مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک با اشاره به اجرای طرح ملی دیابت و فشار خون، از غربالگری حدود ۷۳ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال و مادران باردار در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸ 16 November 2023

به گزارش تابناک قزوین، علی علیجانی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان آبیک که در سالن اجتماعات یاسین شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برگزار شد، هدف از اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون را شناسایی افراد مبتلا به این بیماری‌های غیر واگیر دانست و گفت: با توجه به اینکه شهرستان آبیک پایلوت طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع مبتنی بر مراقبت‌های سلامت است، در شهر‌ها و روستا‌ها اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون باید صد در صد اجرا شود که در شهر‌ها دسترسی به جمعیت بالای ۱۸ سال کمی مشکل است و این امر، مشارکت مردم را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون ۲۵ خانه بهداشت روستایی و ۵ مرکز شهری و روستایی شامل قشلاق، خاکعلی، زیاران، ناصرآباد و کوندج ۳ پایگاه شهری در آبیک و دو مرکز جامع خدمات سلامت پیش بینی شده، اظهار کرد: در بخش تریاژ بیمارستان دولتی شهدا، درمانگاه تامین اجتماعی و از ساعت ۷ تا ۹ صبح در آزمایشگاه پاستور غربالگری دیابت و فشار خون توسط مراقبین سلامت رایگان انجام می‌شود و تیم‌های سیاری هم در نظر گرفته شده که در کارخانجات بزرگ و شهرک‌های صنعتی کاسپین ۱ و ۲ نسبت به اجرای این طرح اقدام می‌کنند.



مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک با بیان اینکه دیابت و فشار خون جزو بیماری‌های بی سر و صدا و خاموش محسوب می‌شود، تصریح کرد: اگر این بیماری‌ها هرچه زودتر تشخیص داده شود از ابتلای افراد به سایر بیماری‌ها و آسیب به اندام‌های حیاتی مانند قلب، کلیه و ... جلوگیری می‌شود.

علیجانی با اشاره به شناسایی و تشکیل پرونده برای ۷۸۰۰ بیمار مبتلا به فشار خون در شهرستان آبیک که غالباً بالای ۴۰ سال هستند افزود با اجرای طرح غربالگری پیش بینی می‌شود حدود ۱۱ هزار نفر به تعداد مبتلایان به فشار خون در این شهرستان افزوده شود.

وی به شناسایی و تشکیل پرونده برای ۴۱۵۰ بیمار دیابتی در شهرستان آبیک اشاره کرد و گفت: از ۷۳ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال، ۳۵ هزار نفر بین ۱۸ تا ۴۰ سال و ۳۸ هزار نفر بالای ۴۰ سال هستند. در صورتی که فردی به این دو بیماری دیابت و فشار خون مبتلا باشد در سطح نخست تحت مراقبت پزشک زیر نظر مراکز شبکه بهداشت قرار می‌گیرد و در صورت نیاز در سطح ۲ به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شود. البته فردی که طی شش ماه اخیر آزمایش قند داشته باشد می‌تواند به همراه برگ آزمایش خود به مراکز تعیین شده مراجعه کند.

این مسوول ادامه داد: هر فردی در شهر آبیک می‌تواند به هر مرکز جامع خدمات سلامت و یا پایگاه شهری برای غربالگری دیابت و فشار خون مراجعه کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون را از ۲۰ آبان ماه تا ۱۵ دی ماه امسال ذکر و خاطرنشان کرد: از مردم شهرستان آبیک درخواست می‌شود در اجرای این طرح، مسوولان شبکه بهداشت و درمان را یاری رسانند چرا که سبک زندگی، نوع تغذیه و کم تحرکی سبب شده بیماری‌های دیابت و فشار خون در جامعه رو به افزایش باشد و مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها می‌طلبد در طرح غربالگری همکاری لازم داشته باشند.

علیجانی با اشاره به پیگیری مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین برای جذب خیر در راستای ادامه اجرای پروژه الحاقی بیمارستان دولتی شهدا، گفت: در زمینه اختصاص آمبولانس به بیمارستان هم ۷۰ درصد پول به حساب واریز شده و قرارداد منعقد شده و چند روز پیش هم برای اخذ پلاک دولتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین به اداره کل اقتصادی و دارایی مکتوب اعلام شده و سپس آمبولانس با تمام تجهیزات به شهرستان اختصاص می‌یابد.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار