مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه امروز پژوهش‌ها باید معطوف به نیازهای روز جامعه و قواعد اجتماعی و سیاسی باشد، گفت: بسیاری از نیازها با وضع موجود پاسخ داده نمی‌شود اگرچه تلاش‌هایی درحال انجام است اما باید پژوهش‌ها کاربردی‌تر شود.
کد خبر: ۱۱۳۷۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰ 12 November 2023

به گزارش تابناک قم، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم اختتامیه جشنواره علامه حلی(ره) که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار شد، اظهار کرد: پیش از هرچیزی از خداوند می‌خواهیم جبهه حق را بر جبهه کفر پیروز کند.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره علامه طباطبایی(ره)، مطرح کرد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) انسان جامع در ابعاد و اضلاع مختلف علوم اسلامی بودند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه حرکت حوزه به سمت علوم مختلف را گرامی‌ می‌داریم، عنوان کرد: درختواره رشته‌ها و گرایش‌های حوزوی نیز برهمین اساس تدوین شده است.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز مسئله تخصص‌گرایی مطرح است، خاطرنشان کرد: برای دستاوردهای بهتر در موضوعات نیازمند درجه‌ای از جامعیت هستیم.

اعرافی با اشاره به اینکه تخصص و توسعه مرزهای علوم به سمت تخصص‌های ریز یک قانون ضروری است، تصریح کرد: اما غفلت از عناصر مشترک آسیب‌هایی را تولید می‌کند که در مقام عمل و نظر موجب نرسیدن به واقع مطلوب می‌شود.

وی با بیان اینکه راه حلی دوری از این آسیب‌ها، حداقل جامعیت است، یادآور شد: در میان نخبگان و اندیشمندان حوزه برای تئوری پردازی‌های کلان نیازمند افرادی مانند علامه طباطبایی(ره) هستیم.

امام جمعه قم ادامه داد: علامه طباطبایی(ره) از معدود رجالی هستند که در قله‌های جامعیت و تخصص قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه نگاه برون حوزوی علامه طباطبایی(ره) نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: اگر ذهن افراد محدود به فضای درون حوزه باشد نمی‌تواند شعاع افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهد.

اعرافی با بیان اینکه حوزوی باید در عین ریشه‌دار بودن در سنت‌های حوزه افق بازی در بیرون حوزه داشته باشد، ابراز کرد: چنین فردی می‌تواند در رفع مشکلات جامعه و آسیب‌ها موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه مسئله شناسی در حوزه اهمیت بسیاری دارد، اظهار داشت: افق باز، نگاه به بیرون و حفظ ارزش‌های درون حوزوی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه نگاه بین المللی نیز باید در حوزویان وجود داشته باشد، مطرح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های علامه طباطبایی(ره) قلم متناسب با زمان است که باید این ویژگی نیز در میان حوزویان رشد پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه امروز پژوهش‌ها باید معطوف به نیازهای روز جامعه و قواعد اجتماعی و سیاسی باشد، عنوان کرد: بسیاری از نیازها با وضع موجود پاسخ داده نمی‌شود اگرچه تلاش‌هایی درحال انجام است.

اعرافی با بیان اینکه برای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم هستیم، خاطرنشان کرد: درختواره رشته‌های علوم اسلامی می‌تواند بستر مناسبی برای نظام دادن به تحولات علمی حوزه فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه پایه ادبیات عرب طلبه باید قوی باشد، تصریح کرد: پایه تمام تحقیقات و پژوهش‌ها ادبیات عرب است که نیازمند توجه بیش‌تر طلاب به این عرصه است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه علوم اصول نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، یادآور شد: علم اصول منهج اجتهاد است و پایه آن نیاز است چراکه علم اصول نیاز هر تحقیق معتبر است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار