سودجویان اغلب با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در برخی از مناطق به ساخت‌وساز‌های غیرمجاز اقدام می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۴۴۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳ 24 December 2023

 

مهدی عسکری در شهرآرانیوز نوشت: «بولوار شاهنامه و روستا‌های کمین‌گران، فخرآباد، شورآب، نجم، خرق و جهانکوه دارای ساخت‌و‌ساز‌های غیرمجاز در اطراف مشهدند و شاید به نوعی بهشت متخلفان ساخت‌و‌ساز باشند؛ بهشتی که هدف اولش سودجویی با استفاده از نابودی اراضی کشاورزی و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز است. با‌این‌حال از مدتی قبل برخورد با ساخت‌و‌ساز‌های غیرمجاز و بازگرداندن اراضی کشاورزی به وضعیت سابق، بیشتر از گذشته در دستورکار قرار گرفته است.

طبق اعلام رئیس اداره امور اراضی جهاد کشاورزی مشهد، بیشترین آمار ساخت‌وساز غیرمجاز در اطراف مشهد مربوط به این مناطق است و سودجویان اغلب با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مناطق یادشده، به ساخت‌وساز‌های غیرمجاز اقدام می‌کنند.

حسین خواجوی با اشاره به برخورد با حجم وسیعی از ساخت‌وساز‌های اطراف مشهد، به شهرآرا می‌گوید: در راستای برخورد با سازه‌های غیرمجاز در روستا‌ها و مناطق حومه مشهد، ۱۶۰ سازه غیرمجاز در روستای بهار، در منطقه تبادکان مشهد قلع‌و‌قمع شده است تا اراضی کشاورزی آزادسازی شود.

این موارد شامل قلع‌و‌قمع دیوار و پی‌کنی ۱۴۷ مورد، چهار مورد بنای درحال ساخت و ساخت استخر غیرمجاز ۹ مورد بوده است. وی ادامه می‌دهد: آزادسازی اراضی کشاورزی در راستای اجرای تبصره‌۲ ماده‌۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به مساحت ۱۱۶ هکتار در این روستا در حومه مشهد انجام شده است.

از کمین‌گران تا فخرآباد

او با بیان اینکه کشاورزی بستر تولید غذای شهروندان است و هرگونه تغییر کاربری و ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهروندان را متضرر می‌کند، می‌افزاید: تغییر کاربری زمین به‌معنای تغییر شیوه استفاده و بهره‌برداری از زمین است؛ بنابراین تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها اقدامی است که مانع از بهره‌برداری و استمرار کشاورزی در این‌گونه اراضی می‌شود.

رئیس اداره امور اراضی جهاد کشاورزی مشهد می‌گوید: چندی پیش نیز در روستا‌های کمین‌گران و فخرآباد شهرستان مشهد در پهنه ۱۷۵ هکتاری، قلع‌و‌قمع دیوار و پی‌کنی ۲۸۰ مورد انجام شد؛ ضمن اینکه قلع‌و‌قمع و آزادسازی اراضی کشاورزی و تغییر کاربری غیرمجاز در روستا‌های خین‌چماقی و شاه‌فیل نیز (شامل ۱۳۰ مورد دیوارکشی و پی‌کنی) انجام شد.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار