تحقیقات در مورد اینکه آیا حیوانات می‌توانند خود را در آینه بشناسند در سال ۱۹۷۰ آغاز شد و از آن زمان تاکنون تعداد انگشت‌شماری از گونه ها این آزمایش را پس داده‌اند.
کد خبر: ۱۱۳۷۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷ 22 December 2023

به گزارش فارس به نقل از لایو ساینس، دانشمندان با تحقیق روی شامپانزه ها که در سال 1970 منتشر شد، تشخیص آینه را در طیف گسترده ای از گونه ها آزمایش کرده اند. حیواناتی از مورچه ها گرفته تا سفره ماهی و طوطی های خاکستری آفریقایی، برای نشانه های شناخت خود در آینه مورد بررسی قرار گرفتند.

وقتی آینه به حیوان نزدیک می شود تعداد انگشت شماری متوجه می شوند که به خودشان نگاه می کنند و برخی رفتارهای غیرقابل قبولی از خود نشان می دهند.

کدام حیوانات این آزمایش را با موفقیت گذرانده اند؟

در آزمایش های سال 1970 در مورد شامپانزه ها، 4 شامپانزه بیهوش شدند. هنگامی که از بیدار شدند، مناطقی را که در آینه مشخص شده بود، بررسی کردند، که نشان دهنده درک این بود که آنها خودشان را می بینند.

میمون های بزرگ دیگر نیز این آزمون را پس داده اند. اورانگوتان ها در یک مطالعه در سال 1973 خود را شناختند و حتی علائمی را روی بدنشان شناسایی کردند.

در مطالعه ای در سال 1994، بونوبوها در حال بازرسی مناطقی از بدن خود مشاهده شدند که در غیر این صورت قادر به دیدن آنها با استفاده از آینه نبودند. نتایج برای گوریل ها بی نتیجه تر بوده است.

میمون‌ها معمولاً انعکاس‌های خود را به‌عنوان یک حیوان دیگر می‌بینند اگرچه یک سری مطالعات بحث‌برانگیز نشان داد که برخی از گونه‌ها می‌توانند خود را پس از دوره های آموزشی گسترده شناسایی کنند.

تنها پستاندار زمینی دیگری که به طور قانع کننده ای این آزمایش را پشت سر گذاشت، یک فیل آسیایی در باغ وحش برانکس بود. مطالعات روی دلفین ها نشان می دهد که آنها نیز می توانند بازتاب های خود را تشخیص دهند. یک مطالعه در سال 1995 با استفاده از ویدئو به جای آینه و مطالعه ای در سال 2001 که در آن از آینه استفاده شد، هر 2 نشان دادند که دلفین ها از تصاویر خود برای بررسی علائم ایجاد شده بر روی بدن خود استفاده می کنند.

در سال 2008، محققانی که در حال مطالعه زاغی های اوراسیا بودند، اولین شواهدی را یافتند که نشان می داد غیر پستانداران قادر به تشخیص خود در آینه هستند. کبوترها نیز آزمون را پشت سر گذاشته اند، اما پس از یک دوره سخت آماده سازی و در سال 2022، پنگوئن‌های آدلی نیز نشانه‌هایی از خودآگاهی در آینه‌ را به محققان نشان دادند.

مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد که مورچه‌ها ممکن است خودآگاهی داشته باشند زیرا وقتی به بازتاب‌هایشان نگاه می‌کردند، سعی می‌کردند رنگ آبی را از سر خود پاک کنند. دو مطالعه نشان داده اند که ماهی ممکن است خود را بشناسد. یکی از آنها در سال 2016 نشان داد که به نظر می رسد سفره ماهی دیو در مقابل آینه خود را بررسی می کنند. آزمایشی در سال 2019 بر روی یک گونه خرچنگ‌ (Labroides dimidiatus) نشان داد که آنها سعی کردند علائم رنگی را که روی سطح زیرین آن‌ها ایجاد شده بود، پس از مشاهده در آینه از بین ببرند.البته این واقعیت که این موجودات ظاهراً ابتدایی تر آزمایش آینه را گذرانده اند، در حالی که برخی از باهوش ترین حیوانات، در آن رد شده اند، مفید بودن آن را زیر سوال برده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار