رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تنها ۱۰ درصد از بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان صرف فعالیت‌های فرهنگی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۱۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱ 19 August 2023

محمد نورصالحی در جمع خبرنگاران در ارتباط با اقدامات عمرانی شهرداری اصفهان اظهار داشت: حدود 320 پروژه فعال عمرانی در شهر در حال اجرا است که عمده آن در محلات قرار دارد و ممکن است کمتر به چشم بخورد.

وی در ارتباط با پروژه رینگ چهارم در اصفهان بیان کرد: محور اصلی رینگ سمت غرب است که از خمینی‌شهر عبور می‌کند و تلاش جدی با کمک نمایندگان و مدیریت استان اصفهان در حال انجام است تا آن بخشی که ساید در توان خمینی‌شهر نباشد زودتر اجرا شود و از بار ترافیکی بزرگراه شهید خرازی کاسته شود.

مدیریت شهری کارنامه قابل‌قبولی در زمینه مباحث فرهنگی دارد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اقدامات مدیریت شهری در زمینه مباحث فرهنگی بیان کرد: تاکیدات شورا در همه حوزه‌ها از جمله فرهنگ بوده و از نظر ما کارنامه مدیریت شهری در این حوزه خوب بوده است و توانسته نهادهای مردمی را در این راستا فعال کند؛ عمده فعالیت‌های فرهنگی در سطح شهر به مناسبت‌های مختلف مردمی است و توسط نهادهای مختلف مرمی انجام می‌شود.

وی افزود: نکته مهم در این باره این است که با هزینه اندکی، حرکت‌های بزرگ و مردمی راه‌اندازی شده و این حوزه در مجموع وظیفه خود را به خوبی انجام داده است.

نورصالحی ادامه داد: در سال سوم این شورا بنا شد که کمیسیون خانواده و جوانان تاسیس شود که اصل آن تصویب شد و پنج نفر از افراد برای حضور در آن رای اوردند و قرار است که انتخابات هیات رئیسه آن انجام شود؛ با فعال شدند این کمیسیون، فعالیت‌ها و دغدغه‌های شورا در این حوزه انسجام بهتری پیدا می‌کند و با این حوزه در شهرداری ارتباط تعریف شده‌ای خواهد داشت.

تخصیص 600 میلیارد تومان بودجه به محلات محروم در اصفهان

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ارتباط با پروژه‌های انجام شده در محلات محروم شهر اصفهان عنوان کرد: در مورد محلات محروم از بودجه 1401 آغاز شد و در سال گذشته 400 میلیارد تومان جذب شد و بخشی از بودجه مناطق نیز در محلات استفاده شد؛ امسال این عدد در حوزه به محلات به 600 میلیارد تومان رسیده و از حدود 90 محله کمتر برخوردار در شهر که در کل 15 منطقه پراکنده است، در هر محله در سال گذشته و امسال حدود 20 تا 25 میلیارد تومان بودجه قرار داده شد.

وی اضافه کرد: این مورد سقفی ندارد و موضوع آن انجام پروژه‌های مختلفی است که محله را تا حدودی فعال و با نشاط کرده که در این باره در هر محله نیازهای مختلفی وجود دارد؛ عموما این پروژه‌ها در مقیاس شهری بزرگ نیستند اما برای محله به دلیل تماس نزدیک مردم بسیار به چشم می‌خورد.

نورصالحی افزود: این پروژه‌ها به عنوان محرک توسعه انجام می‌شود و این سیاست در سنوات آینده نیز ادامه می‌یابد؛ رویکرد امسال نیز موافقت با افزایش رقم مورد نیاز محلات و مناطق است.

مقابله با آتش‌سوزی‌های سریالی نیازمند همکاری دستگاه‌های دیگر است

وی با اشاره به آتش‌سوزی‌های رخ داده در چند نقطه از شهر اصفهان اظهار داشت: شهرداری از این موضوع شاکی بوده و با آن برخورد می‌شود و تا حد امکان اقدامات لازم برای جلوگیری از این مسئله انجام می‌شود اما آتش‌سوزی درختان در سطح شهر گسترده نبوده و اگر تیم‌های شهرداری متوجه این مسئله شوند، آن را پیگیری و از فرد خاطی شکایت می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در این مورد حضور دستگاه‌های دیگر مثل نیروهای پلیس نیز لازم است و در صورت شناسایی افراد مجرم باید با آنها برخورد سنگین شود تا از وقوع این اتفاقات جلوگیری شود.

وی با اشاره به استقبال مردم از گذر فرهنگی چهارباغ تصریح کرد: در مقطعی برخی باور داشتند که باید محدوده چهار باغ از این حالت خارج شود اما با مکاتبات انجام شده قرار بر این شد که این محیط که به محلی برای حضور خانواده‌ها تبدیل شده از آنها گرفته نشود.

حقابه فضای سبز شهری در زاینده‌رود به رسمیت شناخته شد

وی با اشاره به بحران خشکی زاینده‌رود و تاثیر آن در شهر اصفهان عنوان کرد: مدیریت استان تلاش زیادی در این باره کرده و در این باره در سطح ملی جلساتی برگزار شده است؛ شورای شهر اصفهان نیز با مقامات عالی کشور در این باره مکاتبه داشته و درخواست ما مطرح شدن این موضوع در سطح کلان بود.

نورصالحی با تاکید بر تامین حقابه فضای سبز شهری بیان کرد: خود شهر اصفهان با پنج هزار هکتار فضای سبز و 300 کیلومتر مادی و حقابه مفصل از زاینده‌رود باید به اندازه شرق و غرب از این آب سهم داشته باشد که با این موضوع موافقت و حقابه فضای سبز شهری به رسمیت شناخته شده است.

وی افزود: حقابه محیط زیست و تالاب گاوخونی نیز از مطالبات ما به عنوان شهروند است و اگر این محقق شود، از شهر اصفهان نیز آب عبور می‌کند؛ باید توجه داشت که این مسئله راه حل فنی دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به حضور برخی صنایع آلاینده در شعاع 50 کیلومتری اصفهان بیان کرد: انتظار ما انتقال این صنایع به بعد از شعاع 50 کیلومتری اصفهان است و اقدامات خوبی در این باره با پیگیری ما و همکاری دولت انجام شده است.

سرمایه‌گذاری سازمان همیاری شهرداری‌ها در پروژه کنارگذر شرق

وی با بیان اینکه کنارگذر شرق پروژه‌ای دولتی است که به طور کامل از حریم شهری خارج است، گفت: قطعه‌ای از اتوبان فرودگاه به سمت بهارستان که کنارگذر شرق اصفهان را تشکیل می‌دهد با سرمایه‌گذاری سازمان همیاری شهرداری‌ها انجام شده است که سهامدار آن همه شهرداری‌های استان از جمله اصفهان است و مدیریت آن با استانداری است.

نورصالحی ادامه داد: این به عنوان یک پروژه برای سرمایه‌گذاری است که به بازگشت سرمایه در آن به صورت پرداخت عوارض انجام می‌شود؛ هیچ شورای شهری در این زمینه نمی‌تواند مصوبه‌ای داشته باشد چون از اختیارات آن خارج بوده و در زمینه فعالیت‌های راه‌وشهرسازی است.

فرصت 9 ماهه تبدیل به جریمه برای ساختمان‌های متخلفی که حکم قطعی تخریب دارند

وی با بیان اینکه بحث ارتفاع منازل مسکونی تابع ضوابطی در شهر است، گفت: بازنگری طرح تفصیلی از سال 94 تا کنون در شهر اجرا می‌شود و در آن ارتفاع برای پهنه‌های مختلف متناسب با خدماتی مورد نیاز آن مشخص شده است و سطح جمعیتی نیز تعیین شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: دقیق‌سازی این ارتفاعات از پیشنهادات ما بوده چراکه در طرح تفصیلی به برخی مناطق ارتفاعی داده شده که امکان آن وجود ندارد و به برخی مناطق ارتفاع لازم داده نشده است؛ طرح تغییر ارتفاعات مطرح شد که با رعایت همه ضوابط و سرانه جمعیت اصفهان می‌تواند در تعدیل جزئی این موضوع کمک کند اما تاکنون با آن موافقت نشده است.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی پرونده وجود دارد که رای تخریب قطعی آن صادر شده اما امکان اجرای آن نیست، تصریح کرد: در بودجه امسال در آخرین لحظات تبصره 6 به بند ط بودجه اضافه شد که ظرف 9 ماه ساختمان‌هایی که به هر دلیلی تخلف در آن تا قبل از 1400 انجام شده و این تخلف در دیوان عدالت اداری قطعی شده، می‌تواند به شرطی که اصول شهری و ایمنی را رعایت کرده باشد می‌توانند به جریمه تبدیل شوند.

نورصالحی افزود: کار وسیعی در این حوزه در همه شهرداری‌های کشور در حال اجرا است و فرصت محدودی برای آن قرار داده شده است؛ شورای شهر نیز به صورت دقیق این امر را رصد می‌کند.

نگران بناهای تاریخی هستیم

وی در ارتباط با تاثیر برگزاری برنامه‌های فرهنگی در بناهای تاریخی عنوان کرد: هیچ کس با برگزاری برنامه‌هایی که موجب آسیب به میراث فرهنگی می‌شود موافق نیست و این باید ثابت شود که آیا این موضوع آسیب‌رسان هست یا خیر اما برنامه‌های فرهنگی تعارضی با حفظ میراث فرهنگی ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت حفظ ابنیه تاریخی تصریح کرد: شهرداری اصفهان برای امضای تفاهم‌نامه با میراث فرهنگی داوطلب شده است تا اقدامات لازم برای حفظ هر ابنیه‌ای که در معرض تخریب و آسیب است را با نظارت همین دستگاه و هزینه شهرداری انجام دهد چراکه ما هم در ارتباط با این بناهای تاریخی نگران هستیم.

وی با اشاره به مصوبه دولت در خصوص موزه ریسباف بیان کرد: شورای عالی بافت تاریخی با حضور شهردار، رئیس شورای شهر، رئیس میراث فرهنگی استان و یکی از نمایندگان اصفهان در مجلس تشکیل می‌شود و تمرکز آن بر بافت‌های تاریخی و کمک به میراث برای حفظ آنها است؛ مصوبه دولت در خصوص کارخانه ریسباف از اقدامات خوبی است که در نتیجه تلاش‌های همین شورا انجام شد و مذاکراتی برای تحویل این بنا به شهرداری به دلیل محدودیت منابع میراث فرهنگی در جریان است.

نورصالحی با تاکید بر اهمیت احیای بناهای تاریخی در حال تخریب گفت: به دنبال ایجاد ساختاری در شهرداری هستیم که به مدیریت شهری و شورای کنونی وابسته نباشد و به صورت مستمر فعالیت کند؛ یکی از کارهای آن احیای بناهای تاریخی است که در حال پیگیری است.

وی افزود: هدف اول ما حضور سرمایه‌گذار است که در این زمینه شرکت‌های بزرگ و نهادهایی که توان مالی دارند را تشویق کرده و با آنها وارد مذاکره شده‌ایم تا در این بافت‌ها حضور داشته باشند چراکه حضور آنها در این بافت‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات آن را مرتفع کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به طرح‌های توسعه اماکن تفریحی در اصفهان اظهار داشت: ردیف‌های اعتباری برای شرکت توسعه سپاهان که اقداماتی برای گسترش فضاهای تفریحی و سرگرمی در سطح شهر انجام می‌دهد، قرار داده شده و در این راستا 600 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده تا بتواند با ایجاد فضاهای جدید از تراکم جمعیت در اماکن تفریحی فعلی کم کند.

کاهش سرفاصله در ناوگان اتوبوس با ورود 150 دستگاه جدید

وی با بیان اینکه وظیفه مدیریت شهری علاوه‌بر فرهنگ‌سازی در زمینه حمل و نقل عمومی توسعه این ناوگان است، گفت: تمام تلاش مدیریت شهری در جهت بهره‌برداری سریع‌تر از خط دو مترو است چراکه خط یک مترو اکنون بالغ بر 120 هزار نفر را در روز جابه‌جا می‌کند و اضافه شدن خط دو می‌تواند به افزایش این میزان کمک کند.

نورصالحی در ارتباط با افزایش ناوگان اتوبوسرانی در اصفهان عنوان کرد: حدود 730 دستگاه اتوبوس فعال اکنون وجود دارد و با پیگیری‌های انجام شده، مصوبات شورا و هزینه‌های پرداخت شده، قرار است که تا مهرماه به کمک وزارت کشور 150 دستگاه دیگر به این ناوگان اضافه شود تا با کاهش سرفاصله مردم به استفاده بیشتر از اتوبوس ترغیب شوند.

وی با اشاره به تامین اتوبوس از طریق واردات ناوگان کارکرده بیان کرد: به دنبال اخذ مجوز برای وادرات اتوبوس‌های کارکرده زیر پنج سال بودیم که با مساعدت وزیر کشور این کار انجام شد و اکنون درحال پیگیری است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: همه شهرداری‌ها از جمله اصفهان از طریق وزارت کشور، به همان روش سابق که 80 درصد پول اتوبوس را دولت پرداخت می‌کرد خریدی انجام دادند که بر اساس آن 185 اتوبوس در اسفند 1400 خریداری شد.

وی افزود: قرار شد از پنج میلیارد تومان هزینه اتوبوس، شهرداری‌ها یک میلیارد و وزارت کشور چهار میلیارد دیگر را پرداخت کند و شهرداری اصفهان در همان زمان 185 میلیارد سهم خود را واریز کرد اما به دلایلی سهم دولت پرداخت نشد و 39 دستگاه از آن تعداد به شهرداری اصفهان داده شد؛ 20 دستگاه دیگر نیز تا دی ماه امسال تحویل داده می‌شود.

نورصالحی با بیان اینکه فقط بر منابع مالی خود شهرداری حساب باز کرده‌ایم، گفت: اخیرا در پی مصوبه شورا مبنی بر خرید 50 دستگاه اتوبوس بی‌آر‌تی، قرارداد با کارخانه منعقد شده و قرار است که حدود 10 دستگاه از آن تا مهرماه تحویل داده شود.

وی در ارتباط با نوسازی ناوگان تاکسیرانی در اصفهان اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت خودرو و توان کم رانندگان تاکسی، تلاش تامین وام قرض‌الحسنه برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در جریان است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه توسعه ناوگان برقی نیز در حال پیگیری است، گفت: با پیگیری دولت و تخصیص اخیر در زمینه ناوگان برقی، از کلانشهرها خواسته شده تا آمار خود را در این زمینه اعلام کنند و اصفهان نیز درخواست خود را در این زمینه ارائه کرده است.

وی افزود: برای تبدیل موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی تفاهم‌نامه‌ای با یکی از بانک‌های داخلی و هفت تولیدکننده بسته شد که تا سقف 100 میلیون تومان به متقاضیان این امر وام قرض‌الحسنه داده شود.

نشست‌های موضعی ارتباطی با پدیده فرونشست ندارد

نورصالحی با اشاره به بحران فرونشست در اصفهان بیان کرد: فرونشست ناشی از تخلیه آب‌های زیرزمینی و عدم جایگزینی آن است و تنها راهکار این چالش در اصفهان جریان آب در زاینده‌رود است؛ مطالعاتی برای بررسی نقاط بحرانی و قرار دادن ضوابط ویژه در این زمینه در شهرداری اصفهان با مشارکت دانشگاه در حال انجام است.

وی ادامه داد: چیزی که اکنون با آن روبرو هستیم نشست‌های جزئی است که تحت عنوان فرونشست از آن یاد می‌شود اما در حقیقت فاضلاب اصفهان بیش از 50 سال قدمت داشته و بسیاری از لوله‌های سیمانی آن خورده شده است، این باعث نشست زمین در برخی خیابان‌ها می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: خطر فرونشست را نمی‌توان تکذیب کرد اما این پدیده فرونشست نبوده و نشست‌های موضعی غیر مرتبط با این چالش است و اکنون در شهر اصفهان فرونشست جدی اتفاق نیوفتاده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار