مشاور ارشد دبیر ستاد جمعیت کشور گفت:در سال ۱۴۰۰ یک و ۶۵ دهم درصد نرخ باروری ثبت شد و در برخی از استان‌ها کاهش جمعیت اتفاق افتاده و در استان مرکزی نرخ باروری نگران کننده است.
کد خبر: ۱۱۴۳۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷ 14 December 2023

به گزارش تابناک مرکزی،دکتر علی اکبر محزون روز پنجشنبه در کنگره ملی جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اراک، افزود:نرخ باروری در جامعه کاهش یافته و در سال‌هایی از ۱۲۰ هزار تا ۱۷۰ هزار کاهش موالید ثبت شده است.

محزون عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ یک و ۶۵ دهم درصد نرخ باروری ثبت شد و در برخی از استان‌ها کاهش جمعیت اتفاق افتاده و در استان مرکزی نرخ باروری نگران کننده است.

وی تصریح کرد: اکنون ۱۹ درصد جمعیت کشور تک فرزند هستند و ۳۸۵ هزار سقط در سال رقم کمی نیست، اگر این میزان جنین حیات پیدا می‌کرد، نرخ باروری بالای سطح جهانی قرار می‌گرفت.

ایشان با بیان اینکه فرصت جمعیتی کشور در ۲ دهه آینده بسته می‌شود و باید اقدامات لازم در این خصوص شتاب گیرد،ادامه داد:اکنون فرصت برای فرزندآوری در کشور فراهم است و رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه جوانی جمعیت، سیاست جمعیتی را مورد توجه قرار داده‌اند که از آن به عنوان فرصت پنجره جمعیتی یاد می‌شود.

شاور ارشد دبیر ستاد جمعیت کشور ادامه داد: شاخص توسعه انسانی ایران در حوزه کیفیت در سطح بالا است و در چند دهه اخیر افزایش نرخ باسوادی از ۱۵ درصد به ۷۸ درصد رسیده است.

محزون عنوان کرد: شاخص امید به زندگی ۷۴ سال است که این مهم برای مردان ۷۲ سال و برای زنان ۷۵ سال محاسبه شده است.

وی اظهار کرد: در ابلاغیه مقام معظم رهبری، هم امید و هم نگرانی وجود دارد، بخش امید آن، باز بودن پنجره است.

ایشان همچنین اظهار کرد:در حوزه جمعیتی ضعف‌هایی در دهه‌های گذشته وجود داشته که  ۱۶ قانون برای آگاهی افزایش جمعیت پیش‌بینی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار