رئیس اداره امور عشایر استان همدان گفت: ۵۰۰ دستگاه پنل خورشیدی در چند ماه گذشته بین عشایر کوچنده در استان توزیع شده است و ۸۰۰ دستگاه نیز تا یک ماه دیگر به آن‌ها تحویل خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۱۱۳۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷ 21 June 2023

رئیس اداره امور عشایر استان همدان گفت: ۵۰۰ دستگاه پنل خورشیدی در چند ماه گذشته بین عشایر کوچنده در استان توزیع شده است و ۸۰۰ دستگاه نیز تا یک ماه دیگر به آن‌ها تحویل خواهد شد.


پنل‌های خورشیدی سیستم‌هایی هستند که می‌تواند انرژی خورشید را دریافت و آن را به الکتریسیته تبدیل کند که برای مصرف‌های تجاری و مسکونی مورد استفاده باشد و البته در روستا‌ها و مناطق عشایری نیز کاربرد فراوانی دارد.

به گزارش تابناک همدان، جعفر کاویانی دلشاد گفت: ۳هزار و ۹۵۴ خانواده عشایر در استان همدان با ۱۳ هزار و ۹۸۰ نفر جمعیت در چهار ایل، ۲۴ طایفه و ۷۲ سامانه عرفی و ۱۲ کانون اسکان زندگی می‌کنند.

او گفت: در کانون اسکان عشایر قرق بهار عشایر دارای مرتع، کشاورزی، دامداری و محل مسکونی به متراژ ۱۹۷ هکتار هستند، در اینجا مستقر شده اند و، چون ساکن می‌شوند پروانه کوچشان باطل شد ه است.

رئیس اداره امور عشایر استان همدان گفت: ۱۲ کانون اسکان برای عشایر در استان داریم با ۴۷۰ هزار راس دام سبک و سنگین که ۲۰ درصد گوشت استان را تامین می‌کند.

کاویانی میزان اراضی در اختیار عشایر در استان را ۹۰ هزار هکتار عنوان کرد که ۹.۵ درصد از مراتع استان را تشکیل می‌دهند.

او گفت: جمعیت عشایر ییلاقی همدان با ۲ هزار و ۶۹۲ خانوار و ۱۱ هزار و ۱۵۱ نفر هستند.

رئیس اداره امور عشایری استان همدان گفت: عشایر قشلاقی همدان که به استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان و کرمانشاه کوچ می‌کنند، ۸۰۰ خانوار با ۲ هزار و ۷۹۱ نفر جمعیت را شامل هستند.

کاویانی گفت: از آنجائیکه هر سال در ابتدای سال عشایر کوچنده به مراتع همدان می‌آمدند و به دلیل آماده نبود مراتع، این مساله باعث بروز مشکلاتی شده بود، برابر هماهنگی‌های بعمل آمده مقرر شد که امسال از تاریخ ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ آبان بتوانند در مراتع استان همدان اقامت کنند که این تمهید موجب سروسامان دادن به زمان حضور عشایر در مراتع استان همدان شد.

او گفت: حمایت از جامعه عشایر تنها مربوط به تولید نیست، بلکه امور مربوط به حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی آن‌ها نیز باید ساماندهی شود.

رئیس اداره امور عشایری استان همدان گفت: بر اساس قانون همه دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور باید یک درصد از بودجه‌های خود را به ارائه خدمات به عشایر کشور اختصاص دهند و هر خدماتی که به جامعه شهری و روستایی ارائه می‌کنند عشایر نیز باید از آن بهره‌مند باشد.

کاویانی گفت: از آنجا که عشایر استان همدان ۹ دهم درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند باید حدود یک درصد اعتبار استانی به عشایر و رسیدگی به امور آن‌ها تعلق گیرد.

رئیس اداره امور عشایری استان از ادارات دامپزشکی، فنی و حرفه‌ای، برق، گاز و شرکت نفت به عنوان دستگاه‌هایی نام برد که همکاری خوبی را برای حل عشایر استان همدان دارند.

او گفت: متاسفانه برخی ادارات با عنوان اینکه اعتبار ندارند، نمی‌توانند خدمات لازم را به جامعه عشایری داشته باشند و سازمان امور عشایری نیز وظیفه دارد نحوه عملکرد دستگاه‌های اجرایی و خدمات آن‌ها به عشایر را به استانداری گزارش کند.

رئیس اداره امور عشایری استان همدان با اشاره به اینکه ۲۵۰ کیلومتر ایل راه در استان همدان وجود دارد که سال گذشته با بودجه ۳۵۶ میلیون تومان ۱۲۰ کیلومتر از آن مرمت و بازسازی شد، گفت: ایل راه‌های سیمین و ابرو نیاز به بهسازی دارد که در این مورد اقدام می‌کنیم.

کاویانی گفت: پارسال نیز برای تامین آب اسکان عشایری پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار