مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از چهار میلیون نوبت سر دام توسط اکیپ‌های دامپزشکی استان همدان علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و حیوان در سطح دامداری‌های سنتی روستایی و واحد‌های صنعتی و دام عشایر تحت پوشش واکسیناسیون آبله، شاربن، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، لمپی اسکین، تب برفکی، بروسلوز (تب مالت)، هاری و... قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۱۹۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴ 11 August 2023

 مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از چهار میلیون نوبت سر دام توسط اکیپ‌های دامپزشکی استان همدان علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و حیوان در سطح دامداری‌های سنتی روستایی و واحد‌های صنعتی و دام عشایر تحت پوشش واکسیناسیون آبله، شاربن، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، لمپی اسکین، تب برفکی، بروسلوز (تب مالت)، هاری و... قرار گرفته است.

به گزارش تابناک همدان، دکتر امیرحسین نقی پور بمناسبت فرارسیدن ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار در نشست خبری توفیقات و دستاورد‌های چهار ماهه سال ۱۴۰۲ اداره کل دامپزشکی استان همدان را تشریح کرد و افزود: مجموعه دامپزشکی و کارکنان خدوم و پرتلاش آن با هدف استقرار امنیت غذایی و تأمین سلامت دام و تأمین استاندارد‌های بهداشتی تولیدات به وظایف خود عمل می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه دامپزشکی در امنیت غذایی، رشدتولید و اشتغال آفرینی در جامعه نقش غیر قابل انکاری دارد، تصریح کرد: در ۴ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۵۹ %درصدی کانون بیماری‌های دامی روبرو هستیم و خوشبختانه با تلاش‌های شبانه روزی و اقدامات پیشگیرانه، مانند افزایش پایش و مراقبت فعال و غیر فعال، اقدامات بهداشتی و قرنطینه، ضدعفونی بدن دام و اماکن دامی، آموزش و ترویج و مایه کوبی تمامی دام‌های عشایری و...، ۵۹% درصد کانون‌های آلوده به بیماری کاهش داشته ایم.

نقی پور با بیان اینکه در سال جاری تاکنون ۱۴ اردوی جهادی دامپزشکی در ۴۰ روستای محروم و کم برخوردار توسط اکیپ‌های بخش دولتی به صورت کاملا رایگان صورت گرفته است، یاد آور شد: در تیر ماه سال ۱۴۰۲ با همکاری سپاه انصالحسین (ع) به مدت دو شبانه روز رزمایش بزرگ و تخصصی جهاد دامپزشکی با اولویت مناطق صعب العبور عشایری و روستای محروم و کم برخوردار در چهار شهرستان ملایر، تویسرکان، همدان و کبودرآهنگ در راستای تحقق شعار سال مهار تورم، رشد تولید انجام شد که بیش از۱۳۲ هزار خدمت در این رزمایش صورت پذیرفت.

در ادامه وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از امنیت بهداشتی و غذایی خوبی در استان برخوردار هستیم، افزود: باتوجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سالیان گذشته در سطح کشور، خوشبختانه با تلاش همکاران پرتلاش دامپزشکی در سطح استان، بیش از چهار سال است که هیچ گزارشی از وجود کانون‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان همدان مشاهده و گزارش نشده است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۹ هزار و ۵۰۰ مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع، عرضه و بسته بندی مواد خام دامی و کشتارگاه‌های استان صورت گرفته است که در این بازرسی‌ها مقدار بیش از  ۳۷ هزار و ۵۰۰کیلوگرم انواع مواد خام دامی غیرقابل مصرف کشف، ضبط و امحاء و از چرخه مصرف انسانی خارج گردیده است؛ و بیش از ۱۳۵۰ مورد تذکر، تعهد و معرفی به مراجع قضایی صورت گرفته است.

نقی پور در بخش دیگر سخنان خود با تشریح میزان تست سل و بروسلوز در سطح استان همدان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ رأس دام سنگین خونگیری انجام شده و در راستای مبارزه با سل گاوی، بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ رأس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در راستای مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام و پیشگیری از بیماری تب هموراژیک کریمه کنگو و لمپی اسکین، بیش از ۳۲۰ هزار مترمربع جایگاه دام و بیش از تعداد ۱۱۰ هزار رأس بدن دام سبک و سنگین تحت پوشش سمپاشی قرار گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بخش سمپاشی جایگاه ۴۴ % درصد و در قسمت سمپاشی بدن دام ۱۰۰% درصد افزایش میزان عملیات انجام شده صورت گرفته است و خوشبختانه با توجه به اقدامات پیشگیرانه، در حال حاضر هیچ بیماری جدی در حوزه دام در سطح استان مشاهده یا گزارش نشده است.

دکتر نقی پور در ادامه با تشریح اقدامات دامپزشکی در خصوص حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی و نظارت و بازرسی بر تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی در ۶ واحد کشتارگاه صنعتی دام استان، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۸۱ هزار راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های این استان ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرارگرفته اند (بیش از ۳/۳۰۰/۰۰۰ کیلوگرم گوشت تولید شده است) که با زحمات بازرسان بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه‌های استان، بیش از ۲۳ هزار کیلوگرم گوشت غیربهداشتی از زنجیره مصرف هم استانی‌های عزیز خارج شده است.

وی با بیان اینکه دامپزشکی با هدف ارتقای سطح دانش، مهارت و شایستگی‌های حرفه‌ای شاغلین کلاس‌های متعدی برگزار می‌کند، خاطر نشات کرد: با هدف پوشش مسائل چالشی و اساسی با محوریت مبارزه با بیماری ها، تامین بهداشت فراورده‌های خام دامی و مبارزه با بیماری‌های مشترک در سه ماهه اول ۱۴۰۲ بیش از ۸۰۹ کلاس آموزشی برگزار شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه با اشاره به میزان جوجه ریزی صورت گرفته در ۴ ماهه نخست سال جاری گفت: در چهار ماهه نست  سال ۱۴۰۲ تعداد بیش از ۱۱ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان صورت گرفته است که به میزان ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته ایم.

وی در پایان به میزان تولید طیور در استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون در پنج کشتارگاه صنعتی طیور استان بیش از ۷ میلیون  قطعه طیور ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته (تولید بیش از ۱۸ میلیون کیلوگرم گوشت مرغ)  که از این تعداد حدود حدود ۹۷ هزار کیلوگرم بدلیل غیرقابل مصرف بودن، از چرخه مصرف انسانی خارج و ضبط و معدوم سازی گردیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار