استاندار آذربایجان غربی چند روز پیش با سفر به سوریه و در دیدار با استانداران دمشق، حلب و لاذقیه و فعالان اقتصادی و بر گسترش روابط اقتصادی، تجاری، مرزی و گردشگری بین دو کشور تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۳۳۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۰ 24 October 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،  محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه این سفر در راستای اجرای سیاست های دولت سیزدهم در حوزه توسعه دیپلماسی منطقه ای و ادامه توافق کلان بین ایران و سوریه در سال جاری صورت گرفت، افزود: باید توجه داشته باشیم که استان ها نیز می توانند نقش ویژه ای در توسعه و تعمیق روابط بین ۲ کشور داشته باشند که آذربایجان‌غربی در این خصوص، پیشگام بوده است.

وی اضافه کرد: در این سفر هیاتی اقتصادی با حضور فعالان بخش اقتصادی آذربایجان غربی در تشکل های صنفی و اتاق بازرگانی، بخشی از مدیران اقتصادی استان و نماینده سردشت و پیرانشهر حضور داشتند.

وی با بیان اینکه جمهوری عربی سوریه دارای ۱۴ استان است، اظهار کرد: در این سفر سه روزه، هیات اعزامی از آذربایجان غربی به سه استان دمشق، حلب و لاذقیه سفر داشتند و با مسوولان آنها به رایزنی پرداختند.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: لاذقیه است به علت بندری بودن و قرار گرفتن در بین پنج استان مهم اقتصادی سوریه ظرفیت های بالایی داشت که در این سفر با استاندار آن و همچنین مسوولان و فعالان اقتصادی این منطقه گفت و گو شد.

 

 معتمدیان با اشاره به اینکه حلب به عنوان پرجمعیت ترین و اقتصادی ترین استان سوریه شناخته شده است، گفت: در این سفر، علاوه بر دیدار با مسوولان این استان، بازدیدی هم از منطقه شیخ نجار این استان و واحدهای صنعتی موجود در آن داشتیم و با توانمندی ها و البته نیازهای این منطقه آشنا شدیم.

وی از حضور مدیران آذربایجان غربی در این سفر سه روزه در استان دمشق نیز خبر داد و افزود: در دیدار با مسوولان این استان نیز توانمندی ها و پتانسیل های استان معرفی شد و تلاش کردیم شناخت خوبی را نسبت به استان، توانمندی ها، ظرفیت ها و موقعیت ژئوپلتیکی ایجاد کنیم که بسیار موثر بود.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: توانمندی در تجارت بین الملل، فعالیت پایانه های موثر در استان، قرار گرفتن در مسیر عبور کریدورهای بین المللی، ظرفیت های گردشگری و کشاورزی و همچنین توان ترانزیت کالا به دلیل موقعیت مهم و قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی اروپا از جمله قابلیت هایی بود که در این سفر ذکر شد و مورد توجه مسوولان سوری نیز قرار گرفت.

معتمدیان دیدار با فعالان بخش اقتصادی و مسوولان اتاق های بازرگانی، صنعت، گردشگری و کشاورزی سوریه را از دیگر برنامه های صورت گرفته در این سفر عنوان کرد و ادامه داد: در این سفر، بازدیدی از منطقه آزاد سوریه در شرق دمشق داشتیم که ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری محسوب می شود و البته واحدهایی هم در آن توسط شرکت های ایرانی ایجاد شده که با آنان نیز تبادل نظر شد.

وی دیدار با وزیر اقتصاد و رییس کمیسیون مشترک ایران و سوریه را از جمله دیدارهای بسیار مفید در این سفر دانست و اضافه کرد: در این دیدار معاون وزیر اقتصاد سوریه و معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی به عنوان نمایندگان دوطرف برای تبادل نظر و ایجادکننده زمینه برای توسعه روابط و آغاز فاز جدید همکاری ها معرفی شدند که اقدامات لازم در این خصوص از طرف معاونت استانداری آذربایجان غربی صورت خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار