معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : با نگهداری گوشت دام تازه ذبح شده به‌مدت ۲۴ ساعت در یخچال عامل بیماری "تب خونریزی دهنده کریمه کنگو" از بین می‌رود.
کد خبر: ۱۱۲۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴ 10 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان شاهرخ یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، گفت : این بیماری در دام علامتی ندارد و صرفا با یک تب خفیف چند روزه همراه است.

یارویسی با بیان اینکه بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو از روی ظاهر دام آلوده به هیچ عنوان قابل تشخیص نیست، تاکید کرد: هیچ دامپزشکی نمی‌تواند وجود بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را با معاینه ظاهری بدن دام تشخیص بدهد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق حشرات بندپا خصوصاً کنه‌ها از دام بیمار به دیگر دام‌ها منتقل می‌شود، اظهار کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش به دیگر دام‌ها منتقل می‌شود و دام آلوده در طول دوره‌ای که آلودگی در بدنش وجود دارد، ناقل بیماری است و اگر فردی در این هنگام با ترشحات آن دام ارتباط داشته باشد، احتمال ابتلای او به بیماری وجود دارد.

وی اضافه کرد: انسان‌ها به طور مستقیم از طریق گزش کنه و یا تماس با ترشحات دام آلوده به این بیماری مبتلا می‌شوند و در روش غیرمستقیم هم احتمال انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق تماس دست دارای بریدگی و یا خراش با گوشت دام آلوده و حتی مصرف گوشت دام آلوده وجود دارد.

یارویسی با بیان اینکه دامداران، سلاخان و کارگران کشتارگاه‌ها بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند، گفت: زنان خانه‌دار هم به واسطه خرد کردن گوشت آلوده به بیماری در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی افزود: توصیه می‌شود افرادی که با گوشت و دام سروکار دارند، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در زمان کار نکات بهداشتی را رعایت کرده و حتما از لباس کار و دستکش استفاده کنند.

وی یک راهکار ساده هم برای از بین بردن عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در گوشت دام آلوده ارائه کرد و گفت: برای پیشگیری از بروز بیماری باید گوشت بعد از کشتار به مدت ۲۴ ساعت در شرایط پیش سرد (سردخانه‌های با دمای بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد) نگهداری شود، چون در این صورت فعل و انفعالات شیمیایی در لاشه رخ داده و گوشت لاشه از حیث بیماری پاک می‌شود.

وی از خانواده‌ها خواست برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، قبل از مصرف، گوشت دام تازه ذبح شده را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند.

یارویسی با بیان اینکه بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو برای انسان خطرناک بوده و در مواردی می‌تواند کشنده هم باشد، گفت: بیماری تب کریمه کنگو در انسان معمولا با تب شروع شده و بیمار پس از تب کردن علائمی مثل بی‌اشتهایی، حالت تهوع، اسهال، درد شدید عضلانی و خونریزی زیرپوستی را خواهد داشت و احتمال مرگ در مبتلایان به خصوص در مرحله خونریزی زیرپوستی بالا است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار