زمین به اندازه کافی برای واگذاری وجود ندارد که امیدواریم شرکت شهرک‌های صنعتی منابع مالی لازم را تأمین کند و یا شهرک‌های موجود را توسعه دهد و یا شهرک‌های جدید راه‌اندازی کند.

محمدی با بیان اینکه اگر مسأله زمین و تسهیلات حل شود در یک بازه زمانی سه تا چهار ساله ۲۵۰ واحد دیگر به صنایع تبدیلی استان اضافه می‌شود، افزود: با راه‌اندازی شهرک فرآوری سیر که استانداری و جهادکشاورزی در حال پیگیری آن هستند، حدود ۸۰ واحد بسته‌بندی و صادرات سیر ایجاد خواهد شد و مشکل فرآوری سیر استان حل می‌شود.

او از تدوین نقشه راه پنج ساله در جهادکشاورزی استان همدان خبر داد و گفت: با تدوین نقشه راه، می‌توانیم سرمایه‌گذاران را به سوی حوزه‌های مناسب سرمایه‌گذاری سوق دهیم.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار