مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: تاکنون ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در کنگره زنان تأثیرگذار خراسان رضوی ثبت نام کردند که نسبت به سال گذشته با افزایش بیش از ۶ برابری روبه‌رو بوده‌ایم.
کد خبر: ۱۱۴۶۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱ 01 January 2024

به گزارش تابناک رضوی، شیوا خوش‌نسب با بیان این مطلب اظهار کرد: شمار ثبت‌نام شدگان در دومین کنگره زنان تاثیرگذار خراسان رضوی نسبت به نخستین کنگره که سال گذشته برگزار شد، افزایش بیش از 6 برابری داشته است. در نخستین دوره از برگزاری کنگره زنان تاثیرگذار سال گذشته هزار و 243 بانو از خراسان رضوی در این کنگره ثبت نام کرده بودند که این رقم امسال به 7 هزار و 500 نفر افزایش یافته است.

وی گفت: این کنگره با هدف شناسایی و معرفی زنان نمونه و الگوساز در هشت عرصه شامل علمی، پژوهشی و فناوری، سیاست‌گذاری و حکمرانی،گفتمان‌سازی و رسانه، فعالیت‌های اجتماعی،اقتصاد و کارآفرینی، تعلیم و تربیت،فرهنگ و هنر و ورزش برگزار می‌شود. در این کنگره 26 نفر از بانوان تأثیرگذار شامل 24 بانوی تأثیرگذار، یک بانوی الگوی صبر و استقامت و یک بانوی الگوی تیمی اثرگذار انتخاب، تجلیل و تقدیر خواهند شد. دومین کنگره ملی بانوان تاثیرگذار، 13 دی ماه 1402 همزمان با ولادت حضرت فاطمه(س) و روز مادر و همزمان با سالروز شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی در سراسر کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در این کنگره بانوان دانشجو و طلاب غیر ایرانی نیز مورد توجه قرار گرفته اند و همچنین به مناسبت سالروز شهادت سردار سلیمانی، مستند زندگی سردار پخش خواهد شد. این مستند توسط بانوی کارگردان روسی تهیه شده است.

خوش‌نسب برپایی نمایشگاه دستاوردهای زنان تأثیرگذار استان خراسان رضوی و برنامه های ازدواج آسان، قرارگاه ازدواج و جوانی جمعیت، همایش مدیران شهید اسوه صبر و استقامت و نیز زیست عفیفانه و پویش مادران و دختران، پویش دختران و پدران را نیز از برنامه‌های دیگر این کنگره عنوان کرد. یکی از اقدامات این دفتر کل در حوزه زنان و خانواده آزادسازی زندانیان زن در استان است که در این راستا پویش «آزادسازی بانوان زندانی» در حال برگزاری است‌.

مدیر کل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی اظهارکرد: امسال اولویت آزادسازی با بانوان باردار و مادران دارای 2 فرزند است و امید با معرفی و شناسایی بیشتر این بانوان بتوان آنان را به آغوش خانواده بازگرداند.

سامانه ثبت نام بانوان تأثیرگذار تا 13 دی‌ماه باز است

رؤیا حیدرزاده در این مراسم اظهار داشت: مراسم افتتاحیه کنگره بانوان تأثیرگذار استان خراسان رضوی 13 دی برگزار می‌شود و تا شب 13 دی سامانه برای ثبت‌نام باز است. از 12 سال پیش موضوع الگوی سوم زن و موضوع هویت، چیستی و کیستی زن مسلمان ایرانی مطرح شد و اولین کسی که به این موضوع و با این مدل که زن مسلمان ایرانی می‌تواند مدل سوم برای زنان عالم باشد، پرداختند، مقام معظم رهبری بودند.

وی تصریح کرد: آنچه باید در رسانه روایت شود، بانوی اصیل ایرانی و هویت اصیل بانوی ایرانی است. در یکی دو سال اخیر جریانی اتفاق افتاد که این موضوع را پویاتر کرد. ما باید مفهوم بانوی اثرگذار را درک کنیم و به آن برسیم. بانوی اثرگذار بانویی فعال و پویا در عرصه‌های محتلف اجتماعی است، ضمن اینکه به نقش خود در خانواده توجه دارد.

دبیر اجرایی کنگره استانی زنان تأثیرگذار در خراسان رضوی اضافه کرد: باید اول خود را باور کنیم که زن مسلمان ایرانی قرار است نقش‌آفرینی داشته باشد. باید در این موضوعات که زن مسلمان ایرانی قرار است سرآمد باشد الگوسازی داشته باشیم. یکی از کار‌ها در الگوسازی یک جریان و رویداد ملی است که از سال گذشته تحت عنوان رویداد ملی بانوان تاثیرگذار در سطح کشور شکل گرفت و دبیرخانه دائمی آن نیز ایجاد شد.

وی بیان کرد: بانوان موفق و تاثیر گذار که در عرصه هاى فرهنگ و هنر، تعلیم و تربیت، گفتمان سازی و رسانه، فعالیت‌های اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی، علم پژوهش و فن آوری، سیاست گذاری و حکمرانی و ورزش، علاوه بر نقش آفرینی موثر در ارتقاء هویت و اصالت خانواده ودیگر فعالیتهاى ارزشمند، موثر هستند با مراجعه به پایگاه www.banooiran.ir در دومین کنگره ملى بانوان تاثیرگذارمی توانند نام نویسی کنند.

حیدرزاده عنوان کرد: تاکنون 7هزار و‌503 درسامانه ثبت نام کردند و پیش بینی می‌کنیم که بیشتر از این تعداد ثبت نام کنند، سال گذشته 14 هزار نفر از سراسر کشور و بیش از هزار نفر از خراسان رضوی ثبت نام کردند.در هر عرصه 3 برگزیده خواهیم داشت و 8 برگزیده به سطح ملی راه پیدا می‌کنند. بعد از گذشت 44 سالی که از انقلاب می‌گذرد به پهنای استان و کشور، بانوان اثرگذار متعددی را در عرصه‌های مختلف داشته ایم بنابراین 8 موضوع اصلی و کلان‌روایت در حوزه وجود دارد.

وی عنوان کرد: 13 دی به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی از اسوه‌های صبر و مقاومت تجلیل خواهد شد و از کتاب «در حسرت یک رؤیا» مربوط به مادر شهیدان خوش‌قلب طوسی است، رونمایی می‌شود. همچنین در این مراسم اعلام خواهد شد که دبیرخانه دائمی استان تشکیل خواهد شد و تاکنون پشتیبانی‌ها و حمایت‌ها به صورت دستگاهی بوده و بعد از این حمایت‌ها به صورت خاص و ویژه‌تر از بدنه مردمی خواهد بود که خود مردم کار را انجام می‌دهند.

بیشترین افراد ثبت نام شده در حوزه تعلیم و تربیت و علم و فناوری هستند

نغمه رزاقی نیز اظهار داشت: داوری‌ها در دو حیطه صورت گرفته، یکی عرصه عمومی که پنج شاخص دارد و دیگری عرصه تخصصی که در هشت ساحت است. ساحت عمومی شامل تأثیرگذاری زن در اجتماع، دیگران اثرپذیر، خانواده‌محوری و مادری و همسری، فعالیت‌های جهادی و تأثیرگذاری ملی و جهانی و ساحت تخصصی شامل حکمرانی و سیاست‌گذاری، علم و فناوری، فرهنگ و هنر، ورزش، رسانه و گفتمان، اقتصاد و کارآفرینی و تعلیم و تربیت است.

دبیر علمی کنگره استانی زنان تأثیرگذار خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین ساحت ثبت نام شده در رتبه اول تعلیم و تربیت و در رتبه دوم علم و فناوری و کمترین میزان در حیطه حکمرانی و سیاست‌گذاری است؛ زیرا این عرصه تازه مطرح می‌شود. یکی از وظایف کمیته علمی شناسایی و انطباق بوده که در سامانه قسمتی در نظر گرفته شده هر نفری که ثبت نام می‌کند می‌تواند پنج بانوی اثرگذار را با شماره تلفن معرفی کند که با آن‌ها تماس گرفته خواهد شد. معیار امسال برای برگزیدگان قطعا ثبت نام در سامانه است و ما در این زمینه در عرصه‌های مختلف اطلاع‌رسانی داشتیم.

گفتنی است، نخستین کنگره زنان تأثیرگذار استان خراسان رضوی بهمن سال گذشته برگزار شد و امسال دومین سال برگزاری این کنگره ملی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار