نیمه شب سه‌شنبه 28 شهریورماه به همت و دعوت معاونت خدمات شهری، برخی از اصحاب رسانه با حضور میدانی از زنجیره جمع‌آوری زباله سطح شهر تا سکوی میانی جمع‌آوری زباله بازدید کردند.
کد خبر: ۱۱۲۷۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴ 20 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس محمدامین سلطانی، نیمه‌شب سه‌شنبه 28 شهریورماه سال 1402 برخی از اصحاب رسانه کرمانشاه به همراه تعدادی از مدیران معاونت خدمات شهری شهرداری کرمانشاه به‌صورت سرزده از روند جمع‌آوری زباله در سطح شهر و انتقال پسماندهای شهری بازدید کردند. این بازدید تا ساعت 2:30 بامداد روز چهارشنبه به طول انجامید.

طی این بازدید که حدوداً تا 3 بامداد به طول انجامید، اصحاب رسانه با حضور در مناطق مختلف شهرداری، سایت‌ جمع‌آوری پسماند و سکوی تخلیه زباله ماشین‌های جمع‌آوری زباله بدون هماهنگی قبلی به‌صورت میدانی و از نزدیک روند شبانه‌روزی این فرایند را مشاهده کردند.

در ابتدای این بازدید، بهروز نامداری قائم‌مقام و معاونت خدمات شهری شهرداری کرمانشاه توضیحاتی درباره‌ی فرآیند جمع‌آوری و بازیافت زباله‌های سطح شهر ازجمله نوبت‌های کاری افراد در این قسمت از معاونت خدمات شهری شهرداری کرمانشاه در بحث جمع‌آوری زباله، پسماندها و مکان‌های تعبیه‌شده برای جمع‌آوری، بازیافت و تناژ کردن پسماندها پرداخت.

نامداری در خصوص آمار میزان تولید زباله و پسماند خاطرنشان کرد: با توجه به آمار گرفته‌شده، میزان تولید و جمع‌آوری زباله در استان کرمانشاه روزانه به‌طور میانگین ۷۰۰ تن است و به‌عبارت‌دیگر به ازای هر نفر سرانه تولید زباله روزانه 0/67 کیلوگرم است.

کمبود و استهلاک ماشین‌های قابل‌استفاده حمل زباله معضلی که در آینده تبدیل به بحران می‌شود

در این بازدید میدانی، مسئله بسیار قابل‌توجهی که نیاز به رسیدگی فوری و علاج کار قبل از واقعه تلخ دارد، کمبود شدید خودروهای حمل زباله و خرابی و فرسودگی و ازکارافتادگی حدود ۵۵ درصد از خودروهای حمل زباله کرمانشاه و عدم تمکن شهرداری به جایگزین کردن خودروهای جدید با این خودروها هست. به صورتی که از حدود 40 عدد خودرو حمل زباله که در اختیار شهرداری قرار دارد، حدود ۱۸ خودرو فقط قادر به ارائه‌ی خدمات هست.

 موضوع مهم دیگر این‌که همین تعداد 18 خودرویی که الآن در حال انجام‌ حمل زباله هست، به علت وضعیت وخیم و مستهلک شدن خودروها که سابقه بعضی از آن‌ها به ۳۰ سال هم می‌رسد، به‌زودی شاهد کمتر شدن خودروهای جمع‌آوری زباله خواهیم بود.

هرچند طبق گفته برومند نامداری قائم‌مقام و معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه بناست که تا پایان مهرماه 8 عدد ماشین به ناوگان حمل زباله معاونت خدمات شهری شهرداری کرمانشاه اضافه شود، از طرفی نیز با فروش ماشین‌های مستهلک و خراب حمله زباله، ماشین جدید جایگزین شود؛ اما این تعداد بسیار کم هست و نیاز کرمانشاه بیش از این تعداد ماشین هست.

اصحاب رسانه پس از بازدید از سایت تعمیر و نگهداری خودروهای فرسوده، بازدید میدانی از مخزن‌های جمع‌آوری زباله در مناطق و محله‌های مختلف کرمانشاه ازجمله محله‌ی آناهیتا، محله‌ی نوبهار و جعفرآباد و … . همچنین سکوی میانی جمع‌آوری زباله داشتند.


زباله‌گردها و معتادین متجاهر یکی از مهم‌ترین عوامل اخلالگر درروند پاک‌سازی و جمع‌آوری زباله از سطح شهر هست.

از بزرگ‌ترین دغدغه‌های شهرداری کرمانشاه زباله‌گردها و معتادین متجاهر سطح شهر هستند که با تجسس در مخزن‌های زباله اقدام به پخش کردن زباله‌ها به خارج از مخزن‌های زباله کرده و باعث جلوگیری از جمع‌آوری زباله‌های سطح شهر خواهند شد.

در جریان بازدید میدانی و مواجه مستقیم با معضل زباله‌گردی که در حال جمع‌آوری زباله از مخزن بود، فرد زباله گرد این‌طور پاسخ داد که این زباله‌ها را کیلویی پنج هزار فروخته و پول حاصله را صرف تأمین مواد مخدر خواهد کرد.

ساعت‌ بیرون گذاشتن زباله از منازل باید فرهنگ‌سازی شود

محمد موحدی مجد مدیرکل امور شهری شهرداری کرمانشاه بیان داشت: عدم رعایت ساعت ریختن زباله در مخزن‌های تعبیه‌شده، معضلات فراوانی را از قبیل پخش شدن زباله توسط زباله گرد قبل از تخلیه مخزن توسط شهرداری، ایجاد بوی تعفن در طول روز و ... را به همراه دارد.

وی افزود: روزانه ساعت 20:30 الی 21 ساعت مناسبی برای بیرون گذاشتن زباله منزل است که اگر همین یک امر به یک فرهنگ عمومی در میان مردم عزیز کرمانشاه تبدیل شود خیلی از مشکلات ما در امر جمع‌آوری زباله‌ها و پسماندها حل می‌شود.

تبدیل وضعیت نیروهای رفت‌وروب شهرداری به نیروهای پشت‌میزنشین

به گفته موحدی مجد، شهرداری کرمانشاه بار کمبود 525 نفری نیروی بخش رفت و روفت بر روی 630 نفر نیروی رفت‌وروبی است که به‌صورت سه شیفت در شبانه‌روز دارند، کار می‌کنند.

وی افزود: مشکلی که وجود دارد این است که افرادی تحت عنوان رفت‌وروب جذب شهرداری شده‌اند ولی بعد از مدت کوتاهی همین نیرو بدون این‌که نیرویی جایگزین او شود در قسمت‌های ستادی و اصطلاحاً پشت‌میزنشینی به کار گرفته می‌شود.

مدیرکل امور شهری شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: استانداردی که در شهرداری کرمانشاه در نظر گرفته‌شده است هر نیروی ما 14 هزار مترمربع از معابر شهری را باید رفت‌وروب کند. با توجه به کمبود نیروی در این بخش ما معابر را به دو نوع درجه 1 و درجه 2 تقسیم کرده‌ایم به‌طوری‌که معابر درجه 1 به‌صورت روزانه و نیروهای درجه 2 به‌صورت 3 روز یک‌بار نظافت می‌شوند.

در پایان این بازدید بهروز نامداری معاونت خدمات شهری شهرداری کرمانشاه از اصحاب رسانه در جهت پیشبرد هدف افزایش پاکیزگی و بیشتر شدن رفاه حال شهروندان و مشغولین زحمت‌کش این عرصه، طلب یاری کردند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار