نظارت بر واجد شرایط بودن ولی فقیه نیز از دیگر وظایف مهم خبرگان است، قانون اساسی در اصل 107 و 108 تعیین رهبری و در اصل 110 نظارت بر واجدیت شرایط رهبر نظام را از وظایف مهم خبرگان بیان کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸ 07 March 2015

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از شایعه پراکنی برخی رسانه ها گفت: اعضای خبرگان هیچگاه به دنبال نمایش سیاسی و قدرت طلبی نیستند، افراد این مجلس فقط به شخصی که صلاحیت بیشتری برای ریاست دارد رأی می دهند.

آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگویی، با اشاره به هفدهمین اجلاس رسمیخبرگان رهبری گفت: در رأس حکومت اسلامی ولی فقیه قرار گرفته است، در زمان غیبت کبری امام زمان(عج) ولایت با فقیهان بوده و در میان فقها، برجسته ترین آنها از نظر بینش سیاسی، مدیریت، مدبریت و شجاعت به عنوان حاکم و ولی فقیه حکومت اسلامی انتخاب می شود.

جایگاه خبرگان در نظام اسلامی

وی افزود: انتخاب ولی فقیه بر عهده مجتهدان و خبرگان ولی فقیه شناس است، کسانی که خودشان فقیه هستند بهتر می توانند ولی فقیه و برجسته ترین فقها را از نظر علم، تقوا و بینش های مورد نیاز شناسایی کنند؛ بنابراین به دلیل این که مهم ترین مسأله کشور که ولی فقیه است را خبرگان تعیین می کنند، وجود خبرگان در هر زمان لازم بوده و مجلس خبرگان در رأس امور است.

امام جمعه تبریز با بیان این که حضور و وجود خبرگان ضروری است، اظهار داشت: چنین افراد فقیهی باید حضور داشته باشند که اگر خدایی ناکرده اتفاقی رخ داد بتوانند جانشینی مناسب برای ولی فقیه انتخاب کنند، همانگونه که بعد از ارتحال امام خمینی(ره) بحمد الله خبرگان توانستند انتخاب اصلح کرده و خلف صالح امام را به عنوان بهترین جانشین به مردم معرفی کرده و تعیین کنند؛ بنابراین وجود خبرگان بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: نظارت بر واجد شرایط بودن ولی فقیه نیز از دیگر وظایف مهم خبرگان است، قانون اساسی در اصل 107 و 108 تعیین رهبری و در اصل 110 نظارت بر واجدیت شرایط رهبر نظام را از وظایف مهم خبرگان بیان کرده است.

 رییس خبرگان باید دارای وجهه عمومی و مقبولیت باشد

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به شاخصه های رییس مجلس خبرگان ابراز داشت: در مجلس خبرگان باید هیأت رییسه ای وجود داشته باشد که جلسات این نهاد را مدیریت کند، در رأس هیأت رییسه باید یک رییس وجود داشته باشد تا وظایف محوله از سوی قانون را طبق آیین نامه اجرا کند.

وی عنوان کرد: رییس باید شخصی باشد که  همگان یا اکثریت او را قبول داشته باشند، رییس مجلس خبرگان افزون بر علمیت باید از نظر تقوا و مدیریت نیز در سطح بالایی قرار داشته باشد، همچنین کسی که می خواهد رییس خبرگان شود باید از نظر مقبولیت و وجهه عمومی در موقعیت بسیار خوبی قرار داشته باشد به عنوان مثال آیت الله مشکینی را همه اعضای خبرگان به استادی قبول داشتند، همچنین آیت الله مهدوی کنی نیز مورد قبول همگان و دارای وجاهت خاصی بود.

اعضای خبرگان هیچ گاه به دنبال نمایش سیاسی و قدرت طلبی نیستند

آیت الله مجتهد شبستری با بیان این که هیچ گونه شائبه ای در زمینه تقابل سیاسی در مجلس خبرگان وجود ندارد، گفت: شأن اعضای خبرگان اجل از این است که رقابت سیاسی داشته باشند، بلکه هدف نمایندگان خبرگان صیانت از رهبری است؛ اعضای خبرگان متعهد به اسلام، انقلاب و مبانی اخلاقی هستند و شایعاتی که برخی رسانه ها مطرح می کنند کاملا نادرست است.

وی افزود: اعضای خبرگان هیچگاه به دنبال نمایش سیاسی و قدرت طلبی نیستند، افراد این مجلس فقط به شخصی که صلاحیت بیشتری برای ریاست دارد رأی می دهند؛ ممکن است که در دیگر انتخابات چنین مسائلی مطرح شود اما این گونه موضوعات درباره خبرگان نادرست است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار