رئیس اتحادیه کامیون‌داران شهر کرج گفت: بیش از ۵۰ درصد کامیون‌ها و کامیونت‌هایی که تحت نظارت این اتحادیه در حال فعالیت هستند، فرسوده بوده و عمر بالای ۲۵ سال دارند.
کد خبر: ۱۱۴۱۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱ 02 December 2023

نوسازی خودروهای باری به نفع راننده و شهر/ بیش از ۵۰ درصد کامیون‌ها عمر بالای ۲۵ سال دارند

به گزارش «تابناک البرز» محسن حسنی گفت: وسایل نقلیه باری سبک، نیمه سنگین و سنگینی که در اختیار رانندگان تحت نظارت این اتحادیه هستند، مداوم در حال فعالیت بوده و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند. وقتی خودرویی فرسوده می‌شود هزینه استهلاکش هم بالا می رود، با توجه به گرانی قطعات و لوازم یدکی تهیه و تعویض آن برای رانندگان بسیار سخت و هزینه‌ها کمرشکن است و به سختی می‌توانند از عهده هزینه‌های تعمیر خودرو بر بیایند.

وی افزود: اگرچه الزامی وجود ندارد اما مطابق قانون، خودروی فرسوده با ۲۵ سال عمر باید اسقاط شود. اگرنوسازی خودروهای باری و سنگین اتفاق بیافتد هم به نفع راننده و هم به نفع شهر است.

رئیس اتحادیه کامیون‌داران کرج اظهار کرد: فرسودگی خودرو باعث افزایش مصرف سوخت و  آلودگی هوا می‌شود، از طرف دیگر خودروی‌های فرسوده استهلاک و دردسرهای زیادی برای رانندگان دارد.

حسنی ادامه داد: انواع ماشین‌های باری سبک، نیمه سنگین و سنگین شامل کمپرسی، کامیونت، نیسان و وانت پیکان تحت نظارت این اتحادیه در حال فعالیت هستند که بیش از ۵۰ درصدشان فرسوده و کارکردشان بالای ۲۵ و حتی ۴۰ سال است و باید به تدریج از رده خارج شوند. متاسفانه اگر قرار بر اسقاط این خودروها باشد خودرویی برای جایگزینی آن نمی‌دهند. در عوض خودروهای باری اسقاط شده، یک برگه اسقاط داده می‌شود که برای راننده کارساز نیست. چون راننده با همین خودروی فرسوده در حال امرار معاش و تامین هزینه‌های روزمره است.

رئیس اتحادیه کامیون‌داران کرج گفت: با توجه به فرسودگی خودروهای باری اگر قرار است خودروهای فرسوده‌ رانندگان این اتحادیه اسقاط شود و در برابر آن خودروی نو تحویل دهند،  شرایط باید به نحوی فراهم شود که راننده بتواند از عهده پرداخت هزینه‌های نوسازی بر بیاید.

وی افزود: در حال حاضر بعضی کارخانه‌های سازنده خودروهای باری سبک و سنگین، به صورت شرایطی خودرو تحویل می‌دهند، ولی پرداخت مبلغ خودرو با اقساطی است که از عهده رانندگان بر نمی‌آید. چون مبلغی که برای نوسازی خودرو باید پرداخت کند با درآمدی که یک راننده در ماه دارد، فاصله خیلی زیادی دارد. این مهم است که اسقاط و اختصاص خودروی نو با شرایطی باشد که راننده  بتوانند توان پرداخت اقساط را داشته باشد.

حسنی در ادامه اظهار کرد: از طرف یکی از بانک‌ها به اتحادیه پیشنهاد شد طی قراردادی که با چند شرکت خودروسازی بسته است، ۷۰ درصد مبلغ خودرو را با اقساط پنج ساله در قالب وام به رانندگان تحت پوشش این اتحادیه پرداخت شود و مابقی از آورده راننده تامین شود. منتهی به نظر می‌رسد هنوز این قرارداد نهایی نشده باشد. لذا اگر بانک‌ها بتوانند در قالب وام با اقساط بلند مدت درصد بیشتری از مبلغ خرید خودرو را به رانندگان بدهند، رانندگان خودروهای سنگین و باری تمایل به نوسازی خواهند داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار