مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: همدان جزو پنج رتبه اول ستاد تسهیل در سطح کشور است و دولت سیزدهم افزایش سرعت رشد اقتصادی فعالیت واحدهای تولیدی راکد و تازه تاسیس را از گام‌های بلند و موتورهای پیشران رشد در اقتصاد می‌داند و از همین رو در یک سال گذشته برای ۳۰واحد تازه تاسیس تولیدی در استان همدان پروانه فعالیت صادر شده است.
کد خبر: ۱۱۱۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶ 27 June 2023

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: همدان جزو پنج رتبه اول ستاد تسهیل در سطح کشور است.

به گزارش تابناک همدان، احمد شانیان به مناسبت دهه صنعت و‌تجارت در جمع اصحاب رسانه، افزود: دولت سیزدهم افزایش سرعت رشد اقتصادی فعالیت واحدهای تولیدی راکد و تازه تاسیس را از گام‌های بلند و موتورهای پیشران رشد در اقتصاد می‌داند و از همین رو در یک سال گذشته برای ۳۰واحد تازه تاسیس تولیدی در استان همدان پروانه فعالیت صادر شده است.

وی با بیان اینکه شاهد رشد ۲۶ درصدی پروانه بهره‌برداری در سال گذشته بودیم، افزود: علاوه بر ایجاد واحد‌های صنعتی جدید، حفظ واحد‌های موجود نیز در دستور کار قرار دارد.

شانیان متذکر شد: اطلس سرمایه‌گذاری برای طرح‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت راه‌اندازی و در سامانه استانداری بارگذاری شده است و در بخش صنعت اقدامات در خور توجه ای انجام شده است حتی  در برخی از شهرستان‌ها با کمبود کارگر روبرو هستیم که نشان از رشد صنعت در همدان دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت همدان، گفت: در بخش معدن نیز اتفاق خوبی رخ داده همچون صدور پروانه کشف معدن لیتیوم در استان، اگرچه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بحث فناوری لیتیوم در دستور کار قرار گرفته است.

شانیان با تاکید بر اینکه ۳۴، ۳۵ درصد واحد‌های صنعتی وابسته به صنایع معادن هستند اضافه کرد: معادن به عنوان یکی از ارکان اقتصادی حائز اهمیت هستند بنابراین بررسی معادن متروکه، اما قابل احیا در اولویت قرار دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: دولت در بخش صادرات تسهیلگر، حامی و ناظر است اگرچه در سال گذشته طبق آمار گمرک رشد ۲۰۰ درصدی صادرات داشتیم.

وی به وصول حقوق دولتی معادن در دو سال گذشته معادل متوسط ۴۰۰ درصد رشد اشاره کرد و یادآور شد: نظارت بر عملکرد معادن ایجاد کارگروه تعامل برای رفع مشکلات و برگزاری مزایده معادن در دو نوبت از دیگر اقدامات بوده است.

شانیان در بحث بازرگانی نیز خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های خوب خوشه‌ها و مشاغل خرد است که در این بخش تسهیلات رشد ۴۰ درصدی داشته همچون خوشه‌های پوشاک، مبل و منبت و چرم که حرف برای گفتن دارند. 

وی با تاکید بر اینکه در صنعت و صنایع معدنی شاهد رشد بودیم ادامه داد: دومین نمایشگاه مد و پوشاک اسلامی در تیرماه جاری برگزار می‌شود.

وی در حوزه نظارت و بازرسی نیز خاطرنشان کرد: همدان جزو بهترین‌ها بوده و با شفافیت ۷۰ درصدی در سامانه جامع محصولات کشاورزی ثبت شده است. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: بیش از ۹۸ درصد پاسخگویی در سامانه ۱۲۴ داشتیم البته که باید کمک کنیم بحث نظارت مردمی شود و این سامانه رونق گیرد.

شانیان تصریح کرد:  علاوه بر اقدامات انجام شده باید در زمینه ورود صنایع بزرگ قدم برداریم به طور مثال پتروشیمی ابن سینا به زودی ایجاد خواهد شد همچنین تعدادی واحد صنعتی دیگر مانند کارخانه شیشه خودرو در ملایر کلنگ‌زنی خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: در بخش چرم نیز همدان به عنوان خوشه برتر چرم کشور شناخته شده و امروز ما مسئله توسعه حرفه‌ای آن را دنبال می‌کنیم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت همدان نیز در این نشست از صادرات ۲۰ میلیون و ۱۵۴ هزار دلار کالا در سه ماهه سال خبر داد و گفت: میزان صادارات از نظر وزنی ۷۷ درصد افزایش داشته که نشان از رشد بی‌سابقه در این عرصه دارد.حرکت پر شتاب صمت استان همدان به سمت توسعه/ رتبه پنجم ستاد تسهیل کشور هستیم/ رشد 26 درصدی صدور پروانه فعالیت در بخش صنعت

بیژن ترابیان با اشاره به اینکه در سه ماه اول امسال ۲۰ میلیون و ۱۵۴ هزار دلار صادرات از استان صورت گرفته است اظهار کرد: صادرات در استان از نظر وزنی ۷۷ درصد افزایش داشته که نشان از رشد بی‌سابقه در این عرصه است.

وی با تاکید بر اینکه ۳۰ هزار و ۶۷۴ واحد صنفی نیز در همدان فعال است یادآور شد: علاوه بر این رقم ۴ هزار و ۸۰۰ واحد بدون پروانه کسب در حال فعالیت هستند همچنین ۱۷۷ اتحادیه و ۱۰ اتاق در استان امور را ساماندهی می‌کنند.

ترابیان با اشاره به فعالیت ۴۹ اتحادیه که با ۹۸ درصد مشارکت در انتخابات شرکت کردند ادامه داد: در حوزه پوشاک، همدان برای گفتن دارد به ویژه در روستاهایی، چون کردآباد، لتگاه و دستجرد که یکی از توانمندی‌های استان به شمار می‌روند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت همدان در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان ۷۷ هزار و ۱۵۳ واحد صنفی فعال دارد که ۱۲ هزار مورد آن تولیدی هستند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه کیوان با ۱۰ درصد ظرفیت فعال است گفت: نابسامانی در بخش حقوق پرسنلی و تأمین مواد اولیه گریبانگیر مجموعه شده است.

حمید بهزادی‌شریف با اشاره به اینکه در خصوص کارخانه کیوان پیگیری بسیاری انجام شده است اظهار کرد: دو مسیر، راهکار حل این مشکل است، مورد اول واگذاری به بخش خصوصی است که از اساس واگذاری زیر سوال است.حرکت پر شتاب صمت استان همدان به سمت توسعه/ رتبه پنجم ستاد تسهیل کشور هستیم/ رشد 26 درصدی صدور پروانه فعالیت در بخش صنعت

وی با بیان اینکه مورد دوم نیز طرح موضوع در قانون حمایت صنعتی است که از استان درخواست داده شده است تصریح کرد: وزارتخانه در این باره اقدامی نکرد تا اخیرا طی مکاتبات استاندار با وزارتخانه مسئله کارخانه کیوان جدا از بحث شرکت داروگر در قانون حمایت مطرح شده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان خاطرنشان کرد: به دستگاه‌های طلبکار از کارخانه کیوان مانند تامین اجتماعی، بانک‌ها، اداره کار و امور مالیاتی نامه زدیم تا احکام صادر شده و توقیف‌های صورت گرفته را در اختیار ما قرار دهند و به عنوان یکی از شروط قانون حمایت صنعتی نسخه‌ای ارائه دهیم. 

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه این احکام به عنوان مستندات در اختیار ما قرار نگرفت گفت: فقط یکی از کارگران کارخانه کیوان حکم توقیفی در اختیار ما قرار داد، اما حکم توقیف مربوط به دستگاهی که خلالی در تولید ایجاد کند، نبود. 

بهزادی‌شریف متذکر شد: حکم توقیفی به دست ما نرسیده که اقداماتی بعدی ادامه پیدا کند.

حرکت پر شتاب صمت استان همدان به سمت توسعه/ رتبه پنجم ستاد تسهیل کشور هستیم/ رشد 26 درصدی صدور پروانه فعالیت در بخش صنعت

حرکت پر شتاب صمت استان همدان به سمت توسعه/ رتبه پنجم ستاد تسهیل کشور هستیم/ رشد 26 درصدی صدور پروانه فعالیت در بخش صنعت

حرکت پر شتاب صمت استان همدان به سمت توسعه/ رتبه پنجم ستاد تسهیل کشور هستیم/ رشد 26 درصدی صدور پروانه فعالیت در بخش صنعت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار