اقتدار دستگاه قضا در کردستان
رئیس‌کل دادگستری استان کردستان به قضات محاکم و دادسرای استان دستور داد تا افراد شرکت‌کننده در نزاع‌های دسته جمعی و کسانی که از سلاح سرد یا گرم استفاده می‌کنند، تا زمان صدور حکم در بازداشت بمانند.
کد خبر: ۱۱۱۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲ 24 July 2023

به گزارش تابناک کردستان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی صبح امروز در جلسه شورای پیشگیری از جرم استان که با موضوع پیشگیری از نزاع و ضرب و جرح عمدی تشکیل شد، اظهار داشت: مقوله پیشگیری از وقوع جرم در قانون اساسی از وظایف ذاتی قوه قضاییه به شمار می‌رود اما در حوزه‌های مختلف، دستگاه‌ها و ادارات مختلف به وظایف خود در این حوزه عمل نکرده‌اند.  
وی گفت: استان کردستان مردم اخلاق‌مداری داشته  و خوشبختانه در حوزه جرائم خشن و نزاع‌ها ، وضعیت مطلوبی دارد اما در چند ماه اخیر استفاده از سلاح‌های سرد یا گرم در نزاع‌های دسته جمعی افزایش یافته است . 
رئیس‌کل دادگستری استان کردستان ضمن قدردانی از اقدامات پیشگیرانه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان در کاهش آمار جرائم، خاطر نشان کرد: کاهش 9 درصدی رشد پرونده‌های وارده به دادگستری استان در سال 1401 نسبت به سال 1400 موید این موضوع است که اقدامات مؤثر و اثربخشی در این زمینه انجام شده است. 
وی تصریح کرد: ظرف 10 روز باید شوراهای پیشگیری از وقوع جرم در تمام شهرستان‌های استان با حضور اعضای مربوطه و با اولویت نزاع‌های دسته جمعی ناشی از مسائل مربوط به مراتع و معادن تشکیل و دستورکار به آنها ابلاغ، نظرات فنی و کارشناسی جمع‌بندی و نتایج آن به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ارسال شود. 
حسینی بر ضرورت نظارت مستمر و دقیق محسوس و نامحسوس بر اراذل و اوباش در استان توسط نیروی انتظامی تأکید کرد و به مخلان امنیت هشدار داد: به قضات محاکم و دادسرای استان دستور داده شده تا افرادی که در نزاع‌های دسته جمعی شرکت کرده و از سلاح سرد یا گرم استفاده می‌کنند را با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان و تا زمان صدور حکم در بازداشت بمانند. 
وی همچنین بر لزوم حضور مدیران قضایی استان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در برنامه‌های صداوسیما و استفاده از ظرفیت رسانه ملی در این حوزه تأکید کرد. 
رئیس‌کل دادگستری استان کردستان افزود: قضات استان با نظارت دقیق در موارد مربوط به نزاع‌ها و نگهداری سلاح، احکام قاطع و بازدارنده صادر و بصورت ماهیانه پرونده‌های مربوط به نزاع به معاونت پیشگیری از وقوع جرم اعلام کرده و بر فرآیند رسیدگی این دسته از جرایم نظارت شود. 
وی با تأکید بر اینکه در حوزه مستندسازی و جمع‌آوری ادله در خصوص موضوعات جرایم مربوط به نزاع و حجاب و عفاف جلسه مشترک تعاملی بین دادسرا و مرجع انتظامی تشکیل شود، بر اهتمام و تمرکز دادستان‌های عمومی و انقلاب استان بر اجرای احکام مربوط به نزاع‌های دسته جمعی و یا نگهداری سلاح غیر مجاز که تاکنون به مرحله اجرا در نیامده، تأکید کرد و یادآور شد: نتیجه این اقدامات ظرف مدت یک ماه به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گزارش شود. 
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت :ضروری است تا اطلس جزایی اراضی استان تهیه و تدوین شده تا از بروز جرایم در این حوزه پیشگیری شود. 
محمد جباری بر لزوم ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی در استان در جهت کاهش نزاع‌ها در این بخش تأکید کرد و افزود: گسترش زمینه تفریحات سالم، توجه به عمران و آبادانی مناطق حاشیه شهر و کم برخوردار موجبات کاهش جرایم در جامعه را فراهم می‌کند. 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار