«عملیات "طوفان اقصی"، تا حد زیادی موقعیت منطقه ای اسرائیل را ویران کرد. اکنون آن دسته از دولت هایی که اقدام به عادی سازی روابط با اسرائیل کرده اند، بسیار احمق به نظر می رسند و هر ساعت که از جنگ اسرائیل و جریان مقاومت می گذرد، این مساله تشدید و تعمیق می شود. اکنون هرگونه تعامل دولت های منطقه با اسرائیل برای آن ها پرهزینه شده است.»
کد خبر: ۱۱۳۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ 10 October 2023

به گزارش الف؛ "الجزیره" در گزارشی با اشاره به عملیات "طوفان اقصی" و ابتکار جریان مقاومت فلسطین در وارد آوردن ضربات سنگین به دشمن صهیونیست، به این نکته پرداخته است که این عملیات، رهبران رژیم صهیونیستی را از موضع‌گیری های مغرورانه و توهماتشان دور کرده و عملا به خاکِ ذلت افکنده است. مساله ای که حامل دستاوردهای راهبردی برای جریان مقاومت و ملت فلسطین است و البته که درس های معناداری را نیز برای صهیونیست ها تداعی می کند. 

الجزیره در گزارش خود می نویسد: «تنها چند روز پس از آنکه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم اسرائیل یک سخنرانی مغرورانه را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام داد و از ایجاد یک خاورمیانه جدید که متکی بر اسرائیل و متحدان و شرکای جدیدِ عربی آن است سخن گفت، فلسطینی ها که انگار به کل از معادلات و توهمات ذهنی نتانیاهو حذف شده هستند، ضربه ای مرگبار را به اسرائیل وارد کردند که حامل خسارت های امنیتی، سیاسی و راهبردی قابل توجهی برای اسرائیل است. 

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) یک عملیات دقیق، چه از نظر طراحی و چه اجرا را در قالب حمله از نوار غزه به اسرائیل، از زمین، دریا و هوا، اجرایی کرد. البته که هزاران موشک فلسطینی نیز به سمت اهداف اسرائیلی شلیک شدند و صدها رزمنده فلسطینی به اهداف اسرائیلی در بخش های جنوبی اراضی اشغالی حمله کردند. حمله ای که موجب کشته و مجروح شدن شمار قابل توجهی از اسرائیلی ها شده است. شواهد و  قرائن حاکی از این هستند که شمار قابل ملاحظه ای از نظامیان و شهروندان صهیونیست نیز به اسارتِ حماس درآمده اند. 

اهداف حماس از انجام عملیات موسوم به طوفان اقصی، کاملا روشن هستند: اول، تلافی جویی در واکنش به  اقدامات و رویه های مجرمانه اسرائیل و مجازات این رژیم به دلیل اشغالگری، ستم و سرکوب، و شهرک سازی های غیرقانونی که در اراضی فلسطینی انحام می دهد و در عین حال، اماکن مقدس مسلمانان نظیر مسجد الاقصی را هتک حرمت می کند. 

دوم، هدف قرار دادن توافق ابراهیم که عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی-اسرائیلی را در دستورکار دارد و عملا سعی دارد تا منطقه، آغوش خود را به روی یک رژیم آپارتایدی باز کند. و سوم، حماس سعی دارد تا معادله تبادل زندانیان را با صهیونیست ها اجرایی کند و تا جای ممکن زندانیان فلسطینی را که در زندان های رژیم اسرائیل هستند، آزاد کند. 

لازم به یادآوری است که رهبر جنبش حماس در نوار غزه یعنی "یحیی السینوار"، کسی است که خود بیش از دو دهه از عمرش را در زندان های اسرائیل گذرانده و در قالب معادله تبادل زندانیان با اسرائیل آزاد شده است. "محمد الضیف"، رهبر شاخه نظامی حماس نیز همچون بسیاری از دیگر فلسطینی ها، نزدیکان و عزیزان خود را در نتیجه خشونت و جنگ افروزی اسرائیلی ها از دست داده است. او یک نوزاد پسرِ خود و همچنین دختر سه ساله و همسرش را در این راه از دست داده است. از این رو، عملیات طوفان اقصی، یک جنبه تنبیهی و انتقام جویانه قابل‌توجه را در بطن خود دارد.

عملیات طوفان اقصی بنا بر آنجه بسیاری اذعان کرده اند، تا حد زیادی برای اسرائیلی ها شوکه کننده بود. رهبران اسرائیل سال ها با ژست های مغرورانه ای در مورد مساله فلسطین موضع گیری می کردند و رژیم اسرائیل را شکست ناپذیر ارزیابی کرده و جریان مقاومت را دست‌کم می کرفتند. از زمان جنگ یوم کیپور در سال 1973 که رژیم اسرائیل با غافلگیری گسترده ای رو به رو شد، در برهه های زمانی مختلف، رهبران اسرائیلی مدام با شوک‌های تازه ای با محوریت این مساله رو به رو شده اند که فلسطینی هایی که اسرائیل روز و شب آن ها را مورد ظلم قرار می دهد، می توانند چه کارهایی انجام دهند که حتی اسرائیل فکرش را هم نمی کند. 

اسرائیل در مواجهه با حزب الله لبنان و به طور کلی جریان مقاومت لبنان در جریان حمله سال 1982 خود به این کشور دچار شوک شد. در دهه های 1980 و 2000 میلادی نیز انتفاضه های فلسطینی، اسرائیل را شوکه کردند. البته که جریان مقاومت فلسطین در طی پنج دهه اخیر و چهار جنگ اخیر غزه نیز توانسته تا حد زیادی اسرائیل را در بهت و شوک فرو برد. 

رهبران نظامی و سیاسی اسرائیلی انتظار نداشتند که حماس یک عملیات گسترده را علیه اسرائیل اجرایی کند. موفقیت عملیات طوفان اقصی، حامل یک شکست و ناکامی بزرگ اطلاعاتی و نظامی برای اسرائیل است. علیه رغم شبکه های جاسوسی پیچیده و پیشرفته اسرائیل و پهپادها و فناروی های نظارتی و جاسوسی این رژیم، اسرائیل نتوانست عملیات طوفان اقصی و اراده حماس جهت عملیاتی کردن آن را کشف کند و عملا با فاجعه ای بزرگ رو به رو شد. 

با این همه، باید توجه داشت که آسیب ها و خسارات علیه اسرائیل، به ورای صِرف حوزه نظامی و اطلاعاتی توسعه می یابند. اسرائیل اکنون با یک فاجعه سیاسی و روانشناسی بزرگ نیز رو به رو شده است. اسرائیلِ به اصطلاح شکست ناپذیر، اکنون ضعیف، شکننده، و ناتوان به نظر می رسد و دیگر نمی تواند از موقعیت خود به عنوان رهبر منطقه ایِ یک خاورمیانه جدید صحبت کند. 

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از اسرائیلی هایی که با هراس و وحشت، از خانه های خود فرار می کنند، تا مدت‌ها در زهن این افراد و به طور کلی جامعه اسرائیل باقی خواهد ماند. عملیات طوفان اقصی بدون تردید بدترین و سیاه‌ترین روز را برای رژیم اسرائیل رقم زد. روزی که فقط و فقط برای اسرائیل تحقیر بود و بس. نتانیاهو قدرت این را ندارد که شرایط را به وضعیت سابق برگرداند و البته که بیراه نیست اگر بگوییم اسرائیلی ها به توهمات پوچ خود باختند. 

اسرائیل در واکنش به عملیات طوفان اقصی، همچون گذشته اقدام به بمباران نوار غزه و خانه های مردم فلسطین می کند. با این حال، مثل همیشه، مقاومت مردم فلسطین قدرتمند‌تر می شود. اکنون رهبران اسرائیل رویای این را دارند تا به کل جریان مقاومت فسلطین در نوار غزه و کرانه باختری را نابود سازند. آرزویی که سال‌هاست رهبران اسرائیل با خود دارند. با این حال، اگر اسرائیل بخواهد به این سمت حرکت کند، اشتباه بزرگی را مرتکب شده است. اقدام اسرائیل در اعمال جنایت علیه نوار غزه و کرانه باختری، حتی متحدان اسرائیل را نیز از آن دور خواهد کرد. 

در عین حال، باید توجه داشته باشیم که عملیات طوفان اقصی، تا حد زیادی موقعیت منطقه ای اسرائیل را نیز ویران کرد. اکنون آن دسته از دولت هایی که اقدام به عادی سازی روابط با اسرائیل کرده اند، بسیار احمق به نظر می رسند و هر ساعت که از جنگ اسرائیل و جریان مقاومت فلسطین می گذرد، این مساله تشدید و تعمیق می‌شود. اکنون هرگونه تعامل دولت های منطقه با اسرائیل برای آن ها پرهزینه شده است.

عملیالت طوفان اقصی سبب شد تا کارنامه ناکامی های بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر اسرائیل تکمیل شود. البته که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به عنوان تشکیلاتی که مدت هاست با اسرائیل همکاری های امنیتی دارد نیز دیگر نمی تواند رویکرد دو منظوره خود یعنی همراهی با مقاومت مشروع ملت فلسطین علیه اسرائیل و همکاری امنیتی با تل آویو را ادامه دهد. انگار او نیز با نتانیاهو دچار نوعی سقوط شده است. 

در شرایط کنونی، معادلات جاری در قالب جنگ فلسطین و اسرائیل، صرفا دو گزینه دارد: یا جنگ و کسب پیروزی برای جریان مقاومت، و یا مرگ عزتمندانه. فلسطینی ها در روزهای گذشته نشان داده اند که حاضرند با عزت و در نتیجه مقاومت و نبرد با اسرائیل جان بدهند تا اینکه با ذلت بمیرند. زمان آن رسیده که اسرائیلی ها درس های تاریخی خود را بار دیگر با دقت مرور کنند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار