رئیس کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان کرمانشاه ترمیم مزد کارگران برای نیمه دوم سال را ضروری دانست و گفت: این کار باید هرچه زودتر انجام شود.
کد خبر: ۱۱۲۶۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱ 17 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا مختار داوودی با تاکید بر لزوم ترمیم دستمزد کارگران برای نیمه دوم سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: وقتی در جلسه شورای عالی کار برای دستمزد امسال تصمیم‌گیری می‌شد، به شرطی افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد تعیین شد که در کنار آن تورم مهار شود، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان کرمانشاه نتیجه این شرایط را عدم تمایل کارگران خصوصا نیروهای متخصص و ماهر به کار در بخش تولید دانست و افزود: اکنون بسیاری از کارگران متخصص در حال کوچ به سمت سایر مشاغل خصوصا شغل‌های کاذب بوده و دیگر حاضر نیستند با این دستمزد کار کنند که این امر صدمه جدی به بخش تولید خواهد زد.

به گفته داوودی، زمانی کارگران آرزو داشتند حقوق اداره کار را دریافت کنند، اما اکنون بسیاری از کارگران حاضر به فعالیت با این دستمزد نیستند و ادامه این روند خطرناک خواهد بود.

وی تنها راهکار این شرایط را ترمیم مزد برای نیمه دوم سال اعلام کرد و یادآور شد: باید برای ترمیم مزد تا قبل از شروع نیمه دوم سال تصمیم گیری شود، در غیر اینصورت کار به تدریج به همان جلسات پایانی سال کشیده خواهد شد و ترمیمی برای نیمه دوم سال صورت نمی‌گیرد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان کرمانشاه معتقد است، چنانچه قرار باشد ترمیم دستمزد منطقی و مطابق با شرایط اقتصادی و معیشتی واقعی جامعه باشد، باید برای نیمه دوم سال ۵۰ درصد افزایش دستمزد را داشته باشیم.

داوودی با بیان اینکه مشکل اصلی ترمیم دستمزد نگرانی از وضعیت کارگاه‌های کوچک و آسیب‌پذیر است که ممکن است توان افزایش دستمزد را نداشته باشند و ناچار به تعدیل نیرو شوند، خاطرنشان کرد: دولت باید حمایت‌هایی برای این کارگاه‌ها در نظر بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‌توان به جای ترمیم دستمزد با راهکارهای دیگری مانند در نظر گرفتن بسته معیشتی از کارگران حمایت کرد نیز گفت: عمده کارگران زیر مجموعه بخش خصوصی محسوب می‌شوند و دولت حمایت چندانی برای آنها در نظر نمی‌گیرد. از سوی دیگر بانک اطلاعاتی جامع و کاملی از قشر کارگر نداریم.

داوودی به تعداد زیاد کارگرانی که در سایر بخش‌ها از جمله کشاورزی، ساختمان و... فعالیت دارند اشاره کرد که اطلاعات آنها جایی ثبت نشده و امکان حمایت از آنها نیست و اظهار کرد: اما اگر دستمزد ترمیم شود، دریافتی این قشر نیز متاثر از افزایش دستمزد بالا خواهد رفت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار