مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: در حال حاضر ۶۰ نقطه بحرانی سیل‌خیز در استان شناسایی شده که نیاز است در آنها بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع عملیات آبخیزداری انجام شود.
کد خبر: ۱۱۴۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷ 29 November 2023

به گزارش «تابناک البرز» اصغر بیات با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۴۷ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در البرز انجام شده، اظهار کرد: این اقدامات طی چند سال گذشته از بروز خسارات مالی چند میلیاردی و جانی چند صد نفره جلوگیری کرده است.

وی ادامه داد: اقدامات آبخیزداری شاید به طور کامل از بروز سیل جلوگیری نکند ولی بدون شک از شدت و سرعت آن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وی توضیح داد: سال ۸۹ سازه‌ای را در بالا دست روستای کندر ایجاد کردیم که باعث شد در سیل سال ۹۴ که روستای سیجان آسیب زیادی دید، کندر با بارش ۲۲ میلیمتری خسارت چندانی نبیند.

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر ۶۰ نقطه بحرانی سیل‌خیز در استان شناسایی شده که نیاز است در آنها بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع عملیات آبخیزداری انجام شود.

وی ابراز کرد: در دل این نقاط بحرانی، ۲۰ نقطه با اولویت انجام عملیات آبخیزداری سریع وجود دارد که عمده این نقاط در جاده چالوس و مسیر منتهی به این محور قرار دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: خوشبختانه در مناطقی که عملیات آبخیزداری انجام شده به طور میانگین حدود ۵۵ درصد سطح فرسایش خاک و سیل پذیری کاهش یافته است.

وی افزود: در حوزه آبخیزداری علاوه بر مردم، حدود هشت دستگاه به طور مستقیم درگیر هستند که لازم است برای اثربخشی اقدامات نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

بیات ادامه داد: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و اگر در آن سیل و زلزله اتفاق نیفتد باید تعجب کرد ولی می‌توان با مدیریت و ایجاد سازگاری با اقلیم خسارات ناشی از این حوادث طبیعی را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه همه کشورهای دنیا به اهمیت آبخیزداری واقف شده‌اند، توضیح داد: آبخیزداری به نوعی مدیریت سرمایه است به همین دلیل باید تمرکز بیشتر بر تخصیص اعتبار در این حوزه داشت چون هزینه کرد در این بخش در اصل صرفه جویی در هزینه‌های بعدی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار