رئیس اداره گردشگری شهرداری کرمانشاه:
رئیس اداره گردشگری شهرداری کرمانشاه گفت: پوشش در کرمانشاه برگرفته از فرهنگ ماد‌ها و اشکانی‌ها است.
کد خبر: ۱۱۱۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳ 30 June 2023

احسان احمدی نصر در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: ایران سرزمین فرهنگ‌ها و هنر‌ها است و استان کرمانشاه به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی در زمینه اقوام، لهجه و گویش‌ها از گونه‌های قابل توجهی برخوردار است.

وی افزود: وجود حدود ۵۰۰ اثر تاریخی در استان کرمانشاه به نوعی باعث شده که این تنوع در همه ابعاد اجتماعی و فرهنگ مردم نقش آفرین باشد.

رئیس اداره گردشگری شهرداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: پوشاک کرد را به چهار جبهه شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تقسیم کردند که کرمانشاه در جبهه غربی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: کرمانشاه دارای ۱۴ ایل و یک طایفه مستقل است که این ۱۴ ایل در تراکنش جمعیتی و جغرافیایی استان کرمانشاه شامل ۱۴ شهرستان و بیش از ۳۳ شهر است و هر یک داشته‌های فرهنگی خاص خود را در حوزه پوشاک دارند.

وی خاطرنشان کرد: برای بررسی تاریخ پوشاک باید به مستندات تاریخی و نگاره‌ها در استان کرمانشاه شامل سه نگاره نقش برجسته آنوبانینی، کتیبه داریوش در بیستون و سه اثر در طاقبستان رجوع کنیم.

وی گفت: برای نخستین بار نقش زن‌ها در طاق بزرگ آناهیتا در کنار خسرو و در نیمکره بالای طاق قرار دارد و اسب موجود هم نشانه‌های اسب کرد را دارد.

وی گفت: آناهیتا پوشش کامل است و فقط گردی صورت آن مشخص است که این نشان می‌دهد پوشش زنان باستان لباس بلند و عبایی همچون شبه چادر بوده است.

احمدی نصر تشریح کرد: این علائم نشان‌دهنده این است که حجاب فقط برگرفته از ورود دین اسلام نبوده و ایرانی‌های باستان پیشتر در غالب پوشش خاص خود به این موضوع توجه داشتند.

وی عنوان کرد: در ایران باستان پوشش اهمیت زیادی داشته و به عنوان یک فرهنگ و باور از پوشش برای معرفی خود بهره می‌گرفتند.

این مسئول بیان کرد: فرهنگ پوشش کرمانشاه از لحاظ جغرافیایی از فرهنگ ماد‌ها و اشکانی برگرفته شده و در شهر کرمانشاه اوایل قرن ۱۳ پوشش به شیوه‌ای بوده که شلوار‌های آزاد استفاده می‌کردند و لباس‌ها را با نخ به شلوار خود وصل می‌کردند.

وی اذعان کرد: بانوان با سربند کامل سر خود را بسته و لباس بلندی مانند عبا استفاده می‌کردند، مو‌ها بافته شده و به سمت چپ و راست انداخته می‌شد که جزو زینت لحاظ شده، سربند معمولا به رنگ‌های مشکی و قرمز و کفش‌ها عمدتا گیوه بوده است.

احمدی نصر تاکید کرد: از سال ۱۳۲۰ به بعد ساختار کت‌ها تشکیل می‌گیرد و معمولا کت‌ها بلند‌تر بوده و به مرور زمان اندازه کت‌ها هم کوتاه شد و به نوعی فرهنگ بیگانه در پوشش ما نفوذ کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار