مصرف بی‌رویه برق علاوه بر افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی، آب، و دیگر منابع انرژی برای تولید برق، گسترده کردن شبکه‌های انتقال برق را نیز می‌طلبد که این مولفه نیز علاوه بر هزینه‌های گزاف اجرای شبکه و خطوط انتقال برق، می‌تواند اثرات زیست‌محیطی مخربی از جمله افزایش مرگ پرندگان در برخورد با شبکه‌های طولانی برق را منجر شود.
کد خبر: ۱۱۲۵۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷ 10 September 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: در تولید انرژی برق، از انواع مواد استفاده می‌شود.

آب

علاوه بر نیروگاه‌های آبی، همه چرخه‌های حرارتی شامل زغال‌سنگ، گاز طبیعی، انرژی هسته‌ای، خورشیدی و گرمایش زمین از آب به عنوان سیال خنک‌کننده برای حرکت چرخه‌های ترمودینامیکی استفاده می‌کنند که اجازه می‌دهد برق از منابع انرژی حرارتی تولید شود.
مقدار مصرف آب اغلب به سیستم‌های تولید برق بستگی دارد. اهمیت نقش آب در تولید برق به اندازه‌ای است که تغییرات در منابع آب بر قابلیت و کیفیت برق تولید شده تأثیرگذار است. با توجه به افزایش جمعیت و افزایش خشک‌سالی‌ها، میزان مصرف آب برای تولید برق بسیار نگران کننده است.

سوخت فسیلی
نیروگاه‌های فسیلی یکی از اصلی‌ترین منابع تامین برق در جهان هستند که استفاده از آن آثاری همچون انتشار ذرات و گاز‌ها به داخل هوا، انتشار حرارت، تغییرات آب و هوایی و تغییرات ظاهری ناشی از برج‌های خنک کننده، زباله‌های پسماند‌های جامد، خاکستر (در مورد نیروگاه‌ها با سوخت زغال سنگ) و سر و صدا به دنبال دارد.
همچنین تولید و مصرف بی‌رویه برق، سبب کاهش روزافزون سوخت‌های فسیلی در جهان و ایران و خطر کمبود این منابع انرژی برای نسل‌های آینده را در پی‌دارد.
SOX، NOX، CO، CO۲ و هیدروکربن‌ها مهمترین گاز‌های منتشره از سوخت‌های فسیلی در تولید برق است.
کربن مونوکسید (CO)، کربن دی‌اکسید (CO۲) و هیدروکربن‌ها به عنوان گاز‌های گلخانه‌ای مسوول گرم کردن زمین شناخته شده‌اند. SOX و NOX زمانی که وارد جو می‌شوند تولید اسید می‌کنند، که این اسید‌ها به وسیله ترکیب در آب باران ایجاد شده و سبب بارش‌های اسیدی می‌شوند. به طور کلی، انتشار آلاینده‌های هوایی را توسط اسکرابر‌ها (Scrubber) و ته نشین کننده‌ها (Precipitator) داخل نیروگاه‌ها می‌توان کنترل کرد.
همچنین حرارت ایجاد شده از سوخت‌های فسیلی بر شرایط آب و هوایی، تغییرات چشمگیری می‌گذارد که سلامت انسان‌ها و دیگر جانداران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نیروگاه‌های هسته‌ای

استفاده از این نیروگاه‌ها در تولید برق در واقع خطرناکترین اثرات زیست محیطی را در پی دارد و آن هم به دلیل آن است که می‌تواند سبب خروج مقدار بسیار زیادی از ذرات رادیواکتیو به محیط زیست شود و زندگی جانداران زیادی را متوقف می‌کند. آثار رادیواکتیو پسماند‌های اتمی و هست‌های تا مدت زیادی در محیط زیست باقی می‌مانند.
اما در قبال این منابع انرژی مضر در تولید برق، منابع کم ضررتری همچون انرژی خورشیدی و باد هم وجود دارند. تولید انرژی خورشیدی نیازمند فضای زیاد برای راه اندازی مزارع خورشیدی است و از طرف دیگر چگونگی معدوم ساختن سلول‌های خورشیدی پس از خراب شدن است، زیرا در ساخت آن‌ها از نوعی مواد سمی به نام گالیم آرسنید استفاده شده و رها کردن این سلول‌ها در طبیعت برای حیاث جانداران مخاطره آمیز خواهد بود و یا در نیروگاه‌های بادی، تنها سر و صدای آن‌ها و گا‌ها تداخل با امواج تلویزیونی و تغییر مسیر کوچ پرندگان از اثرات تخریبی به شمار می‌رود.

اثرات مصرف بی رویه برق
مصرف بی‌رویه برق علاوه بر افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی، آب، و دیگر منابع انرژی برای تولید برق، گسترده کردن شبکه‌های انتقال برق را نیز می‌طلبد که این مولفه نیز علاوه بر هزینه‌های گزاف اجرای شبکه و خطوط انتقال برق، می‌تواند اثرات زیست‌محیطی مخربی از جمله افزایش مرگ پرندگان در برخورد با شبکه‌های طولانی برق را منجر شود.

برچسب ها: مصرف بی رویه ، برق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار