رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، ۶ هزار و ۱۰ فقره سرقت در استان به وقوع پیوست که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۱۱۳۶۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲ 06 November 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، سرهنگ کاظم صادقی روز دوشنبه در سومین جلسه کارگروه استانی پیشگیری و مقابله با سرقت در سال جاری که با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان جنوبی برگزار شد افزود: بیشترین سرقت در استان مربوط به قطعات خودرو با ۲۵ درصد و امکان خصوصی با ۲۳.۵ درصد است.

وی گفت: ۶۰ درصد سرقت‌ها در شهرستان بیرجند روی می‌دهد و شهرستان‌های طبس، قاینات و درمیان در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: امسال سرقت مسلحانه در استان نداشته‌ایم، سرقت به عنف هم کاهش داشته و بیشترین افزایش وقوع در زمینه سرقت احشام بوده که ۷۵ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه اقداماتی در راستای پیشگیری از سرقت با تعامل همه دستگاه‌ها انجام شده است گفت: ۴۷ درصد سرقت‌ها کشف شده که از میانگین کشوری حدود ۱۰ درصد بیشتر است.

صادقی از دستگیری ۲ هزار و ۲۳۳ نفر متهم در سال جاری خبر داد و گفت: اکثر سارقان معتاد هستند که انگیزه آن‌ها از سرقت، تامین هزینه مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه ۱۲۱ فقره سرقت امسال از شرکت توزیع برق ثبت شده، ادامه داد: سرقت از شهرداری ۲۰ درصد و مخابرات نیز ۳۲ درصد افزایش یافته است همچنین اعضای ۲۸ باند سارقان از ابتدای سال جاری شناسایی و دستگیر شدند.

سهم قابل توجه سرقت از اماکن خصوصی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: سرقت از اماکن خصوصی سهم قابل توجهی در آمار‌ها دارد که اغلب شامل ساختمان‌های نیمه کاره است و باید سازندگان در مورد پایش تصویری و ایمن سازی محل توجه بیشتری داشته باشند.

علیرضا حیرانی با اشاره به افزایش سرقت احشام در استان افزود: لازم است دامداران برای ایمن سازی محل نگهداری احشام تلاش بیشتری کنند لذا فرهنگ‌سازی در این زمینه ضروری است و جهاد کشاورزی برای آموزش به بهره برداران این بخش تکلیف دارد.

وی گفت: دستورالعملی از سوی شورای امنیت کشور برای پیشگیری از سرقت مصوب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده لذا باید مدیران گزارش خود را بر این اساس ارایه کنند تا بدانیم چه میزان سرقت از ادارات کاهش یافته است.

این مقام قضایی با اشاره به لزوم آگاهی عمومی و پیشگیری از سرقت ادامه داد: در زمینه فرهنگ‌سازی تاکنون اقداماتی انجام شده و باید بیشتر به این موضوع پرداخته شود.

وی با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگی بین اعتیاد و سرقت وجود دارد گفت: درخصوص راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد در استان نیز باید اقدامات سرعت بگیرد.

پایش تصویری بازار بیرجند همچنان در دستور کار
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بیرجند نیز گفت: طرح پایش تصویری بازار مرکزی بیرجند با هماهنگی دستگاه‌های متولی در دستور کار است که امیدواریم تا پایان سال به نتیجه برسد.

محمدرضا بیجاری با اشاره به اینکه پایش تصویری بازار از یک دهه پیش در دستور کار است افزود: فیبر نوری از ابتدای بازار تا محل کلانتری، عرض خیابان حکیم نزاری و خیابان ۱۷ شهریور اجرا شده و ۲۰ میلیارد ریال برآورد اعتبار برای دوربین‌های بازار است که انتظار می‌رود بعد از اجرای فیبر نوری اتاق اصناف برای نصب دوربین‌ها پای کار باشد.

به گفته وی با همکاری شهرداری، مخابرات و اداره برق یک سوم هزینه‌های نصب پایش تصویری بازار کاهش یافته است.

معاون فرماندار بیرجند گفت: در ۲ سال اخیر سرقت از مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌های پر واحد زیاد بوده که یکی از دلایل سهل‌انگاری ساکنان این اماکن است از همین رو پیشنهاد می‌شود زمان مناسبی در صدا و سیما برای اطلاع رسانی پیشگیری از سرقت اختصاص داده شود.



وی پایش تصویری را از مهمترین مواردی عنوان کرد که باید در مجتمع‌ها جدی گرفته شود و ادامه داد: شرایطی برای شهرداری باید فراهم کنیم تا برای صدور پروانه ساختمانی یا پایان کار رعایت اصول ایمنی به خصوص در مجتمع‌های مسکونی الزامی شود.

اما شهردار بیرجند گفت: از مجموع سه هزار و ۷۰۰ هکتار مساحت شهر بیرجند، ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده است و در ۲ سال گذشته ۶ پارک ساخته شده که پنج مورد عمده در شمال شهر بوده لذا ۵۰ هکتار به فضای سبز شهر اضافه کرده‌ایم.

مهدی بهترین با بیان اینکه در فضا‌های عمومی خطرات افزایش می‌یابد اضافه کرد: بیرجند تنها مرکز استان فاقد گرمخانه بود که این اقدام در ۲۰ ماه گذشته انجام شد و سال گذشته حداقل ۵۰۰ نفر مراجعه کننده داشتیم که ۴۰ نفر آن‌ها مقیم ۲۴ ساعته هستند.

جمع آوری بی خانمان‌ها و کاهش سرقت
وی گفت: جمع آوری این افراد که عمدتا معتادان متجاهر یا در راه ماندگان هستند شانس سرقت را در شهر کاهش می‌دهد و در همان ۶ ماه نخست بعد از راه‌اندازی گرمخانه ۳۰ درصد سرقت‌های آرامستان کم شد.

شهردار بیرجند ادامه داد: تامین روشنایی پارک‌ها به خصوص از زمان اغتشاشات سال گذشته افزایش یافته و در پارک‌های جمعیت پذیر دوربین‌های مدار بسته نصب شده است.

وی یکی از مشکلات شهرداری را سرقت زباله عنوان کرد و گفت: مدیریت پسماند از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود، زیرا ماهانه میلیارد‌ها تومان ثروت شهر به وسیله زباله‌گرد‌ها به یغما می‌رود.

بهترین افزود: تاکنون ۴۷۲ نفر زباله‌گرد شناسنامه‌دار شدند که اغلب آن‌ها هم مستحق نیستند بلکه در چرخه بازیافت فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید از خروج کامیون‌های حمل غیرمجاز مواد بازیافتی به خصوص آهن آلات جلوگیری شود و در این زمینه نیازمند همکاری دستگاه قضا و پلیس هستیم.

پذیرش معتادان متجاهر از طریق ماده ۱۵
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم گفت: پیگیری‌هایی برای راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ انجام شده و تاکنون برای پذیرش معتادان متجاهر از تبصره ماده ۱۵ استفاده کرده‌ایم.

حسن شرفی افزود: دستگاه‌های مختلفی علاوه بر بهزیستی می‌توانند نسبت به راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ اقدام کنند با این وجود سال گذشته مکانی برای این موضوع در نظر گرفتیم که مورد تایید کمیته کشوری نبود، چون باید حداقل ظرفیت ۱۵۰ نفر را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال بالغ بر ۳۰۰ نفر در این زمینه پذیرش شده‌اند گفت: تا زمانی که مرکز ماده ۱۶ راه‌اندازی شود باید اعتبار مورد نیاز برای پذیرش این افراد از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر تامین شود تا در مراکز ماده ۱۵ خدمت ارایه کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: آمار معتادان متجاهر در استان معنادار بوده و نیازمند بررسی بیشتر در این زمینه است.

وی با بیان اینکه زمینی برای ساخت مرکز ماده ۱۶ آماده شده است افزود: امیدواریم بعد از کلنگ زنی ساختمان مورد نظر بتوان با جذب اعتبار روند راه‌اندازی را سرعت داد.

آمادگی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای تامین اعتبار
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی نیز گفت: آمادگی داریم در صورت افزایش مدت نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۵ اعتبار مورد نیاز را تامین کنیم.

محمدرضا حسنی مقدم اظهار داشت: مراکز ماده ۱۵ محدودیت‌هایی در زمینه نگهداری و درمان اعتیاد معتادان متجاهر دارند، زیرا این افراد بعد از ترک باید به توانمندی برسند و زمینه اشتغال هم برایشان فراهم شود.

وی افزود: درخصوص درمان اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتبارات لازم را به مراکز درمانی پرداخت می‌کند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب بیرجند هم گفت: احراز تجاهر در استان وجود ندارد که باید در معرفی‌ها کنترل انجام شود.

مجید امانداد افزود: تمرکز فراجا باید بر مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار باشد لذا فهرست افرادی که جرایم مهمی مرتکب شده‌اند، ولی دسترسی به آن‌ها مشکل است، ارایه خواهد شد.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید کل روند رسیدگی به پرونده‌های سرقت را پیگیری کنند و اعتراض هم صورت گیرد، اعلام مشخصات دقیق اموال مسروقه اهمیت زیادی دارد که سازمان‌ها در این خصوص باید دقت کنند.

معاون دادستان بیرجند با تاکید بر اینکه شناسایی و شناسنامه کردن ضایعاتی‌ها ضروری است گفت: دقت در تنظیم صورتجلسه اولیه از سوی ضابطان نیز اهمیت دارد تا دغدغه ادارات را رفع کند، چون فرآیند تحقیقات را سرعت می‌بخشد، کشف حرفه‌ای و تقویت پلیس‌های تخصصی هم مورد انتظار دادسرا‌های استان است.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار