مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: 100 پروژه ناتمام آموزشی در استان باقی مانده که در اولین فرصت با اعتبارات دولتی به اتمام می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۴۱۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳ 01 December 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی، یکی از چالش های اساسی خراسان‌جنوبی به ویژه بیرجند کمبود فضای آموزشی ست که طی سال های اخیر با نگاه ویژه دولت سیزدهم و خیران این فضاها در حال احداث است و امید که شاهد رفع این مشکل اساسی در استان باشیم.

دیگر معضل فضاهای آموزشی بی بهره بودن این امکان از امکانات سرمایشی و گرمایشی ست که این مهم نیز باید به طور حتم در دستور کار قرار گیرد.

آن چه در پی می آید گفت وگوی خبرنگار فارس با حامد رخسارپور مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی تا در جریان کم و کیف اقدامات در دستور کار این اداره کل قرار گیریم.

افتتاح ۵۶ پروژه آموزشی در خراسان جنوبی

فارس: یکی از رسالت های اصلی سازمان نوسازی مدارس ایجاد فضاهای آموزشی مناسب بوده در این خصوص توضیح دهید که تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

رخسارپور: تمرکز این اداره کل با توجه به عدالت آموزشی مورد نظر دولت است که بتواند فضاهای بیشتری را احداث تا دانش آموزان راحت تر بتوانند تحصیل کنند.

مهر ماه امسال ۵۶ پروژه آموزشی، ورزشی و فرهنگی شامل ۱۶۵ کلاس درس با مساحت ۱۷ هزار و ۷۰۰ مترمربع با حضور معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در استان افتتاح شد.

برقراری عدالت آموزشی از اهداف دولت سیزدهم

فارس: لطفا آقای مهندس در مورد پروژه های افتتاحی بیشتر توضیح دهید که در کدام مناطق استان بوده است؟

رخسارپور: این پروژه ها شامل افتتاح مدارسی در شهرستان های طبس، بشرویه، فردوس و همچنین یک استخر مجهز دانش آموزی در زیرکوه است که جزو  مجهزترین استخرهای دانش آموزی شرق کشور است و با اعتباری بالغ بر 35 میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفت.

فارس: نگاه دولت به استان های محرومی همچون خراسان جنوبی برای کمک به حوزه نوسازی و ساخت فضاهای آموزشی چگونه است؟

رخسارپور: دولت سیزدهم سه هدف عمده را در حوزه فعالیت سازمان نوسازی مدارس مشخص ساخته که شامل احداث مجتمع های های آموزشی با معماری اسلامی و ایرانی، تکمیل پروژه های نیمه تمام در این حوزه و برقراری عدالت آموزشی می شود.

براساس اهداف مشخص شده اگر یک مجتمع آموزشی بخواهد در هر منطقه ای احداث گردد باید تا جایی که امکان دارد از فضاهایی همچون مسجد، کتابخانه و سالن ورزشی آن همه اهالی محل استفاده کنند چون فضاهای عمومی هستند.

۱۰۰ پروژه نیمه تمام در استان

فارس: در مورد پروژه های نیمه تمام در استان توضیح دهید؟ 

رخسارپور: حدود ۱۵۰ پروژه نیمه تمام در استان وجود داشت که ۵۶ پروژه اول مهر افتتاح و ۱۰۰ پروژه دیگر را باقی مانده که در اولین فرصت با اعتبارات دولتی به اتمام می‌رسد.

بیرجند و طبس دو شهر خراسان جنوبی که با کمبود فضای آموزشی روبرو هستند.

بیشترین آمار پروژه های نیمه تمام مربوط به شهرستان بیرجند بوده و میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه ها در مجموع ۵۵ درصد است و اعتبار مورد نیاز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است.

فارس: در حال حاضر سرانه فضای آموزشی در استان چقدر است و آیا در این زمینه با میانگین کشور فاصله داریم؟

رخسارپور: سرانه فضاهای آموزشی در کشور ۵.۵ مترمربع به ازای هر دانش آموز بوده که این رقم در استان ۶.۵ متر مربع است که همچنان که آمار نشان می دهد نسبت به متوسط سرانه کشوری وضعیت بهتری در خراسان جنوبی وجود دارد اما با این وجود مناطقی در استان وجود دارند که سرانه آموزشی آن نسبت به متوسط کشور پایین تر بوده و دارای مشکلاتی در این زمینه هستند.

یکی از مناطق مهمی که در استان با مشکل کمبود فضای آموزشی نسبت به متوسط سرانه فضای آموزشی مواجه بوده شهرستان بیرجند و روستاها و مناطق حاشیه این شهر است که دلیل اصلی آن مهاجرت از دیگر نقاط استان به مرکز استان و استقرار جمعیت در حواشی شهر بوده به طوری که در حال حاضر بیش از ۴۵ مدرسه دو شیفت در بیرجند و حواشی شهر بیرجند وجود دارد که باید با کمک دولت و خیران با ایجاد فضاهای جدید آموزشی در راستای رفع این مشکل اقدام شود.

در شهرهایی صنعتی تر استان، رشد دانش آموزی بیشتری وجود دارد و طبس بعد از بیرجند در رتبه دوم از نظر کمبود فضاهای آموزشی قرار داشته که باید فضاهایی در این منطقه هم احداث شود.

کمک بیش از ۱۰۵ میلیارد تومانی خیران 

فارس: خیران مدرسه ساز امسال تا چه میزان در حوزه نوسازی مدارس کمک کرده اند؟

رخسارپور: خیران مدرسه ساز یار و یاور ما در احداث فضاهای آموزشی هستند و امسال بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان در احداث فضاهای آموزشی استان مشارکت داشته اند.

نحوه مشارکت خیران در احداث این فضاها به این گونه بوده که اگر در شهرها بیش از ۵۰ درصد مشارکت داشته باشند می توانند نامی را که مدنظر دارند برای آن فضا انتخاب کنند و در روستاها بیش از ۳۰ درصد اگر مشارکت داشته باشند نامگذاری انجام می شود و اگر هم بحث نامگذاری مطرح نباشد به هر میزان که تمایل داشته باشند در اهدای تجهیزات، احداث نماز خانه، تکمیل پروژه های نوسازی می توانند مشارکت کنند.

۱۰ درصد مدارس نیازمند استاندارد سازی 

فارس: ایمن سازی مدارس امر مهمی بوده که باید به آن توجه جدی شود در این زمینه بفرمایید که در حال حاضر چند درصد فضاهای آموزشی در استان نیازمند ایمن سازی هستند؟

رخسارپور: خوشبختانه حدود ۹۰ درصد مدارس استان ایمن هستند و می تواند در مقابل زلزله های متوسط رو به بالا مقاوم باشد، اما ۱۰ درصد آنها که شامل ۲۰۰ مدرسه بوده نیاز به مقاوم سازی دارد و فرسوده می باشند که امیداست با اعتبارات خیری و دولتی بتوانیم این فضاها را تکمیل و از محل ردیف تخریب و بازسازی مدارس نسبت به ایمن سازی آنها اقدام کنیم.

خداحافظی با مدارس کانکسی در استان تا ۳ ماه آینده

فارس: در مورد مدارس کانکسی در استان که آیا اینگونه مدارس در استان وجود دارد در این رابطه توضیح دهید؟

 رخسارپور: سال گذشته ۷۶ مدرسه جدید را در جوار مدارس کانکسی شروع کردیم و به مدارسی کانکسی گفته می شود که تمام آن کانکسی بوده و قابلیت جا به جایی داشته باشد و مدارس پیش ساخته را شامل نمی شود در این راستا اعتباری در نظر گرفته شد و در جوار آن مدارس مستحکمی ساخته شده است تا دو سه ماه آینده هیچ مدرسه تمام کانکسی در خراسان جنوبی نخواهیم داشت.

استاندارد سازی سیستم های گرمایشی ۱۰۳۷ کلاس درس 

فارس: با توجه به آغاز فصل سرما یکی از دغدغه های والدین تأمین تجهیزات گرمایشی استاندارد بوده در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

رخسارپور: با آغاز فصل سرما باید این خبر را به تمامی والدین عزیز هم استانی بدهم که بخاری نفتی و گازی در فضای آموزشی استان وجود ندارد و اگر گرمایش فضاهای آموزشی از طریق موتورخانه مرکزی انجام می گیرد این موتورخانه ها نیز احیا و یا تعمیر شده در دو سال گذشته ۴۵۰ مدرسه شامل ۱۰۳۷ کلاس درس استاندارد سازی سیستم گرمایشی شده اند.

خوشبختانه مشکلی در این حوزه وجود ندارد و اعتباراتی هر ساله در این زمینه به استان اختصاص می یابد.

سخن پایانی: در پایان از خیران می خواهم با توجه به نیازهای آموزشی استان کمک کنند تا مدارس باقی مانده که استحکام و ایمنی پایینی دارند ایمن سازی شوند.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار