کارشناس ارشد مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: سوزش، گزگز و مورمور در محل گاز گرفتن، در مرحله حاد عصبی علائم به شکل توهم و نگرانی، ترس از آب و حساسیت به صدا، نور، لمس کردن، افزایش ترشح بزاق و اختلال در بلع، خواب آلودگی، تشنج و فلج موضعی، تب و افزایش ترشح اشک، بزاق و عرق از علائم اختصاصی هاری است.
کد خبر: ۱۱۲۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳ 19 September 2023

به گزارش تابناک لرستان، علی چگنی شرفی با اشاره به اینکه هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ر می‌شود، اظهار کرد: این بیماری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده، انسان و دیگر پستانداران ازجمله گاو، الاغ و گراز به طور تصادفی و اغلب از طریق حیوان گزیدگی به آن مبتلا می‌شوند.

وی به اهمیت بیماری هاری اشاره کرد و افزود: میزان کشندگی بالا، به طوری که پس از ظهور علائم بالینی در انسان یا حیوان بیماری قابل درمان نبوده و بیمار محکوم به مرگ خواهد بود، از دلایل اهمیت بیماری است.

کارشناس ارشد مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: افزایش روند موارد حیوان گزیدگی در انسان که به ناچار سالانه مبالغ زیادی صرف خرید سرم و واکسن ضد هاری جهت درمان پیشگیری می‌شود، همچنین تلفات دام و زیان‌های اقتصادی ناشی از این بیماری که در دام‌ها ایجاد می‌شود، از دیگر دلایل اهمیت بیماری است.

چگنی شرفی به راه‌های انتقال بیماری هاری نیز اشاره کرد و افزود: اصلی‌ترین راه سرایت بیماری گاز گرفتن به وسیله حیوان هار است، البته از طریق کشیده شدن پنجه آغشته به بزاق حاوی ویروس هاری (به ویژه در گربه و گربه سانان) نیز بیماری منتقل می‌شود، هاری همچنین از طریق پوست سالم، هاری سرایت پذیر نیست، ولی از راه کوچکترین خراش یا زخم در پوست این بیماری منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: ویروس هاری از طریق مخاط چشم، دهان یا بینی نیز به انسان و حیوان‌های دیگر منتقل می‌شود، بنابراین، سگ‌ها و گربه‌های به ظاهر سالم که هنوز علائم بالینی هاری در آن‌ها ظاهر نشده است از طریق لیسیدن لب، چشم و بینی کودکانی که با آن‌ها بازی می‌کنند بیماری هاری را انتقال می‌دهند.

به گفته کارشناس ارشد مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: سرایت هاری از طریق تنفس به ویژه در غار‌هایی که خفاش‌های آلوده به بیماری هاری زندگی می‌کنند، هم امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه همه پستانداران اهلی و وحشی از جمله گوشتخواران و علفخوران ممکن است به بیماری هاری مبتلا شوند، افزود: ۲ تا ۳ هفته و گاهی چند ماه پس از ورود ویروس هاری به بدن سگ یا گربه علائم بیماری در حیوان ظاهر می‌شود، پس از این مدت اولین علائم بیماری تغییر در رفتار و عادت‌های حیوان به شکل انس و الفت بیش از اندازه به صاحب خود یا عصبانیت و تند خویی است.

کارشناس ارشد مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به علائم هاری در انسان نیز اشاره کرد و گفت: اولین علائم بیماری به طور معمول ۱۵ روز تا سه ماه و به طور میانگین یک تا دوماه پس از حیوان گزیدگی بروز می‌کند، تب، لرز، خستگی، سردرد، اختلال در بلع و تهوع و استفراغ، درد شکم و اسهال، نگرانی، ترس، تحریک پذیری و عصبی بودن از علائم اولیه غیر اختصاصی بیماری هاری است.

به گفته چگنی سوزش، گزگز و مورمور در محل گاز گرفتن، در مرحله حاد عصبی علائم به شکل توهم و نگرانی، ترس از آب و حساسیت به صدا، نور، لمس کردن، افزایش ترشح بزاق و اختلال در بلع، خواب آلودگی، تشنج و فلج موضعی، تب و افزایش ترشح اشک، بزاق و عرق از علائم اختصاصی هاری است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر موارد حیوان گزیدگی توسط سگ انجام می‌گیرد به منظور کاهش موارد حیوان گزیدگی و پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری انجام برخی اقدامات زیر از جمله خودداری از نزدیک شدن به سگ‌های ولگرد و آزار آنها، خودداری از نگهداری سگ در منزل تا حد امکان، واکسیناسیون و قلاده گذاری سگ در صورت نیاز به نگهداری آن در منزل ضروری است.

کارشناس ارشد مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: خودداری از ریختن زباله و پسماند‌های غذایی در اماکن و معابر عمومی به منظور جلوگیری از تجمع و افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

چگنی شرفی گفت: در صورتی‌که مورد حیوان گزیدگی قرار گرفتید، محل گازگرفتگی به وسیله جریان آب فراوان و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به طور کامل و عمیق شستشو کرده و سپس کف صابون را به طور کامل از لابلای زخم خارج کنید و زخم محل گازگرفتگی را با ماده ضد عفونی کننده مانند الکل یا بتادین ضدعفونی کنید.

وی تاکید کرد: هرگز روی زخم حیوان گزیده را نپوشانید یا پانسمان نکنید، بلافاصله جهت دریافت واکسن و سرم ضد هاری به مرکز درمان پیشگیری از هاری شهرستان یا به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه کنید، همچنین نوبت‌های بعدی واکسن ضد هاری خود را در زمان‌های تعیین شده دریافت کنید.

کارشناس ارشد مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خاطرنشان کرد: ضروری است حیوان مهاجم در صورتی که سگ یا گربه خانگی باشد به مدت ۱۰ روز در محل مناسبی مهار شده و تحت نظر قرار گیرد، همچنین در صورتی‌که طی این مدت علائم هاری پیدا کرده یا حیوان تلف شود، فوری موضوع را جهت نمونه‌برداری به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی یا اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع دهید.
منبع/فارس

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار