یادداشت: علیاکوهی
کد خبر: ۱۱۲۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳ 05 September 2023

به گزارش تابناک هرمزگان// علیاکوهی در یادداشتی نوشت؛هریک از ما به تنهایی نمی‌توانیم کاری را از پیش ببریم نقطه ی قوت هر مجموعه از کوچک تا بزرگ همکاری و تعاون است که موجب رشد و شکوفایی نهال های دشت سر سبز موفقیت خواهد بود .

در دنیای امروزی برای هر کسی موفقیت و رسیدن به درجات بالاتر در هر مساله ی اقتصادی ، سیاسی،اجتماعی، و ... باید همکاری باشد .
همواره باید حدیث پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) که فرمودند:اگر همه شما در راه خیر و نیکوکاری به یکدیگر بپیوندید و هماهنگ شوید دوستدار و علاقه مند به یکدیگر خواهید شد را الگو و سر رشته ی خود برای موفقیت و همدلی قرار دهیم .
اصل و ریشه تعاون از نظر اشتقاق کلمه از باب تفاعل و در زبان عربی از ابواب ثلاثی مزید است و مصدر آن عون (جمع آن اعوان به معنای یاران) می باشد که به معنی پشتیبانی در کار است و کلمه تعاون در معانی چون : ‹‹ یاری نمودن ، انجام عمل متقابل ، با هم مهربانی کردن ، همکاری ، کمک کردن به یکدیگر ، کار مشترک ، ترکیبی از خود یاری و کمک متقابل و بالاخره همیاری استعمال می شود که از مجموع این معانی استنباط می شود که بهترین منظور از تعاون کارگروهی و همکاری است ››.

13 شهریور در ایران روز تعاون نامگذاری شده است.
به منظور ایجاد این همکاری، در اصل۴۴ قانون اساسی، بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، مطرح و شرح و تفصیل آن در ۱۳ شهریور ۱۳۷۰، به تصویب مجلس رسید. در این راستا، وزارت تعاون به منظور اعمال نظارت دولت و حمایت و پشتیبانی از بخش تعاونی در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۷۰ تشکیل گردید.

تعاونی ها، واحدهای کوچک اقتصادی ویژه ای هستند که مالکیت مستقلی دارند و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، با افراد جامعه در تولید ملی، کارآفرینی و جذب نیروی کار، مشارکت دارند . در واقع، تعاونی ها، سازمان هایی مردمی هستند که از سوی خود اعضا و با اختیار کامل آنها تشکیل و منطبق با اصول بین المللی تعاون اداره می شوند.

از آن جاکه تعاونی ها در فرآیند رشد و تعالی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه تأثیر بسزایی دارند، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صورت گسترده به آن پرداخته شده است.
اصل 44، مهم ترین اصلی است که در قانون اساسی در مورد تعاونی ها آمده است که در آن به طور مشخص، تعاون را یکی از بخش های سه گانه نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران معرفی می کند.
بر اساس این ماده، نظام اقتصاد ایران بر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه ریزی منظم و درست استوار است. به طور خلاصه، تعاونی ها از بُعد اقتصادی به عدالت، از نظر سیاسی به آزادی و از دیدگاه فرهنگی به ارزش های اخلاقی و دینی توجه دارند و بهترین جلوگاه پیوند مناسب میان اقتصاد، فرهنگ و سیاست شمرده می شوند.

یکی از ویژگی های مهم تعاونی ها، همکاری و کار گروهی است. همچنین مهم ترین هدف واگذاری بخش های دولتی، مشارکت مردم و عمومی سازی تعاونی هاست. ازاین رو، با برنامه ریزی دقیق و هدایت شده و استفاده بهینه از ظرفیت های تعاونی و اجرایی، می توان حضور بخش تعاون را در اقتصاد ملی و افزایش صادارات کشور برجسته تر کرد و اما ممکن است این شرکت های تعاونی بر اساس عوامل خارجی و داخلی محدود شوند که این عوامل داخلی شامل کمبود سرمایه، نبود اطلاعات کافی و ضعف مدیریت و عوامل خارجی شامل محدودیت های فنی و ... است .

همچنین بخش تعاون به دلیل جلب مشارکت عمومی و گروهی، کارکردن اقشار مختلف مردم، افزایش سطح عمومی اشتغال، کارآفرینی مولّد، رقابت با محصولات خارجی، بهره مندی از تخفیف مالیاتی و استفاده از تسهیلات اعتباری مؤسسات مالی کشور، ممتازترین جایگاه را در افزایش صادرات کشور دارد.

شرکت های تعاونی از نظر نوع فعالیت به دو نوع شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی تقسیم می شوند .
در شرکت های تعاونی تولیدی مجموعا یک واحد تولیدی را در آن اداره می‌کنند و به منظور اشتغال در امور شیلات،پرورش و صید ماهی، دامپروری،صنعت ، معدن ،دامداری و ... است .
در شرکت های توزیعی مربوط به تهیه کردن و توزیع کالا، خدمات ، و نیازمندیهای دیگر فعالیت می کنند .
در خصوص آن دسته از شرکت های تعاونی که فعالیت آنان تولیدی و توزیعی باشد ، شرکت تعاونی تولیدی ، توزیعی می‌نامند .

این شرکت ها از لحاظ نوع عضویت هم به دو دسته ی عام و خاص تقسیم می شوند .
شرکت های تعاونی خاص برای عضویت برای گروهی خاص مانند دانشجویان، کارگران ، کشاورزان ، زنان، پزشکان، وکلای دادگستری ، اعضا هر صنف و مشاغل خاص و ... با رعایت شرایط آزاد تعیین می شوند .

شرکت تعاونی عام شرکتی است که عضو شدن در آن برای همه آزاد است و تعداد اعضاء در این تعاونیها حداقل ۵۰۰ نفر و براساس نوع تعاونی که وزارت تعاون تعیین کرده مشخص می‌شود.
انتهای پیام//

برچسب ها: علیا کوهی ، تعاون
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار