جاده خلخال - کلور - درام که به عنوان یکی از پروژه‌های مهم راه‌سازی در سطح استان اردبیل است و می‌تواند با توجه به اهمیت و مزایای آن شاهراه توسعه جنوب استان محسوب شود، این روزها در انتظار تامین اعتبار برای تکمیل است.
کد خبر: ۱۱۳۲۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱ 19 October 2023

به گزارش تابناک اردبیل: جاده خلخال کلور درام یکی از پروژه‌های جاده‌ای استان اردبیل بوده که نامی آشنا برای اهالی این استان به خصوص جنوب استان اردبیل و مردم شهرستان خلخال است. پروژه‌ای که تامین اعتبارات برای عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و اما با گذشت ۱۵ سال از تا به امروز به اتمام نرسیده است.

پروژه‌ای که بارها شاهد وعده مسؤولان در دولت‌های مختلف برای بهره‌برداری از آن بودیم و هر چند در سال‌های اخیر گام‌هایی برای تکمیل آن برداشته شده اما این اقدامات کافی نبوده و با روند لاک پشتی در پس وعده‌های مسؤولان باقی مانده است و مردم جنوب استان اردبیل همچنان چشم انتظار افتتاح این جاده بسیار پر اهمیت در منطقه و استان اردبیل هستند.

 

اهمیت جاده کلور - درام برای استان اردبیل

مسیر ۵۵ کیلومتری جاده خلخال کلور - درام پروژه‌ای مشترک بین استان اردبیل و زنجان بوده که ۴۲ کیلومتر از آن در محدوده استان اردبیل و ۱۳ کیلومتر مابقی نیز در محدوده استان زنجان قرار دارد و راه ارتباطی ایمن و مناسب بین این دو استان از سمت شهرستان خلخال محسوب می‌شود.

این جاده علاوه بر اینکه در توسعه و پیشرفت شهرستان گردشگری خلخال تاثیر مستقیم داشته و روستاهای توریستی واقع در این مسیر را از محرومیت و بن بستی خارج می‌کند؛ به عنوان یک پروژه ملی و منطقه‌ای نیز مطرح است و اهمیت بسیار بالایی در توسعه استان اردبیل دارد.

جاده کلور درام که در بخش شاهرود شهرستان خلخال واقع شده پس از عبور از کلور و درام به منجیل رسیده و به آزادراه تهران – رشت متصل می‌شود و در نهایت سبب کاهش ۸۰ کیلومتری مسیر اردبیل تا مرکز کشور (تهران) می‌شود و از آنجایی‌که این جاده در یک مسیر گرمسیری و بدون گردنه‌های خطرناک کوهستانی قرار دارد به عنوان یک راه ایمن و مناسب در ارتباط استان اردبیل با پایتخت محسوب می‌شود.

از طرفی دیگر در گذر از جاده اردبیل – سرچم، حیران و نیر – سراب ما با گردنه‌های متعدد برای حضور در مرکز کشور روبرو هستیم اما این مسیر بدون گردنه و در بهترین شرایط اقلیمی و جغرافیایی ما را به مرکز کشور و استان‌های همسایه زنجان و گیلان متصل خواهد کرد.

از همین رو این جاده به غیر از اهمیت منطقه‌ای و شهرستانی به عنوان یک پروژه ملی نیز محسوب می‌شود چرا که با اتمام این پروژه استان زنجان نیز با یک راه ایمن و مناسب به استان اردبیل و کریدور شمال کشور متصل می‌شود.
 

 

از امضای طومار تا وعده مسؤولان برای اتمام پروژه از سال ۹۲

اهمیت این پروژه در جنوب استان اردبیل تا به حدی بوده که اهالی شهرستان خلخال در سال ۹۵ با امضای طوماری به امضای ۱۵ هزار نفر از اهالی این شهرستان از وزارت راه و شهرسازی خواستار تسریع در احداث و تکمیل این جاده بوده‌اند، در خواستی که متاسفانه در دولت قبل چندان اهمیت  بدان داده نشد و همچنان این پروژه در انتظار تکمیل است.

پیش از این نیز مسؤولان مختلف اعم از شهرستانی، استانی و کشوری در بازدید از این پروژه وعده‌هایی نسبت به اتمام این پروژه داده بودند و به عنوان نمونه، فرماندار سابق شهرستان خلخال در سال ۹۲ در بازدید از قطعه سه جاده خلخال - کلور - درام از اتمام این پروژه در خرداد ماه این سال خبر داده و گفته بود: با پیگیری‌های مسؤولان کشوری، استانی و شهرستانی این پروژه با پشتکار فراوان در حال انجام است و در اوایل خرداد ۹۲ بازگشایی اولیه به اتمام می‌رسد!

اکبر بهنام جو استاندار سابق اردبیل نیز در سال ۹۶ از اتمام این پروژه تا دو سال آتی یعنی تا پایان سال ۹۸ خبر داده بود و پس از آن نیز همچنان شاهد وعده‌های بی ثمر مسؤولان در خصوص اتمام این پروژه حیاتی برای استان اردبیل به خصوص شهرستان خلخال بوده‌ایم.
 

 

وضعیت کنونی پیشرفت پروژه 

در خصوص جاده کلور درام همواره مسؤولان از کمبود اعتبار برای اجرای آن را مطرح کرده‌اند و در حال حاضر نیز تامین اعتبار برای تکمیل این پروژه به یکی از اصلی ترین نکات در راستای تمکیل این پروژه حیاتی در جنوب استان اردبیل است.

طبق گفته مسؤولان راه و شهرسازی استان اردبیل پیشرفت فیزیکی این پروژه در حال حاضر ۴۳ درصد است و عملیات عمرانی برای اتمام این پروژه ادامه دارد اما تکمیل این پروژه نیازمند اختصاص بودجه مناسب است.

محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص روند اجرایی این پروژه گفت: برای احداث ۴۲ کیلومتر راه اصلی کلور – درام ۶۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و کار اجرای پروژه از سال ۸۷ شروع شده و با سرعت کارهای عمرانی و زیربنایی در حال انجام است.

وی افزود: این پروژه در دو قطعه در حال اجراست  که قطعه اول کیلومتر ۱ تا ۱۷.۵ و قطعه دوم ۱۷.۵ تا ۴۲ کیلومتری این راه را در بر می‌گیرد و تاکنون ۵ میلیون مترمکعب عملیات خاکی در این مسیر انجام شده و ۱۵۴ دستگاه پل، ۹ دستگاه پل خاص و یک تونل در این مسیر اجرا شده تا این محور ارتباطی فاصله استان اردبیل را با مرکز کشور کوتاه کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: از بخش کلور قسمت اصلی این محور ارتباطی آغاز شده و به منطقه درام و زنجان متصل می‌شود که یک مسیر نیز به سد منجیل و از آنجا به بزرگراه رشت – قزوین متصل می شود.

حیدری شرایط توپوگرافی منطقه را سخت و ویژه دانسته و گفت: این شرایط هم هزینه و هم زمان اجرای پروژه را طولانی کرده و با مشخصات راه اصلی بعد از گذر از محدوده استان اردبیل به یک منطقه گرمسیری رسیده تا در اکثر فصول سال تردد در آن جریان یابد.
 

 

نیاز به هزار میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل پروژه کلور-درام

اما با گذر از این وعده‌ها در سال‌های اخیر اخبار متعددی نیز در راستای تامین اعتبار برای تکمیل این پروژه بوده‌ایم و طبق گفته مسؤولان تلاش‌ها برای تکمیل این جاده ادامه دارد و طبق گفته معاون راه و شهرسازی استان اردبیل تکمیل این پروژه نیازمند یک هزار میلیارد تومان اعتبار است.

علی یوسف زاده، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه‌ و شهرسازی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل، با اشاره به آخرین وضعیت جاده کلور-درام اظهار کرد: جهت تکمیل پروژه کلور-درام در هر دو قطعه با احتساب وضع تورم فعلی موجود، هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در حال حاضر با توجه به افزایش حجم مطالبات پیمانکار، پروژه جاده کلور-درام به شکل نیمه فعال دنبال می‌شود.

وی مطالبات پیمانکاران این پروژه را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: اگر مطالبات پیمانکاران پرداخت شود پروژه به شکل فعال به کار خود ادامه می‌دهد اما برای تکمیل پروژه اعتبارات بیشتری نیاز است و اگر اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به موقع تخصیص یابد پیش‌بینی می‌شود این پروژه در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

گفتنی است؛ افزایش اعتبار لازم برای اتمام این پروژه در حالی به یک هزار میلیارد تومان رسیده که اگر در سال‌های گذشته تخصیص می‌یافت با یک پنجم این مبلغ نیز این پروژه به اتمام می‌رسید و اما تعلل در سال‌های گذشته در جهت تامین اعتبار این پروژه سبب شده که مبلغ مورد نیاز برای تکمیل آن نیز متناسب با تورم موجود افزایش یابد.

اختصاص اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی برای پروژه کلور - درام

با توجه به مطالبات پیمانکار این پروژه در راستای پرداخت این مطالبات و فعالیت مجدد عملیات عمرانی در این جاده، استاندار اردبیل در بازدید از آخرین روند اجرایی این پروژه از تخصیص اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی از محل تهاتر نفت برای این پروژه خبر داد.

سید حامد عاملی در این بازدید گفت: ۸۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تهاتر نفت آماده تزریق به این پروژه است و با تزریق این اعتبار و همچنین ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی به این پروژه، عملیات اجرایی پروژه راه خلخال- منجیل شتاب بیشتری خواهد گرفت.
 

 

منتظر اعتبارات تهاتر نفت برای فعال سازی تنها پروژملی شهرستان خلخال هستیم

سید جواد یحیی زاده، فرماندار خلخال نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: منتظر اعتبارات تهاتر نفت برای فعال سازی تنها پروژه ملی شهرستان خلخال، جاده خلخال – کلور - درام هستیم

وی افزود: پروژه خلخال – کلور - درام به عنوان یک پروژه ملی هم اکنون نیمه راکد است و ۲ پیمانکار جهاد نصر زنجان و ترانشه پل راه اردبیل در قطعه یک و دو قرارداد فعالیت دارند که بیش از ۹۳ میلیارد تومان مطالبات این دو پیمانکار است.

وی افزود: پیگیری های استاندار اردبیل و مجموعه شهرستان برای تخصیص اعتبارات تهاتر نفت ادامه دارد و سقف این اعتبارات ۸۰ میلیارد تومان است که با تخصیص به موقع پروژه دوباره فعال خواهد شد.

رئیس شورای اداری شهرستان خلخال با تاکید بر این موضوع که تکمیل این جاده ملی یکی از مطالبات اصلی شهروندان شهرستان خلخال است گفت: تاکنون برای ساخت این جاده بیش از ۶۳ میلیارد تومان هزینه شده است و به عنوان یک پروژه ملی نیازمند تخصیص اعتبارات خوب برای پاسخ به این مطالبه جدی به حق مردم است.

یحیی زاده با اشاره به این که پیگیری‌ها تا حصول نتیجه برای فعال‌سازی این پروژه یکی از اولویت‌های فرماندرای خلخال برای تکمیل این جاده ملی برای تردد مردم استان از خلخال به مرکز کشور است، گفت: این جاده علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه مردم باعث کاهش زمان مسافرت مردم استان از طریق  تردد در آینده از این جاده به مرکز کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ چنان که پیشتر گفته شد این پروژه یکی از پروژه‌های مهم و حیاتی استان اردبیل است که با افتتاح آن شاهد رونق حمل و نقل از سمت جنوب استان خواهیم بود و این جاده به دلیل قرارگیری در یک منطقه گردشگری بدون نواحی برف‌گیر و سخت کوهستانی با منظره ای زیبا و دلنواز در فصول سرد زمستانی یاری گر مناسب برای جاده اردبیل سرچم که دارای گردنه‌های برف‌گیر بوده و در فصل زمستان با کندی تردد مواجه است باشد. از طرفی دیگر به دلیل منظره زیبای این جاده می‌تواند یه عنوان یکی از مقاصد گردشگری در استان تبدیل شود.

از مهم‌ترین مزایای اجرای این پروژه می‌توان به ایجاد تحول اقتصادی، صنعتی و گردشگری در جنوب استان، کاهش فاصله زمانی در رسیدن به پایتخت، خروج استان از بن بست و اتصال به استان‌های زنجان و گیلان، راحتی تردد مسافران و گردشگران و انتقال کالا و بار و همچنین کاهش بار ترافیکی و هزینه‌های سوخت اشاره کرد.

گفتنی است طی روزهای اخیر استاندار اردبیل از واریز اعتبار یک هزار میلیارد تومانی به حساب استان اردبیل از محل تهاتر نفتی شد که به نظر می‌رسد با تقسیم این منابع به پروژه‌های استان اردبیل و پرداخت مطالبات پیمانکاران، شاهد فعالیت مجدد عملیات عمرانی در این پروژه باشیم.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار