رئیس شورای ملی نخود گفت: طی نیمه نخست سال‌جاری ۴۶ هزار و ۲۸۳ تن محصول نخود به ارزش ۳۷ میلیون و ۴۰۱ هزار دلار به بازارهای جهانی صادر شده است.
کد خبر: ۱۱۳۶۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸ 08 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس ناصر مرادی، رئیس شورای ملی نخود با اشاره به ادامه روند صادرات محصول نخود، اظهار کرد: وضعیت صادرات امسال محصول نخود در مقایسه با سال گذشته بهتر بود و بازارهای جهانی از نخود ایرانی و کرمانشاه استقبال خوبی داشتند.

وی با بیان اینکه توقفی در روند صادرات محصول نخود نداشتیم، ادامه داد: بخشنامه‌ای در مورخه ۱۹ شهریورماه امسال از طرف معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به سازمان توسعه و تجارت مبنی بر ممنوعیت صادرات نخود ارسال شد.

رئیس شورای ملی نخود از پیگیری‌های یک ماه برای منتفی کردن اظهارت نامه مذکور سخن گفت و افزود: جلسات متعددی برگزار شد، ادله و مستندات لازم به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شد تا نهایتا با همراهی محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در دفتر محمدعلی نیکبخت وزیر کشاورزی حضور یافتیم.

وی خاطرنشان کرد: درخواستی که از وزارت جهاد کشاورزی داشتیم که اولاً واردات نخود با عرض نیمایی لغو و تبدیل ارز تالار دوم یا حاصل از صادرات شود یا اینکه صادرات هم به روال گذشته ادامه پیدا کند.

مرادی ادامه داد: بالاخره با ارائه توضیحات لازم، وزیر پذیرفت که مشکل خاصی نیست و صادرات به روال گذشته بدون هیچگونه محدودیتی ادامه یابد. با کسب این موافقت از وزارتخانه بخشنامه‌ای هم که وزارت جهاد کشاورزی برای سازمان توسعه تجارت ارسال کرده بود دیگر به گمرکات ابلاغ نشد.

وی با اشاره به تبعات ممنوعیت صادرات محصول نخود، تصریح کرد: امسال با توجه به شرایط کشت و همچنین سطح زیر کشت، راندمان تولید بالا بود که تنها مصرف داخلی جوابگوی آن نخواهد بود. در ضمن با ممنوعیت صادرات قیمت نخود افت شدیدی پیدا می‌کند و کشاورز و تولیدکننده ضرر می‌کنند و علاوه بر موارد ذکر شده هنوز سرفصل است پایان فصل یا اواسط فصل نیست که نگرانی بابت تأمین محصول نخود داشته باشیم.

رئیس شورای ملی نخود خاطرنشان کرد: الان روال عادی صادرات ادامه دارد، اصلاً قطع صادرات نداشتیم تنها بخشنامه‌ای ارسال شد که با توجه به ادله و جلسات مختلف، وزارت جهاد کشاورزی متقاعد شد که این اتفاق نیفتد.

وی اشاره‌ای به صادرات محصول نخود در نیمه نخست سال‌جاری داشت و گفت: ۴۶ هزار و ۲۸۳ تن به ارزش ۳۷ میلیون و ۴۰۱ هزار دلار به مقصد کشورهای عراق، افغانستان، پارکستان و امارات صادرات محصول نخود صورت گرفته است.

مرادی خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته صادرات نخود سه بار ممنون شد که با پیگیری جدی شورای ملی نخود این ممنوعیت‌ها مرتفع شد ولی به هر حال سبب شد خیلی از بازارها را از دست بدهیم و ذائقه طرف خارجی به سمت بازارهای جدید کشورهای دیگر شد که امسال خوشبختانه صادرات خوبی داشتیم.

وی با اشاره به مزیت‌های نخود ایرانی، از نخود کرمانشاهی به عنوان یک برند یاد کرد و گفت: نخود ایرانی چون دستکاری ژنتیکی روی محصول انجام نمی‌شود طبیعی است و از لحاظ طعم و مزه با نخود دیگر کشورها خیلی متفاوت است، نخود ایرانی شیرین و خوش طعم و از نظر زودپز بودن، لعاب داشتن و بالا بودن درصد پروتئین آن؛ بازارپسندی خاصی دارد.

مرادی دسترسی آسان نخود ایرانی به بازارهای جهانی را از دیگر مزیت‌های این محصول دانست و اضافه کرد: عراق، افغانستان، پاکستان تقریباً هم مرز  ایران هستند که این مزیتی است برای تسریع در صادرات نخود به بازارهای هدف، با کانتینر بارگیری می‌شود نیازی به حمل با کشتی، یک ماه و دو ماهه ندارد.

رئیس شورای ملی نخود از مسوولان مربوطه خواست؛ به نکات ذکر شده توجه داشته باشند تا اگر قرار بر اخذ تصمیماتی است از نظرات شورای ملی نخود که از تولید تا صادرات را پیگیر است، استفاده کنند تا تصمیمات به صورت کارشناسی اخذ شود.

وی گفت: تصمیمات باید به نفع تولید کننده، صادر کننده و مصرف کننده باشد، البته اولویت نخست تولید کننده است چون اگر تولید کننده نباشد بازار داخلی و صادراتی نخواهیم داشت، لذا باید از تولیدکننده حمایت شود قیمت هرچه مناسب‌تر باشد، کشاورز رغبت به کشت بیشتری پیدا خواهد کرد و تولید افزایش می‌یابد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار