رئیس جمهور : هرکس در هر مسئولیتی که دارد باید با ارزیابی گذشته و استفاده از تجارب دیگران ببیند چه کار‌های بزرگی می‌تواند انجام دهد و اگر نسبت به قصور و کوتاهی گذشتگان در انجام کار بایسته و شایسته داوری می‌کند، بداند خودش هم در معرض و زیر ذره‌بین افکار عمومی و قضاوت آیندگان قرار دارد.
کد خبر: ۱۱۱۵۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱ 18 July 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه در ادامه دومین سفر دولت مردمی به کهگیلویه و بویراحمد در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که با حضور فعالان اقتصادی برگزار شد، حضور با معنا و شکوهمند مردم این خطه در استقبال از دولتمردان را مسئولیت‌آور دانست و همه همکاران دولت را مکلف کرد با تلاش مضاعف و بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم منطقه، در جهت حل مشکلات و رفاه حال مردم تلاش مضاعف کنند.
رئیس جمهور گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد به برکت انقلاب و نظام اسلامی کار‌های بسیاری شده که انصاف حکم می‌کند از زحمات انجام شده قدردانی شود، اما کاستی‌هایی نیز وجود دارد که باید با تلاش بی‌وقفه برای رفع آن‌ها گام برداشت.
وی هویت فرهنگی استان را از سرمایه‌های این منطقه عنوان کرد و متذکر شد: حفظ و ارتقای این سرمایه عظیم برعهده همه دست‌اندرکاران به‌ویژه مرزبانان فرهنگی است.
رئیس جمهور افزود: هجوم فرهنگی نسبت به جوانان و آحاد جامعه همه جا وجود دارد و دولت خود را در مقابله با این هجوم و همچنین صیانت از سرمایه بزرگ هویت اجتماعی و فرهنگی و ارتقای علمی مردم به‌ویژه جوانان مسئول می‌داند.
رئیسی ایمان و امید را دو عنصر مهم برای تعالی جامعه دانست و اظهار داشت: هر سخن و تصمیم و اقدامی که در جامعه ایجاد یأس کند حرکت در مسیر دشمن است و مردم از مدیران انتظار حرکت جهادی و تحولی دارند و کوتاهی و قصور در این عرصه برایشان سوال‌برانگیز است.
رئیس جمهور افزود: هرکس در هر مسئولیتی که دارد باید با ارزیابی گذشته و استفاده از تجارب دیگران ببیند چه کار‌های بزرگی می‌تواند انجام دهد و اگر نسبت به قصور و کوتاهی گذشتگان در انجام کار بایسته و شایسته داوری می‌کند، بداند خودش هم در معرض و زیر ذره‌بین افکار عمومی و قضاوت آیندگان قرار دارد.
وی تصریح کرد: تفاوت مدیریت در نظام اسلامی با دیگر نظام‌ها در این است که مدیران خود را در محضر خدا ببینند و خود را پاسخگو به حضرت حق بدانند و برای رضای او اقتضای مدیریت و مسئولیت را انجام دهند.
رئیس جمهور گفت: کار‌های مهم و سخت نیازمند اراده جدی و شجاعت و استقامت و پایداری و پای‌کار بودن است و گر نه همه می‌توانند در مسیر هموار به راحتی حرکت کنند و هنر مدیریت این است که با عزم و اراده مسیر‌های پیچ در پیچ را هموار کرده و کار را به نتیجه رساند.
رئیسی با بیان اینکه کار اداری معمول و جلسه گذاشتن و صورت‌جلسه نوشتن محصولی مهم و قابل عرضه ارائه نمی‌دهد، اظهار داشت: در خیلی از استان‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام وجود دارد که نشان می‌دهد، کار‌ها در زمان خودش انجام نشده یا به خوبی پیگیری نشده‌اند.
وی با اشاره به برخی بهانه‌تراشی‌های گذشته که به نتیجه نرسیدن کار‌ها را به نبود اعتبارات مربوط می‌کردند، اظهار داشت: بالاترین سهم در به سامان رسیدن کار‌ها سهم مدیریت است و چه بسیار که اعتبارات بوده، اما به دلیل عدم مدیریت کاری صورت نگرفته و از آن‌سو کار‌هایی با حداقل اعتبارات به سامان رسیده‌اند.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز پیشرفت‌های زیادی در کشور شده که افتخارآمیز است، تصریح کرد: در برخی حوزه‌ها پیشرفت کافی نداشتیم و عقب‌ماندگی داریم که این عقب‌ماندگی‌ها با همت و برنامه‌ریزی درست و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها برطرف می‌شود.
رئیس جمهور در همین خصوص به سفر اخیر خود به آفریقا اشاره کرد و گفت: در آفریقا با وجود امکانات محدود کار‌های زیادی شده که نشان می‌دهد از ظرفیت‌ها بهترین استفاده را برای حل مشکلات و رشد اقتصاد کرده‌اند و خیلی از کشور‌های دنیا هستند که سرمایه اندک دارند، اما با اراده و کار و تلاش نتایج خوبی گرفتند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیش‌بینی رشد ۸ درصدی اقتصاد در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه، رمز دستیابی به این هدف را افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری در کشور دانست و تأکید کرد: بدون تضمین سرمایه و سود و رفع موانع اداری از مقابل سرمایه‌گذاران، نمی‌شود سرمایه‌گذاری را افزایش داد لذا باید در این خصوص تدبیر و برنامه‌ریزی کرد.
رئیس جمهور افزود: مسئله اصلی برای ما باید خدمت به مردم باشد و احساس کنیم شرایط ما عادی نیست و باید برای رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری شب و روز نشناسیم.
دکتر رئیسی اظهار داشت: دشمن نمی‌خواهد ما به رشد اقتصادی برسیم و نظام اداری کارآمد داشته باشیم و همواره در مسیر ما سنگ‌اندازی می‌کند. اگر دشمن را مقابل خود نبینیم و کار جهادی انجام ندهیم، فرصت‌ها را از دست می‌دهیم و به اهداف خود نمی‌رسیم.
رئیس جمهور تحول‌خواهی را از ضرورت‌های مهم امروز کشور دانست و تأکید کرد: همه مدیران باید با نگاه تحولی و با انگیزه تلاش کنند تا در حوزه‌هایی که کار‌ها عقب مانده و موجب بروز مشکل و رنج برای مردم شده تلاش مضاعف داشته باشند.
رئیسی ادامه داد: انتظار مردم از ما این است که با نگاه تحولی کار‌ها را پیش ببریم و به گذران زمان راضی نشویم و به شرایط موجود تن ندهیم و برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش بی‌وقفه کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه حتی در نگاه به گذشته باید منصفانه قضاوت کرد و نباید فقط نیمه خالی لیوان را دید، افزود: برای رفع مشکلات اقدامات زیادی انجام شده، ولی برای بسیاری سوال است که چرا در کشور این همه امکانات وجود دارد، اما هنوز مردم به‌ویژه جوانان عزیز با مشکل اشتغال و مسکن و معیشت مواجه هستند.
وی تأکید کرد: امروز خوشبختانه کار‌های زیادی در زمینه علم و فناوری در کشور انجام شده و محصولاتی قابل عرضه در دنیا داریم که برای ما افتخارآمیز است و با همین نگاه و روحیه جهادی، انقلابی و تحول‌خواه باید در مسیر امیدآفرینی در مردم و نسل آینده حرکت کنیم.
رئیس جمهور در ادامه از سد چمشیر و پتروشیمی گچساران به عنوان پروژه‌هایی یاد کرد که در آن‌ها کار به صورت جهادی انجام شده و تأکید کرد: اگر این پروژه‌ها به صورت عادی پیگیری می‌شد، امروز به بهره‌برداری نمی‌رسید.
رئیسی از جنگل‌های بلوط به عنوان یکی از ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویر احمد یاد کرد که از آن می‌توان در جهت رونق اقتصادی منطقه درآمدزایی کرد و از نخبگان دانشگاهی خواست راهکار‌های بهره‌برداری مفید از این منابع خدادادی را مورد بررسی قرار دهند.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز اقتضای انقلاب، حفظ حرمت خون شهدا و ایجاد امید و اعتماد در مردم کار جهادی و ایجاد تحول است، گفت: با تشویق‌ها و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در کشور کار‌های افتخارآمیزی به‌خصوص در حوزه دانش‌بنیان انجام شده که قابل عرضه در عرصه بین‌المللی و مایه افتخار کشورمان در جهان است، اما همچنان ظرفیت‌های بسیاری برای پیشرفت در کشور وجود دارد که جز با روحیه تحولی و کار جهادی بالفعل نخواهند شد.
وی با اشاره به ناترازی‌ها در عرصه‌های آب، برق و گاز افزود: کمبود نزولات آسمانی با مدیریت صحیح منابع تا حد زیادی قابل مدیریت است. همچنین دولت برای جبران ناترازی‌ها در زمینه انرژی، برای ایجاد ۳۵ هزار مگاوات برق جدید برنامه‌ریزی و اقدام کرده که تاکنون ۷ هزار مگاوات آن به مدار وارد شده و در عرصه گاز نیز اقدامات خوبی برای رفت ناترازی‌ها در دست انجام است.
رئیس جمهور همچنین به توجه دولت به ظرفیت‌های دیگر از جمله کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: دولت برای تکمیل زیرساخت‌های کشور برنامه‌ریزی و اقدام کرده تا بهتر بتوانیم از ظرفیت‌های کشور در مسیر پیشرفت بهره بگیریم. در سالی که به نام رشد تولید نامگذاری شده است، از رشد تولید که زیربنای رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و ارتقای امید و اعتماد عمومی است غفلت نخواهیم کرد.
رئیسی با تاکید بر اهمیت میدان دادن به بخش خصوصی تصریح کرد: در این جلسه عنوان شد که بخش خصوصی آمادگی ورود به عرصه ساخت پتروپالایشگاه در استان را دارد، لذا این موضوع باید با جدیت و فوریت از سوی بخش‌های دولتی دنبال شود و حتی یک روز نباید در این امر تاخیر وجود داشته باشد. دولت باید به بخش خصوصی میدان داده و خود در عرصه هدایت، حمایت و نظارت به شکلی اثربخش از فعالیت‌های آن پشتیبانی کند.
وی موفقیت‌های حاصل شده در عرصه جمع‌آوری گاز‌های مشعل را بسیار خوشحال کننده توصیف و خاطرنشان کرد: تا قبل از این دولت ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این زمینه فعال بودند که در این دولت تعداد آن‌ها به ۵۰۰ شرکت افزایش یافته است. اقدامات در حال انجام در این زمینه باید مورد حمایت قرار گیرد تا خسارت‌هایی که از ناحیه سوزاندن گاز در مشعل‌ها چه به لحاظ ایجاد آلودگی و چه به لحاظ سوزاندن منابع انرژی، به کشور وارد می‌شود هر چه متوقف شود.
تسهیل فعالیت در حوزه شیلات، تسریع در آغاز پروژه‌های راه‌آهن استان با توجه به آمادگی سرمایه‌گذاران، اجرای دقیق و کامل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های بزرگ به‌ویژه در زمینه ایجاد اشتغال و رفع مشکلات اجتماعی و توجه به رفع مشکلات، حفظ شأن و دفاع از حقوق بازنشستگان از دیگر نکات مورد تاکید دکتر رئیسی در این جلسه بود.
رئیس جمهور همچنین بار دیگر با تاکید بر اینکه طبق قانون اساسی هر گونه توسعه فرع بر حفظ محیط‌زیست است، گفت: البته در عرصه حفاظت محیط‌زیست نیز نباید به‌گونه‌ای عمل کرد که اعمال نظرات کارشناسی گا‌ها باعث توقف روند توسعه یا ایجاد اختلال و تاخیر طولانی در آن شود. به عنوان مثال مطالعات همین سد چمشیر بیش از ۱۰ سال طول کشیده که زمان بسیار زیادی است و باعث اتلاف وقت و منابع کشور می‌شود.
رئیسی با بیان اینکه منابع در کشور فراوان بوده و مردم نیز نشان داده‌اند هر جا لازم باشد پای کار هستند، خطاب به مدیران حاضر در جلسه تاکید کرد: دیگر زمانی برای از دست دادن نداریم و باید همه به شکل جهادی و تحولی تلاش کنیم ظرفیت‌ها و استعداد‌های کشور را در راستای رفع مشکلات و ارتقای رفاه عمومی به کار بگیریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار