رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آثار به‌نمایش درآمده در موزه‌ها حکایت از فرهنگ و تمدن شهرهای مختلف دارد، گفت: هم‌اکنون ۱۸ موزه دولتی و مشارکتی در استان فعالیت دارد.
کد خبر: ۱۱۳۱۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱ 14 October 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، محمد اسلامی فارسانی با اشاره به وجود ۱۸ موزه فعال دولتی و غیردولتی در چهارمحال و بختیاری، گفت: از این تعداد ۱۲ موزه به صورت دولتی و پنج موزه از طریق بخش خصوصی و مشارکی فعالیت می‌کنند.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در مجموعه تاریخی فرهنگی قلعه چالشتر شهرکرد ۶ موزه دولتی شامل موزه‌های کار و زندگی، آثار سنگی، صنعت، اتاق نقاشی و حمام فعالیت دارند که آثار این موزه‌ها متعلق به دوران مختلف تاریخی است.

وی افزود: در موزه دولتی باستان‌شناسی شهرکرد (حمام پرهیزکار) آثاری از دوران پیش از تاریخ و دوران تاریخی به‌نمایش گذاشته شده است.

اسلامی عنوان کرد: در قلعه دزک شهرستان کیار موزه‌های دولتی پوشاک و سنگ قرار دارد که شامل پوشش و لباس‌های مردان و زنان چهارمحال و بختیاری در دوران مختلف تاریخی است.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در موزه دولتی مشروطه جونقان واقع در قلعه سردار اسعد بختیاری آثاری از دوران مشروطه و حضور بختیاری‌ها در این نهضت در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

وی تصریح کرد: موزه دولتی دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری بیانگر رشادت‌ها و ایثارگری‌های مردم استان در هشت سال جنگ تحمیلی است.

اسلامی یادآور شد: موزه دولتی حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری آثاری شامل نمونه‌های جانوری و گیاهی استان را به نمایش گذاشته است.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در موزه دولتی گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری دستاورد‌های اداره‌کل آموزش و پرورش استان در معرض دید عموم قرار دارد.

وی تصریح کرد: موزه‌های خصوصی و مشارکتی استان شامل موزه‌های صنعت فرخ‌شهر، مردم‌شناسی فرخ‌شهر، مردم‌شناسی پل مصلی بروجن، مردم‌شناسی بهرامی بروجن و مردم‌شناسی طاهری بروجن است که آثار به نمایش درآمده در این موزه‌ها حکایت از فرهنگ و تمدن شهر‌های فرخ‌شهر و بروجن در دوران مختلف تاریخ دارد.

اسلامی خاطرنشان کرد: به‌منظور ارتقای وضعیت معرفی فرهنگ، تمدن و تاریخ چهارمحال و بختیاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آماده همکاری با تمامی دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها، شرکت‌های دولتی و علاقه‌مندان به میراث‌فرهنگی این استان برای ایجاد موزه در بنا‌های تاریخی، پیگیری صدور مجوز‌های لازم و پرداخت تسهیلات مورد نیاز است.
منبع/فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار