مدیرکل فنی و حرفه‌ای کرمانشاه:
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه گفت: ٣۵۴ آموزشگاه خصوصی در سراسر استان کرمانشاه در حوزه‌های مختلف به متقاضیان آموزش ارائه می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۱۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸ 16 July 2023

عزیز نوری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه با ١٨ مرکز آموزشی و ١١٨ کارگاه آموزشی فعال در ١٧٠ حرفه آموزشی ارائه خدمت می‌کند، در شهرستان‌ها ١٣ مرکز و در شهر کرمانشاه ۶ مرکز آموزشی فنی و حرفه‌ای فعال هستند.

وی افزود: عمده آموزش‌ها در مراکز آموزش دولتی مکانیک، اتومکانیک، برق صنعتی، طراحی دوخت، تراش و فرز و صنایع چوب است، این رشته‌ها در سراسر استان کرمانشاه متنوع هستند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: در سراسر استان کرمانشاه ٣۵۴ آموزشگاه خصوصی در رشته‌های مختلف داریم و بیشتر توان خود را برای این آموزشگاه‌ها قرار داده و رضایت نسبی برای آن‌ها ایجاد کردیم.

وی گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه به عنوان تسهیلات پردازترین با ۶٠٠ میلیارد ریال در طرحی که پایلوت کشور بود انتخاب شد این تسهیلات در قالب بند ب تبصره ١۶ است.

این مسئول خاطرنشان کرد: درخواست ۵٠٠ میلیارد ریال تسهیلات از سوی آموزشگاه‌های آزاد داشتیم که در صورت تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی پرداخت می‌شود و تا کنون حدود هفت درصد از آن پرداخت شده، انتظار ما پرداخت کامل این تسهیلات تا پایان امسال است.

وی عنوان کرد: بانک‌های آینده، تجارت، سپه، صادرات، رسالت، ملت، ملی و رفاه کارگران جزو بانک‌هایی هستند که این تسهیلات را پرداخت می‌کنند و سقف تسهیلات به ازای هر نفر یک میلیارد و ۵٠٠ میلیون ریال و به هر آموزشگاه تا سقف ۴٠ میلیارد ریال است.

 

١٧ هزار و ۵۴٣ کرمانشاهی متقاضی کسب مهارت در یک سال

 

نوری اضافه کرد: سطح‌های مهارت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای سه گونه آشنایی، توانایی و صلاحیت حرفه‌ای است و کار آموزانی که به سطح صلاحیت حرفه‌ای می‌رسند (حداقل ۵٠ درصد می‌رسند) می‌توانند به صورت کارفرمایی یا خوداشتغالی وارد بازار کار شوند.

وی با بیان اینکه اگر جوانان با فرهنگ مهارت آموزشی آشنا شوند، قطعا جوان بیکار نخواهیم داشت، تاکید کرد: عمده بیکاران ما فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند چرا که با تحصیلات آکادمیک امکان ورود به یک حرفه وجود ندارد لذا اجبار در طرح کارورزی دانشجویان امکان ورود آن‌ها به عرصه بازار کار را فراهم می‌کند.

نوری اضافه کرد: سطوح مهارت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای سه سطح آشنایی، توانایی و صلاحیت حرفه‌ای است و کار آموزانی که به سطح صلاحیت حرفه‌ای می‌رسند (حداقل ۵٠ درصد می‌رسند) می‌توانند به صورت کارفرمایی یا خوداشتغالی وارد بازار کار شوند.

وی افزود: گروهی از متقاضیان آسیب دیدگان اجتماعی و خانواده‌های آسیب دیده ناشی از اعتیاد هستند، افراد داری معلولیت ۶۷ نفر، پناهندگان و اتباع خارجی ۳۴ نفر، دانش آموختگان و فارغ التحصیلان ۲۱۷ نفر، دانش آموزان ۹۹۸ نفر، دانشجویان ۴۷۰ نفر، زنان خانه دار ۳۶۱ نفر، زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده هایشان ۳۲۲ نفر، زندانیان (در حال حبس) یک هزار ٢۶٠ نفر به صورت رایگان از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان کرمانشاه بهره‌مند شدند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه بیان کرد: ساکنین سکونتگاه‌های غیر رسمی ۶٢۴ نفر، ساکنین محروم مرزی ۶۴٩ نفر، سکونتگاه‌های روستایی یک هزار و ١٧٧ نفر، سربازان وظیفه چهار هزار و ۶٨۴ نفر از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه بهره‌مند شدند.


آموزش رشته‌های نو ظهور توسط مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کرمانشاه

 

وی گفت: در بحث آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هر سال مکاتباتی با فرمانداران برای نیازسنجی آموزش شهرستان توسط دهیاران، بخشداران و شورا‌های روستا انجام می‌دهیم و هنگامی که تعداد کارآموزان به هفت الی هشت نفر برسد تیمی را برای ارائه آموزش اعزام می‌کنیم.

این مسئول اذعان کرد: در حوزه کشاورزی با جهاد کشاورزی برنامه داریم که افراد توانمند خود را به ما معرفی کنند و توسط صاحب نظران آموزش ارائه شود.

وی تشریح کرد: اگر مراکز فنی و حرفه‌ای در دوره نخست کارآموزی ورود یافتگان به بازار کار را اعلام کنند ما می‌توانیم در ارتقا مهارت آن‌ها فعال باشیم.

نوری گفت: به صورت پایه‌ای به رشته‌های نوظهور ورود کرده و در حوزه اس. پی. اس. اس حدود ٩ ماه است با حضور اساتید برجسته و صاحب نظر فعالیت خود را آغاز و در همین راستا قراردادی با دانشگاه رازی در زمینه سایر رشته‌های پیشرفته و نوظهور منعقد کردیم.

وی از افتتاح کارگاه ویژه در حوزه علوم آزمایشگاهی به دلیل ضرورت مهارتی شدن مسائل علمی خبر داد و گفت: این کارگاه پیش از ١۵ ماه آینده عملیاتی می‌شود.

این مسئول بیان کرد: در حوزه‌های تجارت الکترونیک، دیجیتال، دیپلماسی مهارت با حمایت استاندار کرمانشاه گام برداشتیم و از طریق مکاتبه با طرف عراقی توانستیم مهارت را تجاری‌سازی و در کشور‌هایی از جمله عراق گسترش دهیم.

وی افزود: در حوزه تولید علم و فناوری هم نمونه‌هایی هست که در همین راستا با پارک علم و فناوری استان کرمانشاه قراردادی منعقد و در کنگاور حوزه دانش‌بنیان را آغاز کردیم.

 

اجرای طرح مهارتی دانش‌آموزی در مدارس فنی و غیر فنی کرمانشاه

 

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه یاداور شد: از طریق مکاتبات با آموزش و پرورش استان کرمانشاه قرار است طرح مهارتی دانش‌آموزی را در مدارس فنی و غیرفنی پیش‌بینی کنیم که از پایه اول دبیرستان این برنامه فرهنگسازی شود و از نیمه دوم سال وارد عقد قرارداد می‌شویم.

وی گفت: در برنامه غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان توقع داریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای افراد زیر ١٢ سال برنامه داشته باشد.

نوری از ورود به برنامه‌های آینده‌نگر تحت عنوان «مهندسین فردا» خبر داد و گفت: با توجه به ضرورت تمرکز بر روی غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان یک تفاهم‌نامه ملی با کمیته امداد، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های حمایتی داریم و مناطق محروم را پوشش می‌دهیم.

به گفته وی در کلیه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کارشناسی و مشاوره اشتغال داریم و در سطح اداره کل و ملی در این زمینه جزو سه مقام برتر کشور هستیم.

 

کرمانشاه جزو ١٠ استان آخر کشور در المپیاد‌های مهارتی

 

نوری ابراز کرد: در ٣٩ رشته نخبگان مهارتی داریم که در رشته خود نخبه ملی، استانی و شهرستانی هستند و سال آینده در مسابقات پیش رو شرکت می‌کنند، این افراد سال گذشته هم در اردوی تیم ملی برگزیده شدند.

وی اظهار کرد: امسال با روشی نوین جذب خیرین مهارتی را با اولویت نخبه پروری تشکیل داده و ظرف کمتر از یک ماه شرکت آن‌ها ثبت و حمایت مالی خواهند داشت.

نوری درباره جایگاه استان کرمانشاه در المپیاد‌های علمی تاکید کرد: استان کرمانشاه در این زمینه جزو ١٠ استان آخر کشور است، اما در بحث نخبگان مهارتی با توجه به کسب ٢ مدال جایگاه کرمانشاه ارتقا یافت.

وی شیوع بیماری کرونا و عدم توجه کافی به این حوزه را از عوامل پایین بودن جایگاه کرمانشاه در المپیاد‌های مهارتی دانست و گفت: اعزام المپیاد‌ها از سوی دولت است و برای فرد هزینه‌ای ندارد و افرادی هم که در المپیاد‌ها کسب رتبه نمی‌کنند به حال خود رها نشده و پیگیر ارتقا آن‌ها هستیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار