معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان:
تابناک هرمزگان- معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان گفت: طرح‌های توسعه فولاد هرمزگان متوازن پیش می‌روند.
کد خبر: ۱۱۲۸۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶ 27 September 2023

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان// با توجه به تدوین اسناد بالادستی به‌ویژه سند چشم‌انداز 1404، توسعه صنعت فولاد در کشور در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های متولی قرارگرفته و استان هرمزگان یکی از مهم‌ترین اهداف طرح‌های توسعه‌ای صنعت فولاد محسوب می‌شود. به همین دلیل فولاد هرمزگان طرح‌های توسعه‌ای متعددی تعریف کرده و طی یکی دو سال اخیر سرعت اجرای آن‌ها افزایش‌یافته است.

علیرضا کاظمی، معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی، با بیان این‌که پیشرفت این طرح‌ها روند منطقی دارد، معتقد است طرح‌های توسعه این شرکت مطابق با نیاز و تکنولوژی‌های روز تعریف شده است. ماحصل این گفت‌وگو پیش روی شما خوانندگان محترم خبرنامه است؛

قدری درباره وضعیت طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان توضیح دهید.

شرکت فولاد هرمزگان اجرای طرح‌های توسعه متعددی را برای افزایش ظرفیت، تکمیل زنجیره تولید خود و بهبود زیرساخت‌های مرتبط در دستور کار قرار داده است. هم‌اکنون پروژه مگامدول احیا مستقیم به ظرفیت 1.72 میلیون تن و سیلوهای ذخیره‌سازی آهن‌اسفنجی در دست اجرا هستند. همچنین طرح توسعه ظرفیت تولید فولاد خام از 1.5 به 3.2 میلیون تن و به همراه پروژه احداث واحد نورد گرم در دست اجرا است و پروژه‌های زیرساختی دیگر همچون واحد گازهای صنعتی برای تولید اکسیژن، توسعه پست برق، انتقال پساب و بهینه‌سازی واحد تصفیه‌خانه نیز انجام می‌شود.

  اجرای طرح‌های توسعه‌ای در فولاد هرمزگان چه اثری بر وضعیت اشتغال‌زایی منطقه خواهد داشت؟

به‌طورحتم زمانی‌که طرح توسعه اجرا می‌شود و افزایش ظرفیت اتفاق می‌افتد، واحدهای احداث‌شده، هم به‌صورت مستقیم و هم غیرمستقیم می‌توانند موجبات اشتغال‌زایی را برای مردم منطقه فراهم آورند. به‌این‌ترتیب که واحدهای احداث‌شده نیازمند به‌کارگیری نیرو به‌طور مستقیم خواهند بود و در کنار آن، برای تأمین مواد اولیه در امتداد زنجیره، همچنین تأمین تجهیزات، تدارک، زیرساخت و… اشتغال‌زایی به‌صورت غیرمستقیم وجود خواهد داشت.

  پروژه‌های فولاد هرمزگان چه زمانی به بهره‌برداری خواهند رسید؟ چه چالش‌هایی برای اجرای پروژه‌ها وجود دارد؟

زمان اجرای هر پروژه با پروژه دیگر متفاوت است. به‌طور مثال پروژه تولید آهک در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. راه‌اندازی پروژه احیا مستقیم نیز ابتدای سال 1404 خواهد بود. در همین حال طبق برنامه، پروژه افزایش ظرفیت فولادسازی پس از شروع فاز اجرا، طی مدت 36 ماه اجرا خواهد شد. گفتنی است که سایر پروژه‌ها نیز پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای دارند. خوشبختانه پروژه‌های فولاد هرمزگان در دو سال اخیر سرعت قابل‌ملاحظه‌ای پیداکرده‌اند.

عمده چالش صنعت فولاد کشور برای اجرای پروژه‌ها در رابطه واردات تجهیزات و ماشین‌آلات و دستیابی به آخرین تکنولوژی‌های روز است که توان تولید آن‌ها در حال حاضر در کشور وجود ندارد. البته این چالش باعث توقف پروژه‌های فولاد هرمزگان نخواهد شد؛ همان‌طور که توسعه صنعت فولاد کشور متوقف نشده است. همچنین تلاش کرده‌ایم با بومی‌سازی بسیاری از تجهیزات و قطعات، از پتانسیل‌های داخلی استفاده کنیم. در همین حال چالش انتقال ارز نیز برای تجهیزات وارداتی وجود دارد که راهکارهایی در راستای رفع این چالش اندیشیده شده است.

وضعیت کیفیت محصولات فولاد هرمزگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این محصولات با کیفیت کنونی قابل‌رقابت در بازار هستند؟

ازآنجاکه فولاد هرمزگان پیشرفته‌ترین ماشین ریخته‌گری مداوم را ازنظر تکنولوژی روز در اختیار دارد، این شرکت در میان فولادسازان، بهترین تختال با بالاترین کیفیت را تولید می‌کند و این محصولات پایین‌ترین عیوب ثبت‌شده را در مقایسه با رقبا دارند. فولاد هرمزگان ازنظر دانش فنی تولید فولاد در زمره برترین‌ها در کشور است. به همین دلیل مشتریان ترجیح می‌دهند محصول فولاد هرمزگان را خریداری کنند. ضمن اینکه با بهره‌برداری از طرح افزایش ظرفیت فولاد هرمزگان، توانایی تولید گریدهای جدید فولادی با بالاترین کیفیت در این شرکت به وجود خواهد آمد که به افزایش قدرت رقابت شرکت در بازارهای داخلی و بین‌المللی خواهد انجامید.

انتهای پیام//

 

برچسب ها: فولاد هرمزگان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار