مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به ساخت حدود ۹۰۰ کلاس درس تا پایان امسال، گفت: در استان خوزستان ۴۱ هزار کلاس درس در قالب ۵ هزار و ۷۰۰ فضای آموزشی وجود دارد که ۶۶ درصد از این فضاها، معادل ۳ هزار و ۷۶۲ فضا مقاوم هستند و ۱۵ درصد یعنی معادل ۸۵۵ فضا، نیازمند مقاوم‌سازی و ۱۹ درصد یعنی معادل یک هزار و ۸۳ کلاس درس تخریبی هستند.
کد خبر: ۱۱۱۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷ 09 August 2023

محمد سعیدی‌پور در نشست خبری که امروز (۱۸ مردادماه) در محل اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برگزار شد، اظهار کرد: ۴۰ روز مانده به بازگشایی مدارس همه منتظر این کانون وحدت و یگانگی هستند و همه نهادهای تاثیرگذار در حال تلاش برای بازگشایی مدارس هستند.

وی افزود: در حال حاضر در استان خوزستان ۴۱ هزار کلاس درس در قالب ۵ هزار و ۷۰۰ فضای آموزشی وجود دارد که ۶۶ درصد از این فضاها، معادل ۳ هزار و ۷۶۲ فضا مقاوم هستند و ۱۵ درصد یعنی معادل ۸۵۵ فضا، نیازمند مقاوم‌سازی و ۱۹ درصد یعنی معادل یک هزار و ۸۳ کلاس درس تخریبی هستند.

۳۴۲ کلاس در خوزستان در وضعیت هشداردهنده

به گزارش ایسنا، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به وضعیت مدارس تخریبی در استان خوزستان گفت: البته این یک هزار و ۸۳ کلاس درس تخریبی به معنای در حال ریزش بودن نیستند بلکه نیاز به توجه ویژه دارند. ۶ درصد از این کلاس‌ها معادل ۳۴۲ فضا هشداردهنده هستند که باید با کلاس‌های ایمن جایگرین شوند.

سعیدی‌پور عنوان کرد: ساماندهی این فضاها را از چند سال اخیر آغاز کردیم. این فضاها معادل ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس هستند که در سال ۴۰۱ ، ۲۸۶ کلاس را ساماندهی کردیم و بخشی نیز در حال اجراست و تعدادی نیز در مهرماه امسال تحویل داده می‌شود. ۱۹۳ کلاس تخریبی نیز در حال بازسازی هستند. امیدواریم در برنامه توسعه هفتم ‌بتوانیم تمام کلاس‌ها را ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: برای ساماندهی کلاس‌های تخریبی، حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم که از این مبلغ تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تحویل داده شده است.

تحویل حدود ۹۰۰ کلاس درس در خوزستان تا پایان سال

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: مدارس در حال ساخت ۴۷۰ پروژه یا فضای آموزشی معادل یک هزار و ۷۸۸ کلاس درس در حال ساخت است که ۵۷ درصد آن در مناطق شهری و ۴۳ درصد در مناطق روستایی و عشایرقرار دارند.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده است که در مهرماه امسال، ۵۲۳ کلاس درس یعنی ۱۳۹ فضای آموزشی معادل ۴۸ هزار مترمربع زیربنا را تحویل دهیم. اعتبار هزینه‌شده برای این پروژه‌ها ۴۶۰ میلیارد تومان است و این ظرفیت را ایجاد کرده‌ایم که تا پایان سال حدود ۹۰۰ کلاس درس را تحویل بدهیم.

سعیدی‌پور با مقایسه وضعیت ساخت و ساز مدارس نسبت به سال گذشته عنوان کرد: در مهرماه ۱۴۰۱ ، ۲۱۴ کلاس درس تحویل دادیم و در مهر ۱۴۰۲ قرار است ۵۲۳ کلاس درس تحویل داده شود؛ یعنی تقریبا ۲.۵ برابر کلاس‌های تحویلی در سال گذشته. در کل سال ۱۴۰۱، ۶۱۴ کلاس درس تحویل داده شد اما تا پایان امسال پیش بینی می‌شود حدود ۹۰۰ کلاس درس به آموزش و پرورش تحویل داده شود و رشد حدودا ۴۰ درصدی را می‌بینیم.

پایین‌تر بودن سرانه آموزشی خوزستان نسبت به کشور

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به وضعیت سرانه آموزشی به ازای هر دانش‌آموز بیان کرد: سرانه آموزشی در خوزستان، ۴.۹۳ مترمربع است که زیر متوسط میانگین کشوری است؛ سرانه کشوری اکنون ۵.۲۲ مترمربع است و تلاش می‌کنیم از ظرفیت استان خوزستان و سازمان برنامه استفاده کنیم که تا پایان سال ۱۴۰۲ سرانه را به ۵.۷ برسانیم.

وی گفت: توجه به مناطق محروم و فراموش‌شده یکی از اولویت‌ها است. مناطق کوری در استان خوزستان داریم که مدارسی با پیشرفت ۱۰ و ۱۵ درصدی دارند اما متاسفانه اراده‌ای برای تکمیل پروژه‌ها وجود نداشته است به عنوان نمونه هنرستان کشاورزی سوسنگرد بعد از ۱۷ سال به بهره‌برداری رسید. همچنین مدارس ۱۲ کلاسه الهایی، ۶ کلاسه بروایه، ۴ کلاسه در هویزه، مدرسه علی چعب در ناحیه ۴ اهواز، حمیدیه، قلعه چنعان کارون، عین دو اهواز، کوی سیاحی، شهرستان رامهرمز، شوش و هفتکل؛ این مناطق حدود ۱۰ سال متاسفانه مدارس نیمه تمام داشتند و ما اراده کردیم و نزدیک به ۴۶ پروژه که حدود هشت سال تعطیل مانده بودند و تقریبا معادل ۳۸۶ کلاس درس بودند را فعال کردیم.

نواحی ۲ و ۳ اهواز، کانون بحران فضای آموزشی

به گزارش ایسنا، سعیدی‌پور با تاکید بر لزوم کمک به نواحی دارای سرانه فضای آموزشی پایین، یادآور شد: در سال جدید به سرانه‌های فضای آموزشی زیر ۴ مترمربع توجه ویژه شده است و به این منظور بیش از ۱۴ پروژه برای مناطق با سرانه فضای آموزشی پایین اخذ مجوز خواهد شد. این مناطق در شوش، کارون و نواحی ۲ و ۳ اهواز هستند. با اینکه اهواز مرکز استان خوزستان است اما متاسفانه در نواحی ۲ و ۳ سرانه فضای آموزشی کمتر از ۳ متر مربع است و کانون بحران شناخته می‌شود. در این مناطق مدارسی احداث خواهد شد و هدف نیز احداث مدارس دولتی و تقویت آن‌ها است زیرا می‌بینیم که تعداد مدارس غیرانتفاعی در این مناطق به شدت افزایش پیدا کرده است که با اهداف نظام تربیتی و سند تحول بنیادین مغایر است.

نیاز بیش از هزار میلیارد تومان برای برچیدن ۶۱۵ کلاس سنگی باقی مانده

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: توجه به مناطق محروم و حذف کلاس‌های سنگی اولویت سازمان است. در استان خوزستان یک هزار و ۲۴۰ کلاس درس سنگی وجود دارد که بیشتر آن‌ها در مناطق زاگرس‌نشین و بخشی در اولوار گرمسیری و سردشت دزفول هستند.

وی گفت: برچیدن مدارس سنگی از نیمه دوم سال ۹۹ شروع شد و تاکنون ۴۰۰ کلاس ساماندهی شده و ۲۴۴ کلاس درس نیز در حال اجرا است و ۶۱۵ کلاس درس از مدارس سنگی باقی مانده است که در یک برنامه سه ساله با کلاس‌های ایمن جایگزین می‌شوند. اعتبار مورد نیاز برای حذف ۶۱۵ کلاس درس سنگی تقریبا بیش از یک هزار میلیارد تومان است. و برای حذف این مدارس از ظرفیت کشور و اعتبارات ملی استفاده می‌شود.

سعیدی‌پور ادامه داد: اعتبارات استانی سالانه حدودا ۴۸۰ میلیارد تومان است که برای تهیه تجهیزات سرمایشی، تعمیر و تجهیز و ساخت و ساز مدارس است بنابراین از ظرفیت ملی برای حذف کلاس‌های سنگی استفاده می‌کنیم. البته در کنار اعتبارات ملی، طرح شهید سرایداران امسال برای حذف ۱۶ مدرسه سنگی معادل ۹۰ کلاس درس با اعتبار حدود ۱۰۰ میلیارد تومان استارت خورد و مجریان طرح سازمان نوسازی و قرارگاه امام حسن مجتبی هستند.

آغاز طرح حذف مدارس خشکه‌چین و کانکسی مستقل از مهرماه

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: طرح دیگری نیز اول مهرماه به نام شهید فرحانی افتتاح خواهد شد؛ عنوان این طرح حذف مدارس خشکه‌چین بدون ملات و کانکسی مستقل با جمعیت بیش از ۱۰ دانش آموز است.

وی با اشاره به نقش ماندگار خیرین گفت: از دی‌ماه ۱۴۰۱ تاکنون موفق شده‌ایم ۴۹۲ میلیارد تومان جذب از طریق خیرین داشته باشیم. هدف‌گذاری تا پایان سال معادل ۸۰۰ میلیارد تومان است اما نیاز به حمایت رسانه‌ها برای مشارکت بیشتر دارد.

سعیدی‌پور عنوان کرد: بخشی از سواد جامعه سواد تجهیزاتی است و در این خصوص تلاش زیادی داریم. از سفر دور دوم ریاست جمهوری، توجه ویژه‌ای به آموزش شد و معادل ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مصوبه آموزشی داریم. درخواست اول ۵ هزار میلیارد تومان بود و بعد از آن به ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تبدیل شد. البته در حد مصوبه است و منتظر ابلاغ ردیف‌های اعتباری هستیم و عنوان شده که یک هزار میلیارد تومان آن از محل مولدسازی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: فروش املاک مازاد، نیازمند عزم جدی و همت است. تاکنون ۳۰ ملک شناسایی شده است و ۱۹پروژه در ویترین فروش هستند که ۲۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده‌اند. هدف این است که تا پایان ۱۴۰۲، ۹۰ ملک یعنی ۴۰۰ میلیارد تومان را شناسایی کنیم و به فروش برسانیم و سود این فروش برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیاز به ۳ هزار کولر در مدارس خوزستان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان بیان کرد: یکی از دغدغه‌ها، تجهیزات است؛ سالانه معادل ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات استانی و ملی تجهیزات خریداری و توزیع می‌کنیم که شامل میز و نیمکت، کامپیوتر، اسکنر، کولر و هوشمندسازی کلاس است اما این رقم بسیار ناچیز است.

سعیدی‌پور گفت: برای مهرماه امسال حدود ۳ هزار کولر نیاز داریم یعنی معادل ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار. البته مصوبه داریم و ۱۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است اما این رقم دو ساله است و هنوز ابلاغ نشده است. از محل اموال تملیکی قرار است به بخش آموزش کولرهایی داده شود و برای مهرماه ۱۴۰۲ پیش‌بینی می‌کنیم یک هزار کولر تهیه شود.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰ هزار نیمکت، ۲۰۰ کامپیوتر، ۲۰۰ کلاس هوشمندسازی شده، ۲۰۰ اسکنر و دستگاه کپی نیاز است. کمبودها و درخواست‌ها در بحث تجهیزات زیاد اما منابع محدود است. نیاز ما به تجهیزات، رقمی معادل ۴ برابر اعتبارات فعلی است و حداقل برای مهرماه امسال معادل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.تا دغدغه آموزش و پرورشی مردم را رفع کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ توجه ویژه‌ای از طرف مدیریت و برنامه‌ریزس استان خوزستان شد و اعتبارات خوبی در پایان سال معادل ۱۷۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد و تحول آموزشی در تامین تجهیزات ایجاد شد. در تابستان در سال ۱۴۰۱، معادل ۲۲۳ هزار مترمربع ایزوگام در حدود ۴۳۶ مدرسه انجام شد. امسال نیز بنا داریم ۱۸۰ هزار مترمربع را ایزوگام کنیم. در سال ۱۴۰۱، ۱۰۵ هزار متر مربع آسفالت مدارس نیز انجام شده است اما متاسفانه شهرداری در این خصوص خیلی کم و موردی کمک می‌کند.

سعیدی‌پور با اشاره به تعمیرات مدارس در تابستان گفت: کار نوین طرح شهید عجمیان در استان خوزستان در این خصوص شکل گرفت و در سطح ملی در حال انجام است. فاز اول از اسفندماه آغاز شد و تا فروردین‌ماه در ۴۰ مدرسه معادل ۲ میلیارد تومان تعمیر، رنگ‌آمیزی و شاداب‌سازی انجام شد. فاز دوم طرح در قرارگاه عدالت تربیتی شکل گرفتو ۶۰ مدرسه شناسایی شد و معادل ۳ میلیارد تومان هزینه خواهد شد و پایان طرح تا شهریورماه خواهد بود.

احداث یکی از ۱۰ هنرستان عظیم و منحصر به فرد کشور در اهواز

وی در خصوص تامین تجیهزات هنرستان‌ها و کمبود در این حوزه، ادامه داد: یکی از رویکردهای اصلی سازمان تقویت هنرستان‌ها و ساخت هنرستان‌های جوار کارخانجات است. در این راستا هنرستانی با مساحت ۱۰ هزار مترمربع در ناحیه یک اهواز ساخته خواهد شد که برآورد اولیه این پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان است. این یکی از ۱۰ هنرستانی است که در سطح کشور در مقیاس بزرگ اجرا می‌شود و امیدواریم بتوانیم امسال شاهد کلنگ‌زنی این پروژه عظیم و منحصر به فرد باشیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به پروژه‌های ناتمام به عنوان یکی از چالش‌های استانخوزستان عنوان کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۷۰ درصد جزو اولویت‌های نوسازی اس.؛ ۸۰ درصد پروژه‌ها خیرساز هستند که به دلیل کمبود اعتبارات، نیمه تمام هستند. بخشی از چالش‌ها این است که نظام توزیع اعتبارات به شکل متوازن نبود و خیلی از نارضایتی‌ها در شهرستان‌های بهبهان و دزفول که کانون خیرسازی است به این دلیل است و پروژه‌ها نیمه تمام مانده است. با این حال امیدواریم در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ جشنواره خیرین را در حد ملی در استان خوزستان برگزار کنیم.

هوشمندسازی ۲۰۰ کلاس درس در خوزستان تا پایان سال

وی گفت: هوشمندسازی کلاس‌ها شامل نصب پروژکتور و سیستم هوشمند است؛ در این شرایط هوشمندسازی ۴۱ هزار کلاس در استان خوزستان امکانپذیر نیست و در سال ۱۴۰۱، ۶۰ کلاس هوشمندسازی شدند و هدف امسال هوشمندسازی ۲۰۰ کلاس درس است و هر کلاس به ارزش ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان هوشمند می‌شود.

سعیدی‌پور عنوان کرد: عمده توجه به حوزه تجهیزات هنرستانی است. معادل ۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ تجهیزات در حوزه مکانیک خودرو، الکترونیک و... خریداری شد و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت و حتما امسال این رقم بیشتر خواهد شد زیرا تاکید بر تقویت تجهیزات هنرستانی است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان در خصوص تراکم دانش‌آموزی در ناحیه یک اهواز نیز گفت: تراکم دانش‌آموز بسیار زیاد است و در این شرایط، تمرکز ما بر ساخت مدارس در این ناحیه در محله‌های کوی علوی، پردیس، اکباتان و گلستان است. یک مدرسه نیز از سوی کمیساریای عالی پناهندگان و اتباع خارجی در این ناحیه در دست ساخت است.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار