مرز رسمی خسروی در شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه، کوتاهترین، قدیمی‌ترین، اصلی‌ترین، بهترین و امن‌ترین مسیر برای زائران عتبات عالیات با حضور این زائران رونق گرفته و در طول سال میزبان آن‌ها است.
کد خبر: ۱۱۴۰۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ 27 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است. خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله داردکه این گذرگاه به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرز‌های کشورمان با شهر‌های زیارتی و مهم عراق دارد یکی بهترین گذرگاه‌های ارتباطی تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

مسیر ارتباطی تهران پایتخت کشورمان تا مرز خسروی به صورت چهار بانده بوده نسبت به دیگر مرز‌های کشورمان برای دسترسی استان‌های شمالی، مرکزی و غربی و شمال غربی و شرقی و شمال شرق نزدیکتر است.

وجود بزرگترین پایانه بین المللی زمینی خاورمیانه در خسروی با داشتن امکانات و زیرساخت‌های مناسب و همچنین ایجاد زیرساخت‌های مناسب در مرز از مزیت‌های این گذرگاه برای تردد زائران عتبات عالیات است.

همچنین مسیر مرز خسروی منذریه یکی از مسیر‌هایی است که تا بغداد چندین شهر و روستا را در مسیر زائران قرار داده و این خود باعث شده که زائران یک مسیر بیابانی خسته کننده را در طول مسیر نداشته باشند ضمن اینکه زائران پس از عبور از خسروی می‌توانند پس از عبور از شهر‌های دیاله و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف رسیده و پیش از زیارت امام حسین (ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض عرض ادب کنند و از این رو از دیرباز این مسیر به همین دلیل مسیر مرز خسروی را به عنوان «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

پایانه مسافری شهید کاویانی که مرکز حمل و نقل زائران اربعین در غرب کشور است با استفاده از اتوبوس، مینی‌بوس و خودرو‌های سواری آماده انتقال زائران به مرزخسروی است که فرودگاه، ایستگاه قطار و پایانه مسافری در فاصله نزدیکی به یکدیگر قرار دارند و زائران در کمتر از ۱۵ دقیقه پس از خروج از ایستگاه قطار یا فرودگاه به پایانه مسافری می‌رسند.

فرودگاه کرمانشاه فعالترین فرودگاه غرب کشور است که پرواز‌های زیادی را به صورت هفتگی به مقاصدی همچون تهران، شیراز، مشهد، کیش، قشم و ... دارد و و زائران برای اربعین می‌توانند از کلانشهر‌های کشور به مقصد فرودگاه کرمانشاه پرواز کرده و در ادامه مسیر تا مرز خسروی به صورت زمینی تردد کنند.

احداث گیت‌های گذرنامه و ایجاد درب دوم مرز، احداث فیبرنوری، تجهیز سرسرا‌های ورود و خروج زائر، ایجاد سرویس‌های بهداشتی، ایجاد دستگاه برج نوری، نوسازی دوربین‌های داخل سالن‌های ورود و خروج و محوطه پایانه، ایجاد پارکینگ در ۱۰ نقطه قصرشیرین و مرز خسروی، نصب سایبان در نقطه صفر مرزی و ایجاد مه پاش از مجموع اقدام‌هایی است که امسال اربعین برای رفاه زائران در مرز خسروی صورت گرفت. مرز خسروی همچنان میزبان زائران عتبات عالیات/عزیمت روزانه هزار نفر به عراق

روزانه یک هزار زائر عتبات عالیات از مرز خسروی بازدید می‌کنند
مسوول پایانه مرز خسروی گفت: روزانه به صورت میانگین بیش از یک هزار زائر از این گذرگاه با زیرساخت‌های مناسب و مسیر امن برای عزیمت به عتبات عالیات و ورود به کشورمان تردد می‌کنند.
«میثم پرهیخته» روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: مرز خسروی در ایام اربعین امسال پذیرای بیش از یک میلیون زائر بود که یک رکورد بی‌سابقه برای این مرز بود و پس از اربعین نیز هم اکنون روزانه شمار زیادی از زوار به صورت انفرادی و یا کاروانی از این مرز عازم عراق می‌شوند.

وی اظهار کرد: تمام ادارات در مرز خسروی برای ارائه خدمت به زائران مستقر هستند و محدودیت و نگرانی در رابطه با عزیمت زائران از این مرز به عراق وجود ندارد.

مسوول پایانه مرز خسروی گفت: البته زائران بهتر است سفر خود را برای خروج از مرز طوری تنظیم کنند که تا ساعت ۲۰ از مرز خروج یابند، چون معمولا طرف عراقی نه تنها در مرز خسروی بلکه در سایر مرز‌ها نیز از با پذیرش زوار به صورت شبانه زیاد موافق نیستند.

وی ادامه داد: دلیل دیگر خروج زوار به صورت روزانه از مرز فراوان بودن وسایل نقلیه برای جابجایی مسافران است، چون بسیاری از رانندگان عراقی در ساعات شب از جابجایی مسافران خودداری می‌کنند.

پرهیخته ادامه داد: امسال طرح توسعه زیرساخت‌های پایانه مرز خسروی انجام شد که از اقدام‌های صورت گرفته در این مرز می‌توان به احداث و نصب ۱۲ هزار متر سایبان با جت فن و مه پاش، افزایش گیت‌های پذیرش زائران در ۲ مرز خسروی و منذریه، افزایش امکانات رفاهی و بهداشتی با احداث سرویس‌های بهداشتی و توسعه و تجهیز پایانه خسروی و همچنین آسفالت راه‌های منتهی به مرز و ۲ بانده شدن لاین‌های رفت و برگشت جاده‌های کرمانشاه تا مرزخسروی تنها بخشی از اقدام‌های صورت گرفته است.

وی گفت: امنیت کامل در مسیر منذریه تا شهر‌های زیارتی کشور عراق نیز برقرار است و زائران می‌توانند با خیالی آسوده این مسیر را که نزدیکترین مرز با بغداد و کربلای معلی است انتخاب کنند.

استان کرمانشاه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و در امتداد این مرز‌ها ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار