معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از قابل کنترل بودن بیماری «ایدز» خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۲۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱ 10 December 2023

ابراهیم شکیبا در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: روز نخست ماه دسامبر به نام روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است.

 

وی افزود: در این تاریخ تمامی جوامع با یکدیگر هم‌پیمان می‌شوند که در مورد بیماری ایدز مشارکت داشته باشند، هرچند با گذشت بیش از چهار دهه از تشخیص بیماری ایدز، پیشگیری و درمان آن با موانعی مواجه است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: یکی از موارد اصلی مربوط به پیشگیری یا درمان ایدز در یکم دسامبر هر سال به عنوان شعار روز جهانی در نظر گرفته می‌شود.

 

وی ادامه داد: امسال شعار روز جهانی ایدز ارتقای خدمات تشخیص اچ.آی.وی و مشارکت اجتماعی برای پایان ایدز با  پوشش همگانی برای تشخیص، مراقبت و درمان و همچنین جلب مشارکت خدمت گیرندگان است.

 

شکیبا گفت: بی‌شک پایان اپیدمی ایدز منوط به دسترسی همه افراد به راه‌های تشخیص، درمان و مراقبت برای بیماری اچ.آی.وی است.

 

وی بیان کرد: بیماری اچ‌.آی.وی یک بیماری عفونی قابل کنترل است که اگر تشخیص داده شده و فرد تحت مراقبت قرار گیرد، نه تنها فرد عمر طبیعی خود را طی می‌کند، بلکه قدرت انتقال بیماری به افراد دیگر هم به صفر می‌رسد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در حال حاضر تمرکز اصلی برای درمان بیماران مبتلا به اچ.آی.وی است، اما مشکلی که اکنون وجود دارد این است که درصد بالایی از مبتلایان هنوز شناسایی نشده‌اند و از بیماری خود مطلع نیستند و دلیل آن ترس از تبعیض و طرد است.

 

 

شکیبا بیان کرد: راه‌های انتقال بیماری از سه راه اصلی تزریق فرآورده‌های خونی، تماس جنسی محافظت نشده و مادر آلوده به کودک است که از نظر بهداشتی همه مادران باردار باید آزمایش اچ‌.آی.وی را انجام دهند.

 

وی افزود: آزمایش اچ.آی.وی در مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری به صورت کاملا محرمانه انجام می‌شود، اگر مادر باردار مبتلا به بیماری باشد باید تحت درمان قرار گیرد و اگر تحت درمان نباشد احتمال ابتلای نوزاد او نیز وجود دارد.

 

شکیبا بیان کرد: به مادران باردار توصیه می‌کنیم که این آزمایش را انجام دهند و اگر مبتلا بودند اقدامات مربوط به درمان و پیشگیری از ابتلای نوزاد خود را پیگیری کنند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با تمام محدودیت‌ها داروی درمان بیماری وجود دارد و به صورت رایگان و کاملا محرمانه در مراکز مشاوره به بیماران داده می‌شود.

 

 

وی عنوان کرد: ما در کرمانشاه سه مرکز مشاوره داریم، نخست مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شماره یک در میدان دکتر فاطمی، دوم مرکز وحدت در شهرک تعاون و سوم در بیمارستان هرسین است.

 

شکیبا بیان کرد: توصیه‌ای که به مردم داریم این است که اگر رفتار جنسی پرخطر داشتند یا هرگونه اقدامی که خطر ابتلا به بیماری اچ.آی.وی دارد انجام داده‌اند به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنند و در صورت لزوم اقدامات مربوط به درمان بیماری را انجام دهند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: تمامی خدمات در مراکز مشاوره اعم از داروها، آزمایش‌ها و سایر خدمات کاملا رایگان است، ضمنا مشارکت‌های اجتماعی و تماس‌های روزمره به هیچ عنوان موجب انتقال بیماری نمی‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار