مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: برای جابه‌جایی روستاهای اطراف سدنرماب به چهارهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
کد خبر: ۱۱۳۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹ 06 October 2023

به گزارش تابناک گلستان،ایرج حیدریان اظهارکرد: ساخت خود سد نرماب ۹۰ درصد و بدنه سد حدود ۱۰۰ درصد تکمیل شده است و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده می‌بایست این سد در فاز نخست با ظرفیت ۳۰ میلیون مترمکعب در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: برای بهره‌برداری از فاز نخست این سد در سال آینده به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار و برای جابجایی روستا‌های اطراف سد نیز به چهارهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان خاطرنشان کرد: زمان آبگیری سدنرماب به تایید و نظرات کمیته آبگیری سد‌های وزارت نیرو وابسته است و هرگونه بهره‌برداری و تصمیم‌گیری عجولانه و غیرکارشناسی می‌تواند آسیب غیر قابل جبرانی به سد وارد کند.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم دو میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری انجام شده و تاکنون ۲۸۰ هکتار از اراضی محدوده سد تملک شده‌است.

حیدریان گفت: در فرآیند جابجایی روستا‌ها نیز، در حال حاضر روستای "جنگلده پایین" جابجا شده و جابجایی روستای"جنگلده بالا" با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال انجام است.

وی بیان کرد:تامین اعتبار کافی برای اجرای این پروژه عظیم کشوری در دولت‌های گذشته با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده‌است و در دولت سیزدهم شاهد تقویت محسوس اعتبارات برای تکمیل این سد هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، عملیات اجرایی سد نرماب چهل‌چای بزرگترین سد خاکی همگن کشور در استان گلستان و در شهرستان مینودشت با ارتفاع ۶۰ متر ومخزن تا ظرفیت ۱۷۸ میلیون مترمکعب با هدف تامین آب شرب برای حدود ۷۰۰ هزار نفر از مردم منطقه، تامین آب ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین‌دست و تامین آب ۱۰ میلیون مترمکعب واحد‌های صنعتی در نیمه دوم سال ۸۷ آغاز شده و تاکنون به بهره‌برداری نرسیده‌است.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار