شهر شیراز نیز از ابتدای گرم شدن هوا و به ویژه با ورود به فصل تابستان دچار بحران کم آبی و قطعی آب در برخی نقاط شده است، مشکلی که مردم را با چالش‌های بسیاری رو به رو کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲ 08 July 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: آب، همان مایه حیات و عنصر زندگی بخشی است که مصرف بی‌رویه‌اش سبب شده است این روزها به شدت با کمبودش مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد شود.

گرمای طاقت فرسای تابستان بر فارس چنبره انداخته و کم‌آبی روز به روز بیشتر خودنمایی می‌کند.

استان پهناور فارس با اقلیمی خشک و کم بارش با چالش‌های بیشتری در حوزه آب مواجه است چنانچه در حال حاضر علاوه بر کمبود آب در شهر شیراز، شهر و روستاهای بسیار دیگری به‌ویژه در بخش‌های شرق و جنوب استان با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

برداشت بیش از حد سفره‌های آب زیرزمینی، خشک شدن چاه‌ها، کم شدن بارش‌ها و افزایش مصرف و گرم شدن زمین از جمله عوامل موثر در کاهش ذخایر آبی هستند و همین عوامل تحمل گرما را بیش از پیش برای مردم سخت کرده است.

 

استان پهناور فارس با تنوع بالا در اقلیم و شرایط آب و هوایی و الگوی مصرف متفاوت در چند سال اخیر و کم شدن میزان بارش‌ها به ویژه در شرق و جنوب دچار کاهش محسوس منابع آبی شده است.

در این راستا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس در گفتگو با خبرگزاری فارس در شیراز، به اینکه تعداد زیادی پروژه آبرسانی برای مقابله با این تنش آبی در استان در حال اجرا یا بهره‌برداری است اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم ۳۰۰ پروژه با اعتبار چهار هزار میلیارد تومان اجرایی شده و ۱۰۰ پروژه با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان بجز بحث فاضلاب در هفته دولت امسال قابل بهره‌برداری است.

علی‌جان صادق‌پور افزود: با همه این تفاسیر در ۴۰۰ روستا منابع آبی تولیدی و مصرفی برابر بوده که با اندکی کاهش تولید یا افزایش مصرف با مشکل مواجه می‌شویم.

مدیرعامل آبفا فارس با تاکید بر اینکه سد رودبال که آب ۸ شهر و ۵۰ روستا و جمعیتی حدود ۳۳۰ هزار نفر را تامین می‌کرد از دسترس خارج شد و ما مجبور به حفر ۳۸ حلقه چاه جهت تامین آب شهرستان‌های داراب، زرین‌دشت و فسا شدیم، اظهار داشت: این مشکلات چالش‌های اساسی استان در برابر تنش آبی است.

صادق‌پور با بیان اینکه در طول سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۸ حلقه چاه در سطح استان فارس حفر یا کف‌شکنی شده است، گفت: حفر یک حلقه چاه در هر دو روز نشان از شکنندگی منابع آب است که برای رفع آن همه امکانات را بسیج و پروژه‌های مختلفی را برای عبور از فصل گرم تعریف کرده‌ایم.

وی ادامه داد: پروژه‌هایی که سال ۱۴۰۰ در استان آغاز شده‌اند بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارند که برخی از آنها با مشارکت سپاه و بسیج و بخشی با مشارکت خیرین و بنیاد برکت در حال ساخت هستند.

او اعتبارت کل پروژه‌های آب و فاضلاب استان فارس در سال ۱۴۰۱ را ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که تا کنون ۶۰ درصد آنها تخصیص داده شده است.

 

دست به گریبانی مردم شیراز با بحران کم‌آبی

شهر شیراز نیز از ابتدای گرم شدن هوا و به ویژه با ورود به فصل تابستان دچار بحران کم آبی و قطعی آب در برخی نقاط شده است، مشکلی که مردم را با چالش‌های بسیاری رو به رو کرده و مخاطبان بسیاری در ارتباط با خبرگزاری فارس خواستار پیگیری مشکل کم‌آبی شده‌اند.

مدیرعامل آبفا شهرستان شیراز مشکل کم‌آبی در برخی نقاط شهر شیراز را افزایش مصرف عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید آب در شهر شیراز در حال حاضر بیش از این نیست و این شرایط تا پایان تیرماه و اضافه شدن خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز ادامه دارد.

بهمن بهروزی با اشاره به اینکه بنا بود خط دوم انتقال آب تا دهم‌ تیرماه وارد مدار شود، گفت: ما مجبور به بستن برخی مخزن‌ها جهت مدیریت منابع آبی هستیم و خط دوم انتقال آب هم که قرار بود تا قبل از نیمه اول تیرماه به مدار اضافه شود به تاخیر افتاد و لذا این مشکل تا اواخر تیر ادامه دارد.

 

ورود خط دوم انتقال آب از درودزن به شیراز پس از رفع نواقص جزئی

دلیل این تاخیر را از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس جویا شدیم که سیاوش بدری در پاسخ به این سوال گفت: خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به کلانشهر شیراز به طول 78 کیلومتر شامل 4444 متر تونل انتقال آب و ایستگاه پمپاژ، تصفیه خانه با ظرفیت 3000 لیتر بر ثانیه به اتمام رسیده است و در حال رفع نواقص جزیی و آماده‌سازی خط انتقال برای بهره‌برداری در نهایت تا آخر تیرماه هستیم.

 

انتقال آب از خلیج فارس

طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس از ابتدا با هدف تامین آب صنایع استان تعریف شد اما به گفته دبیر شورای راهبردی طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس، بخش کشاورزی و مصارف آب شرب نیز می‌تواند از این این طرح منتفع شود.

با توجه به اهمیت تامین آب در بخش‌های آب شرب، صنعت و کشاورزی، پروژه انتقال آب از خلیج می‌تواند فرصتی را پیش پای بهره‌برداران قرار دهد و ایجاد رقابت بین آنها، به تسریع اجرای پروژه کمک کند.

اکنون این کلان‌پروژه به قافله‌ای تبدیل شده که همراهی و پیگیری نمایندگان استان و جذب سرمایه‌گذار در هر شهرستان، می‌تواند اتفاق خجسته‌ای را برای آنجا رقم بزند و هر منطقه که از این قافله باز می‌ماند، ضرر کرده است.

روند اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان فارس، بسته به میزان استقبال صنایع و مصرف کنندگان در مسیر، همچنین تامین بخشی از هزینه خرید آب توسط وزارت نیرو بستگی دارد.

بدری در پاسخ به اینکه پروژه انتقال آب از خلیج فارس به کجا رسید، به خبرنگار فارس گفت: از طرفی با توجه به خشکسالی‌های سنوات اخیر و ادامه‌دار شدن کم بارشی و از دیگر سو مصرف بخش قابل توجهی از آب شرب در بخش صنعت استان لذا استاندار فارس به‌عنوان مدیر عالی دولت در استان، مجمع نمایندگان استان به‌خصوص نمایندگان شهر شیراز و شورای راهبردی آب استان با پیگیری موفق شدند سالیانه میزان 145 میلیون متر مکعب از آب دریا را برای استان تخصیص بگیرند که این اتفاق توسط وزارت نیرو در آذر ماه 1400 ابلاغ شده و سرمایه‌گذار بخشی از عملیات اجرایی را شروع کرده است.

وی افزود: مجوزهای لازم از مبادی ذیربط اخد و مسیر شروع عملیات طراحی شده و ادامه عملیات اجرایی در دست اقدام است‌.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس، هدف اصلی این طرح را تامین آب بخش صنعت و در نتیجه جدا کردن آب صنعت از مصارف آب شرب استان عنوان کرد.

بدری در خصوص آبرسانی به جنوب فارس به‌ویژه منطقه بیرم که سالهاست با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: تامین آب شرب شهر بیرم فارس از سد سلمان فارسی واقع در شهرستان قیر و کارزین در دست اقدام است و مطالعه خط انتقال آب شرب توسط کارشناسان شرکت آب منطقه ای فارس به اتمام رسیده است و در حال حاضر منتظر تامین اعتبار مورد نیاز جهت شروع و اجرای طرح از طرف سازمان مدیریت و برنامه کشور هستیم.

 

همت بلند جهادگران آبرسان برای مقابله با تنش آبی

یکی از بزرگترین طرح‌های عمرانی که در استان فارس در حال انجام است مربوط به طرح جهاد آبرسانی (بسیج آبرسانی) است که با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی صورت گرفته و این پروژه ها بر اساس تفاهم‌نامه سه جانبه بین قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و وزارت نیرو توسط بسیج سازندگی در حال اجراست.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان فارس در گفتگو با فارس با اشاره به جزئیات و چگونگی اجرای طرح جهاد آبرسانی گفت: از ابتدای سال 1401 با هدف رفع مشکل آب آشامیدنی 372 روستای استان فارس این طرح عملیاتی شد و تا کنون امکان بهرمندی 230 روستا از آب شرب فراهم شده و در مجموع نزدیک به 68 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و آبرسانی به مابقی روستاها نیز در دست اقدام است.

 

سرهنگ علی‌اکبر طحان با بیان اینکه اولویت در جهاد آبرسانی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و یا پروژه‌های فاقد متقاضی پیمانکار بوده، افزود: برنامه زمان‌بندی شده برای انجام این 45 مجتمع آبرسانی استان فارس 30 ماه تعیین شده بود اما هم اکنون با تلاش و همت جهادگران پس از سپری شدن حدود 15 ماه از آن شاهد فراهم شدن و بهره مندی بسیاری از روستاهای هدف از آب آشامیدنی هستیم.

وی در خصوص اجرای پروژه‌های جدید آبرسانی در مابقی روستاهای دارای مشکل اب استان فارس نیز گفت: در سال جدید نیز عملیات پایدارسازی منابع آب در قالب طرح رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار روستایی استان فارس اجرایی خواهد شد و جلسات و تفاهم نامه های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

به گزارش فارس، بدون شک تنش آبی موجود در نقاط مختلف کشور می تواند ما را در سال های آتی با مشکل رو به رو کند اما مسئولان به همت بلند و عمل به وظیفه شان با حداکثر سرعت و مردم با رعایت الگوی مصرف می توانند در کنار اقدامات ارزنده جوانان جهادگر همیشه در صحنه بر این مشکل فائق آیند و روزهای بهتری را برای خود و آینده کشور رقم بزنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار