مسئول پایانه مرز خسروی با اعلام اینکه سیر آمار زائرانی که به کشور بر می‌گردند در حال افزایش است، گفت: تمام زیرساخت‌ها برای بازگشت زائران اربعین حسینی از طریق این مرز رسمی فراهم است.
کد خبر: ۱۱۲۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶ 02 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا میثم پرهیخته افزود: ۴۵۴هزار و ۴۶۵ زائر از اول تا پایان روز پانزدهم ماه صفر از این گذرگاه مرزی برای حضور در آئین معنوی راهپیمایی اربعین راهی کربلای معلا شده اند که ۶۲ هزار و ۳۱۱ نفر از مجموع زائران خروجی طی شبانه روز گذشته است.

وی ادامه داد: از مجموع زائرانی که طی ۱۵ روز گذشته از گذرگاه خسروی تردد کرده اند، در مجموع ۱۲۱ هزار و ۹۶۳ زائر از این مرز به کشور بازگشته اند و ۴۴هزار و ۴۹۷ نفر از زائران ورودی از مرز رسمی خسروی مربوط به ۲۴ ساعت گذشته است که از این گذرگاه وارد کشور شده اند.

مسئول پایانه مرز خسروی در ادامه گفت: با نزدیک شدن به ایام اربعین هر لحظه بر تعداد زائران خروجی و ورودی در این گذرگاه افزوده می شود و تردد در این گذرگاه پرحجم اما روان و شبانه روزی بوده و هیچ مشکلی نداریم و آمادگی کامل برای میزبانی زائران اربعین را داریم.

پرهیخته تصریح کرد: زیرساخت ها مطلوب و امکانات موجود پاسخگوی حضور روزانه بیش از ۱۰۰ هزار زائر و در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین امسال است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته مسوولان با توجه به توسعه زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار