دومین انفجار در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در پی وقوع آتش سوزی در مینی پالایشگاه آن دقایقی قبل به وقوع پیوست.
کد خبر: ۱۱۴۲۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷ 10 December 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، دقایقی قبل دومین انفجار در مخازن مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به وقوع پیوست.

همچنین ساعاتی قبل نشست مدیریت بحران حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.

این نشست بعد از بازدید‌های میدانی و جلسات تصمیم گیری مکرری که در صحنه حادثه تشکیل شد، به منظور تدبیر راهکار‌های لازم در راستای اطفاء حریق برگزار شد.

تأکید بر حفظ جان افراد و ممانعت از انجام هر اقدامی که سلامت افراد را به خطر بیندازد، الزام همه دستگاه‌ها به اینکه تمامی امکانات در اختیار خود را به میدان بیاورند، مدیریت شرایط برای جلوگیری از ادامه آتش سوزی‌ها از مباحثی است که در این جلسه عنوان شد.

درخواست بالگرد و هواپیما از تهران

محمد علی آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری هم در این نشست اظهارداشت: با توجه به پیگیری‌های استاندار، درخواست هواپیما و بالگرد امدادی برای اطفای حریق مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به تهران و خراسان رضوی داده شد.

وی اضافه کرد: همه ظرفیت‌ها و تجهیزات در استان باید به میدان بیاید تا خسارت حادثه حریق در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به حداقل برسد البته جان افراد اهمیت بیشتری دارد.

وی گفت: لذا برای اینکه در این حریق، حادثه‌ای برای افراد رخ ندهد از خودروی آتش نشانی تا فوم موجود در شرکت نفت با پیش بینی‌های لازم باید به کارگیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: شرایط طوری نیست که ریسک را مشخص کنیم باید بدانیم آیا انفجار تکرار می‌شود یا نه؟ خدمات امدادی از جنبه‌های ایمن‌تر باید بررسی شود و منطقی نیست که وارد نقطه‌ای شویم که خطر جانی دارد.

وی با بیان اینکه ضعف اطلاعات تخصصی مهمترین مساله در حال حاضر است گفت: باید شرکت مربوطه برای کم شدن خطر این اقدام را انجام دهد.

آخوندی اضافه کرد: بر اساس فرضیات و احتمالات نمی‌توان اقدام کرد و امکانات استانی هم باید پای کار باشد لذا اگر به هر دلیلی این تجهیزات به کارگیری نشود از آن نخواهیم گذشت.

وی گفت: ورود به کانون حریق تا فاصله ۲۰۰ متری امکان پذیر نبود و امکانی برای مانور پروازی هم نیست پس باید با همه امکانات موجود ظرفیت سنجی کنیم تا بتوان حادثه را مدیریت کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تاثیر عملیات‌ها باید مشخص شود گفت: براساس اعلام آتش نشانی بیرجند، خطر برای ورود مجدد به کانون حریق ۷۰ درصد است لذا رفع خطر جانی در اولویت است.

وی افزود: حریق از منطقه مسکونی دور است، اما حفظ جان نیروی انسانی امدادی و عملیاتی باید مد نظر قرار گیرد.

آتش سوزی در یکی از مخازن ۲۵۰ تُنی مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ساعت هشت و ۴۵ دقیقه امروز اعلام شد و بلافاصله عوامل امدادی وارد عمل شدند که تا حدود اطفای حریق پیشرفت داشت، اما از حدود ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه آتش به مخازن دیگر هم سرایت پیدا کرد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار