معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد در سال جاری پای دلالان به بازار زرشک باز شود و هدف ما این است که با معرفی بیشتر زرشک در سطح کشور و بازاریابی مناسب آن کشاورزان به دسترنج واقعی خود برسند.
کد خبر: ۱۱۲۸۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴ 28 September 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی؛ این روز‌ها چشم‌نوازی یگانه محصول جهانی خراسان‌جنوبی بیش از دیگر فصول است چرا که وقتی زرشک تن پوش قرمزش را در پاییز به تن می‌کند و سال که از نیمه می‌گذرد زمان برداشت آن نیز فرا می‌رسد.

اکنون زرشک اران در حال آماده کردن سورت و سات برداشت این محصول هستند و قرار است برای دومین سال متوالی پایان مهرماه جشنواره زرشک در پایتخت انحصاری آن (خراسان جنوبی) برگزار شود.

به همین واسطه امروز جلسه‌ای برای برنامه ریزی جشنواره زرشک در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد رهاورد این جلسه هم خارج شدن محصول زرشک از زیر نظر اتحادیه قنادان و پیش بینی اتحادیه جداگانه برای این محصول، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در راستای ارتقای کیفیت و سلامت زرشک، کاهش بار میکروبی زرشک با خشک کردن بهداشتی و اصولی برای توسعه صادرات و معرفی بیشتر زرشک در سطح کشور بود.

ایجاد میز توسعه صادرات در حاشیه جشنواره زرشک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان در راستای تولید محصول باکیفیت و استاندارد و در نهایت استانداردسازی محصول زرشک از دیگر راهکار‌های ارائه شده در این جلسه بود.

برگزاری جشنواره زرشک پایان مهر

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه از برگزاری جشنواره استانی زرشک در هفته آخر مهر امسال و همزمان با فصل برداشت این محصول خبر داد و اظهارداشت: امسال برگزاری این جشنواره با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با رویکرد مردمی برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار کرد: براساس مصوبات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، اتاق تعاون متولی برگزاری جشنواره زرشک تعیین شده و سایر دستگاه‌های متولی ملزم به همکاری هستند.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: قرار نیست در روند قیمت گذاری محصول ورود کنیم، زیرا وقتی محصول با کیفیت است، خودش شأنیت و قیمت دارد، اما اگر احساس شود در زمان برداشت، دلالان قصد ورود به بازار زرشک را دارند، بنیاد علوی برای خرید توافقی زرشک استان ورود خواهد کرد.

به گفته اشرفی هرگز اجازه نخواهیم داد در سال جاری پای دلالان به بازار زرشک باز شود و هدف ما این است که با معرفی بیشتر زرشک در سطح کشور و بازاریابی مناسب آن کشاورزان به دسترنج واقعی خود برسند.

معاون استاندار خراسان جنوبی معرفی محصول و توسعه استاندارد‌ها در حوزه زرشک، مدیریت فرآیند از برداشت تا استحصال زرشک، توسعه فرآوری زرشک، توسعه بازار‌های هدف و زیرساخت‌های ارزش افزوده این محصول را از اهداف برگزاری جشنواره زرشک عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به این اهداف باید همه دستگاه‌های متولی پای کار باشند.

اشرفی با اشاره به اینکه مردم منشأ همه تغییرات هستند افزود: اگر به دنبال ارتقای ارزش افزوده و معرفی زرشک هستیم باید مردم و بهره‌برداران نیز پای کار بیایند تا شاهد تحول در زمینه این محصول راهبردی استان باشیم.

خراسان‌جنوبی پایتخت انحصاری زرشک جهان

خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک بی‌دانه جهان به شمار می‌رود که با قدمت ۲۵۰ ساله به عنوان یکی از محصولات شاخص و مزیت‌دار این استان محسوب می‌شود و علاوه بر آورده اقتصادی، بخشی از هویت منطقه است.

سطح زیر کشت زرشک خراسان جنوبی که از آن به عنوان یاقوت سرخ کویر نیز یاد می‌شود بیش از ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار است که از این میزان ۵۱۲ هکتار به‌صورت دیم کشت شده و سالانه در مجموع بیش از ۲۲ هزار تن زرشک خشک حاصل می‌شود.

بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیش از ۳۸ هزار خانوار به‌طور مستقیم تولیدکننده زرشک هستند و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

کشاورزان خراسان جنوبی بیش از ۲۰ سال است که با خشکسالی‌های پیاپی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما زرشک تاکنون به عرصه‌های کشاورزی این دیار تشنه حیات داده و امید را در دل کشاورزان زنده نگه داشته است.

برداشت زرشک از اواسط شهریور در خراسان جنوبی آغاز می‌شود که تا اواخر مهر ماه ادامه دارد و پنج شهرستان این استان شامل قاینات، زیرکوه، درمیان، سربیشه و بیرجند بیشترین سطح زیر کشت زرشک را دارند.

یکی از نکات قابل توجه اینکه همواره چرخه تولید تا فروش زرشک به‌صورت قدیمی و سنتی بوده که لازم است از این چرخه خارج و در قالب‌های نوین در سطح ملی و بین‌المللی معرفی شود.

محصولی که علاوه بر تضمین اشتغال روستاییان و مرزنشینان، هر سال به میزان کم به بیش از ۳۰ کشور دنیا از جمله روسیه، آلمان، استرالیا، اتریش، هلند، امارات متحده عربی و آمریکا صادر می‌شود و در این زمینه نیاز به توجه ویژه‌تر دارد.

بنا بر اعلام مدیریت صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، در حال حاضر هشت واحد و کارخانه فرآوری زرشک با ظرفیت چهار هزار و ۴۶۰ تن در استان فعال است.

همچنین ۲۸ واحد بسته‌بندی زرشک با ظرفیت ۱۰ هزار و ۴۴۰ تن در خراسان جنوبی فعال بوده که برای بیش از ۱۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

زرشک در این واحد‌ها به محصولاتی از جمله شربت، آب زرشک، پوره زرشک و کنسانتره زرشک فرآوری و به استان‌های همجوار و کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار