معاون اول رئیس جمهور:
معاون اول رئیس جمهور گفت:دریاچه ارومیه سرمایه بزرگ ملی برای همه ایرانیان است.
کد خبر: ۱۱۱۳۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۹ 04 July 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، در جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه که ظهر امروز و برای اولین بار در آذربایجان غربی به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گزارشی از اقدامات مهم کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۲ و گام‌های جدید دولت در این خصوص ارائه شد.

معاون اول رئیس جمهور در این جلسه که وزیر نیرو، استاندار و نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی و مسئولان دستگاه‌های مربوطه حضور داشتند، با تاکید بر اینکه دولت و مردم ایران بر روی احیای دریاچه ارومیه حساسیت ویژه‌ای دارند، تصریح کرد: دولت مصمم به اجرای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه بوده و به لحاظ سلامت و محیط زیست و سایر ابعاد این نعمت خدادادی و سرمایه ملی، این دریاچه باید حفظ شود.

محمد مخبر با تاکید بر اینکه از مهمترین انگیزه‌ها و اهداف سفر به آذربایجان غربی، تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در این استان و بررسی روند پیشرفت احیای این دریاچه بود، خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه یک سرمایه بزرگ ملی است که اگر به برنامه‌های احیای آن توجه نشود به کل کشور آسیب می‌رسد.

وی همچنین انتقال دبیرخانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با پیگیری‌های رئیس جمهور به آذربایجان غربی را از مهمترین و موثرترین اقدامات برای تکمیل طرح‌های سخت افزاری احیای این دریاچه برشمرده و افزود: با بهره برداری از طرح‌های مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه و سایر اقدامات سخت افزاری، نتیجه این تصمیم مهم دولت در خصوص کارگروه ملی نجات دریاچه مشهود است.

معاون اول رئیس جمهور بر پیگیری جدی مصوبات جلسات قبلی کارگروه نیز تاکید کرده و اظهار داشت: علاوه بر اقدامات ایجابی انجام شده در راستای احیای دریاچه ارومیه، باید در پیگیری اقدامات و مصوبات آتی، حقوق مردم نیز رعایت شود تا معیشت کشاورزان و مردم منطقه به هیچ عنوان آسیب نبیند و این کارگروه در تصمیم گیری‌های خود در خصوص چاه‌های غیرمجاز و اصلاح الگوی کشت، توجه اساسی به معیشت مردم و رضایت آن‌ها داشته باشد.

مخبر همچنین بر ضرورت مکانیزه کردن آبیاری و اصلاح الگوی کشت در کل کشور تأکید کرده و گفت: اعتبارات لازم برای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان داری و آبیاری قطره‌ای در دولت دیده شده است.

وی در پایان از استاندار آذربایجان غربی خواست که کانونی برای پیگیری مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه تشکیل شود.

وزیر نیرو نیز در این جلسه با بیان اینکه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم به شدت فعال و تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ شده، گفت: اقدامات سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه به مراحل انتهایی خود رسیده و رهاسازی آب نیز مطابق برنامه برای دریاچه و تالاب‌ها پیش می‌رود.

علی اکبر محرابیان با اشاره به اینکه اقدامات سخت افزاری باید متناسب با اقدامات نرم افزاری باشد، ادامه داد: دولت پس از تکمیل سخت افزار‌های مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه در دو سال گذشته، اصلاح الگوی کشت، جلوگیری از توسعه کشت و کار‌های غیرمجاز، جلوگیری از برداشت از چاه‌های غیرمجاز و مدرن کردن آبیاری کشاورزان را در دستور کار قرار خواهد داد.

در این جلسه مقرر شد با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی برای رفع تصرف از اراضی ملی و جلوگیری از تغییر کاربری، اقدامات و پیگیری‌های لازم به عمل آید و وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد درخصوص تدوین و ارائه الگوی کشت کم مصرف در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

در راستای تامین حقابه دریاچه ارومیه نیز در خصوص تامین اعتبار عملیات اجرایی پروژه‌های مختلف، افزایش بهره‌وری مصرف آب و جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز، تامین معیشت پایدار کشاورزان و تکمیل شبکه‌های اصلی و فرعی پایاب سد‌های حوضه در سال جاری بحث، بررسی و تصمیم گیری شد.

همچنین در این جلسه سایر اقدامات و برنامه‌های آتی کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از جمله تنظیم برنامه حوضه آبریز در ابتدای سال آبی با ۸۰ درصد خشکسالی، اصلاح این برنامه در اسفندماه با توجه به ظرفیت بارش، برنامه ریزی عبور از تنش آبی شرب، تشکیل کارگروه پایش استان، انسداد کلیه سردهنه‌ها در فصل غیرزراعی با هدف رساندن روان آب‌ها به دریاچه، برنامه نصب ۵۰۴۲ کنتور هوشمند در سال جاری، برنامه ریزی برای انسداد بیش از ۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز، لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها به طول ۱۱۱ کیلومتر در سال گذشته، کنترل مصرف آب و برق تمامی چاه‌های مجاز برق دار و آزادسازی تصرفات بستر از مصارف کشاورزی تشریح شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار