مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان همدان گفت: همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی ۲۵۰ هزار اصله نهال درختان جنگلی توسط ادارات شهرستان ‎های استان بین مردم توزیع می شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶ 07 March 2015

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان همدان گفت: همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی ۲۵۰ هزار اصله نهال درختان جنگلی توسط ادارات شهرستان های استان بین مردم توزیع می شود.

به گزارش تسنیم؛ بشر در سراسر جهان با سه چالش تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و بیابان زایی مواجه است و این در حالی است که از شاخص های توسعه یافتگی توجه به طبیعت و سرانه جنگل و فضای سبز است.

وی افزود: به سبب افزایش مصرف سوخت های فسیلی، توسعه صنعتی و شهرنشینی تغییرات اقلیمی رخ داده است و افزایش دما به سبب گازهای گلخانه ای زمینه کاهش بارندگی و تغییر در الگوی بارش شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تصریح کرد: کمبود بارش سبب کاهش رویش پوشش گیاهی میشود و به تبع آن بیابان زایی، وقوع طوفان های گرد وغباری و ذرات معلق خاکی در هوا حاصل میشود.

وی گفت: ۱۶۸ میلیون هکتار زمین در کشور وجود دارد که تنها ۳۸ میلیون هکتار آن قابل کشاورزی است که اکنون ۱۸ میلیون هکتار آن کشت انجام می شود و از این میزان هم ۶.۵ میلیون هکتارآبی است.

همتی با بیان اینکه هفته منابع طبیعی امسال همچون سال گذشته با گسترش شعار "منابع طبیعی با مردم و برای مردم" هدف گذاری شده است، افزود: مدیریت جامع در حوزه آبخیز و رویکرد مشارکتی با همکاری بیشتر مردم امروز مورد توجه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است چرا که رویکرد حاکمیتی و دستوری راهکار مناسبی برای عملیاتی کردن اهداف نیست.

صندوق توسعه منابع طبیعی و آبخیز داری در همدان راه اندازی می شود

وی از تشکیل صندوق توسعه منابع طبیعی و آبخیز داری در استان همدان خبر داد و گفت: سرمایه این صندوق یک میلیارد تومان پیش بینی شده است که ۵۱ درصد منابع سهم مردم و ۴۹ درصد دولتی است و هدف آن پرداخت تسهیلات برای بهره برداری حوزه منابع طبیعی است تا به سمت ایجاد مشاغل جایگزین سوق داده شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه ۷۰۰ نفر در اجرای طرح همیاران طبیعت این نهاد را همراهی میکنند، بیان کرد: در هفته منابع طبیعی که از ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه نامگذاری شده است ۲۵۰ هزار اصله نهال بین مردم برای توسعه فضای سبز و جنگل کاری توزیع میشود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶ هزار هکتار جنگل کاری مشارکتی در عرصههای شخصی و خصوصی انجام شده است، عنوان کرد: در دو سال گذشته با جلب مشارکت مردم آمار آتش‌سوزیها در مراتع و جنگل های دست کاشت کاهش یافته است.

همتی از ایجاد ۷ هزار هکتار جنگل دست کاشت خبر داد و افزود: ۴ هزار و ۳۰۷ هکتار جنگل دولتی در سطح استان وجود دارد که امسال با مشارکت بهره برداران شهرستانهای اسدآباد، ملایر، نهاوند و همدان ۶۱۵ هکتار نیز توسعه جنگل انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: سرانه جنگل و فضای سبز استان به ازای هر نفر ۲۰۰ متر است و این در حالی است که سرانه فضای سبز در کشور یکهزار و ۷۰۰ متر است که ارتفاع از سطح دریا، تبخیر بالا، یخبندانزمستانه طولانی و باد شدید میزان برخوردای استان  از جنگل طبیعی را تحت تأثیر قرار داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: امسال کنترل کوچ و مدیریت چرای دام توسط ۱۰ اکیپ ثابت و سیار در مناطق حساس در سطح ۸۲۲ هکتار از مراتع استان انجام گرفته است.

فشار چرای دام در همدان ۳ برابر ظرفیت است

وی درباره ظرفیت چرای دام در مراتع استان اظهار داشت: ظرفیت مراتع استان همدان حدود ۶۰۰ هزار واحد دامی است که متأسفانه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد دامی در این مراتع چرا می‏کنند که ۳ برابر ظرفیت مراتع است البته با وجودی که ساماندهی چرای دام در سطح ۴۰ هزار هکتار انجام شده است.

همتی افزود: اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه آبخیر ۹ هزار و ۲۶۳ هکتار در حال انجام است و همچنین برای ۵ هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی این حوزه مطالعات تفصیلی انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۸۹ درصد از عرصههای منابع طبیع استان همدان سند دار هستند، تصریح کرد: امسال یکهزار و ۹۵۶ هکتار سند به نام دولت اخذ شده است و تاکنون بیش از ۸۰۷ هزار هکتار از عرصههای منابع طبیعی دارای سند شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره اینکه ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان با اوقاف دچار مشکل شده است، بیان کرد: براساس تفاهم نامه ای در دو سال اخیر برای ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان به این شکل به توافق رسیدیم که ۱۵ هزار هکتار سهم منابع طبیعی و ۳ هزار هکتار سهم اوقاف است.

وی گفت: امسال ۴۵ هکتار برای طرحهای کشاورزی و ۴۱ هکتار برای طرحهای غیرکشاورزی زمین واگذار شده است و در مجموع ۳۶ سال گذشته حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی منابع ملی استان برای طرحهای کشاورزی، صنعتی، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، نظامی و انتظامی واگذار شده است.

همتی درباره تخلفات در اراضی ملی عنوان کرد: امسال یک هزار و ۳۶ پرونده در حوزه تخریب، تصرف و چرای غیرمجاز در استان همدان تشکیل شده است که در این راستا یک هزار و ۲۶۸ رأی از محاکم قضایی صادر شده است و همچنین ۸۲۰ مورد از پروندهها مختومه شدند.

وی افزود: در مجموع تاکنون ۱۶ هزار و ۳۶۹ پرونده در محاکم قضایی مطرح شده است که برای ۱۴ هزار و ۲۸۷ فقره رأی صادر شده است و قریبا ۲ هزار پرونده نیز در حال رسیدگی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ابراز کرد: همچنین امسال ۲۹۸ فقره خلعیت و رفع تصرف به مساحت ۳۹۸ هکتار انجام شده است که ۹۹ درصد این تصرفات در منابع طبیعی توسط کشاورزان و بهره برداران انجام میشود و اطلاق زمین خواری برای این نوع پروندهها مطلوب نیست.

وی افزود: در مدت ۸ سال اخیر که یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری فعالیت خود را در استان همدان شروع کرده است بیش از ۶ هزار و ۶۰۳ هکتار از اراضی ملی از دست متصرفان خارج شده است.

همتی گفت: امسال ۸۲ فقره اطفاء حریق به مساحت ۲۷۵ هکتار در استان همدان رخ داده است که نسبت به سال گذشته از نظر تعداد ۶۰ درصد و از نظر مساحت ۱۶۶ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: ۸۲۲ هزار هکتار سطح مراتع استان همدان است که وضعیت ۶۳ هزار هکتار از مراتع مطلوب، ۳۱۷ هزار هکتار متوسط و ۴۰۰ هزار هکتار فقیر هستند که ارتقای سطح مراتع و کیفیت علوفه تولیدی در مراتع مورد توجه قرار دارد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار